چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 305031

تصویر چهره‌های سیاسی غرب در حال دریافت اولین دوز واكسن كرونا در میان صدای پشت سر هم شاتر دوربین عكاسان به رسانه‌ها سرازیر شده است و خبر پشت خبر، رسیدن واكسن به این كشور و آن كشور را اطلاع می‌دهند. به موازات این عكس‌ها و خبرها حالا چند روزی است كه كاربران ایرانی شبكه‌های اجتماعی هشتگ می‌زنند: #واكسن_بخرید.

همه چیز درباره واكسن كرونا

سلامت نیوز:تصویر چهره‌های سیاسی غرب در حال دریافت اولین دوز واكسن كرونا در میان صدای پشت سر هم شاتر دوربین عكاسان به رسانه‌ها سرازیر شده است و خبر پشت خبر، رسیدن واكسن به این كشور و آن كشور را اطلاع می‌دهند. به موازات این عكس‌ها و خبرها حالا چند روزی است كه كاربران ایرانی شبكه‌های اجتماعی هشتگ می‌زنند: #واكسن_بخرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در حالی كه چهره‌های شناخته شده در اروپای غربی و امریكا، رو به دوربین واكسن می‌زنند كه خیال مردمشان را بابت امن بودن واكسن راحت كنند در این سو بحث بر سر این است كه آیا اصولا قرار است واكسنی به دست ایرانیان برسد یا نه.  «جمهوری اسلامی ایران در كنسرسیومی قرار دارد كه سازمان بهداشت جهانی تشكیل داده و ۱۸ شركت معتبری كه واكسن‌های آنها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، مقرر شده برای كشورهایی كه عضو كنسرسیوم هستند، تأمین شود و ما جزو این كنسرسیوم هستیم و انتخاب‌هایمان را از بین این شركت‌ها انجام خواهیم داد.»

این بخشی از حرف‌های ایرج حریرچی، معاون كل وزارت بهداشت بود كه پس از موج شادی كه بابت معرفی واكسن ساخت شركت فایزر به عنوان نمونه موفق تولید واكسن كرونا شكل گرفت، توضیح داد كه این هم یكی از شركت‌هایی است كه ایران «امكان انتخاب و خرید» از آنها را دارد. او در شبكه خبر و به مردم ایران گفت:«ما امكان انتخاب داریم و آنچه به صلاح مردم باشد، خریداری خواهیم كرد.» و البته در كنارش یادآوری كرد كه «ما خودمان تولید داخلی هم انجام می‌دهیم».


19 آذر نوبت به شخص رییس‌جمهوری رسید كه در سخنانی همراه با نقاطی مبهم در مورد نحوه تهیه واكسن برای ایرانیان صحبت كند. او در جلسه هیات دولت كه در آن تاریخ برگزار شد،گفت:«من همواره از وزارت بهداشت و از وزیر محترم بهداشت سوال می‌كردم راجع به واكسن یكی از كشورها كه مقداری محل بحث بود.

دیروز در جلسه ستاد كمیته‌های كرونا از ایشان سوال كردم و ایشان گفت كه برای من قابل قبول است و من دیشب دستور دادم كه از آن كشور واكسن خریداری و وارد كشور شود و واكسیناسیون را شروع كنیم برای آنهایی كه پرریسك هستند به زودی انشاالله.» همان زمان شایعه و گمانه‌زنی در شبكه‌های اجتماعی به راه افتاد كه منظور از «یكی از كشورها» چین است یا روسیه؟ و اینكه ایران چقدر ممكن است سبد خریدش را به محصولات مانند واكسن فایزر و دانشگاه آكسفورد و مانند آنها اختصاص دهد.

اما در همان زمان حسن روحانی اشاره‌ای به مشكلاتی كه بر سر راه خرید واكسن خواهد بود هم اشاره‌ای كرد و پای امریكا را به میان كشید:«مردم ما بدانند هر اقدامی می‌خواهیم انجام بدهیم، دارویی، تجهیزاتی، واكسنی می‌خواهیم وارد كنیم 100 لعن و نفرین باید به ترامپ همانجا بفرستیم در هر موردی، آنقدر مشكلات درست كردند، آنقدر اذیت می‌كنند كه یك كار ساده‌ای كه با یك تلفن با یك ارسال پیام با یك سوییفت می‌توانست حل و فصل شود امروز هفته‌ها و گاهی ماه‌ها همه كشور باید درگیر شود برای اینكه پولی را از یك جایی به جای دیگر منتقل كنیم برای اینكه دارو بخریم.»از این سخن‌ها به بعد هر روز مسوولی، از سازمانی و وزارتخانه‌ای و مركزی حرفی دیگر زده.

یكی در مورد مشكل انتقال پول می‌گوید، یكی در مورد نبود امكانات انتقال و یخچال نگهداری واكسن و حالا كه بخشی از نگرانی‌های مردم بابت نرسیدن واكسن به شبكه‌های اجتماعی سرریز كرده، گزاره‌های مشخص‌تری دارد به میان می‌آید: اینكه به خاطر نپیوستن به FATF اصولا ایران دیگر سهمیه‌ای برای خرید نخواهد داشت. بخشی از كسانی كه هشتگ می‌زنند، قیمت واكسن را با قیمت كالاهای لوكسی كه در كشور پیدا می‌شود یا با قیمت میوه‌هایی مانند موز مقایسه كردند كه نشان دهند بودجه نباید سد راه خرید واكسن باشد،

در عین حال آنچه در بخش مهمی از مطالبات مجازی كاربران شبكه‌های اجتماعی مطرح می‌شود این است كه فارغ از دلیل و مشكلات و تحریم و هر چیزی كه مانع سیاسی در راه خرید واكسن ایجاد می‌كند، دولت‌ها، حاكمیت‌ها و مسوولان هر كشور «موظف» به تامین و خرید واكسن برای مردم هستند و نمی‌توان این حوزه را تا به ثمر نشستن یا ننشستن نسخه ایرانی واكسن به تعویق انداخت:«چرا القا می‌كنید «واكسن بخرید» با «واكسن بسازید» مغایرت دارد؟ ندارد.

كسانی كه گفتند بخرید؛ نمی‌گویند نسازید اما كسانی كه گفتند بسازید؛ چرا می‌گویند نخرید؟» نوشته این كاربر در اشاره به موج كمتر شده دیگری بود كه در شبكه‌های اجتماعی و در نقد به هشتگ واكسن بخرید به راه افتاد. #واكسن_ بسازید را كسانی می‌نوشتند كه معتقدند ایران نیازی به دستاوردهای غرب ندارد و می‌تواند از دانش بومی برای تهیه واكسن استفاده كند. روز گذشته، خبر امضای قرارداد عراق با شركت فایزر برای دریافت 1.5 میلیون دوز واكسن كرونا و آغاز واكسیناسیون همگانی در امارات از همان خبرهایی بود كه باز داغ هشتگ واكسن بخرید را تازه كرد.

اما یكی از واضح‌ترین پیام‌هایی كه از سوی كاربران شبكه‌های اجتماعی می‌رسید این بود كه اصولا زمانی كه خبر ارسال واكسن به كشورهای مختلف می‌رسد، زمانی كه حدود دوزهای دریافتی كشورها در مرحله اول دارد مشخص می‌شود، چرا هیچ‌كسی در ایران توضیح واضحی در مورد روند كار نمی‌دهد؟ چرا خریدن یا نخریدن واكسن تبدیل به میدانی میان خبر و شایعه شده كه هر بار با اظهارنظر یك مسوول یا چهره سیاسی باز آشفته می‌شود؟ «سلامت مردم را در دست گرفته‌اید، گزارش بدهید». 


ربیعی: قراردادمان با سازمان بهداشت جهانی باقی استممكن است كه آنچه در 48 ساعت گذشته اعلام شد و به خبرها راه یافت، تاثیر همین هشتگ زدن‌ها و انعكاس آن در رسانه‌ها باشد یا نه اما حالا نام FATF و پیوندش با واكسن دارد علنی‌تر بیان می‌شود. اول علی مطهری، نماینده سابق تهران بود كه روز دوشنبه در توییتر نوشت:«به خاطر اینكه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم، نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واكسن كرونای سازمان جهانی بهداشت برای 8 میلیون ایرانی را منتقل كنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.» و بعد علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته تلویحا این حرف را تایید كرد.

ربیعی روز گذشته در نشست خبری مجازی خود در پاسخ به سوال ایرنا درباره اظهارات مطرح شده درباره مشكلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واكسن و نقل و انتقال پول گفت:«به طور كلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراكنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم كه تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌كند. دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام كرده بود و امیدواریم با راهگشایی كه رهبر معظم انقلاب برای امكان بررسی مجدد در مجمع تشخیص مصلحت نظام فراهم كردند، بتوانیم در این زمینه جلساتی داشته باشیم و آنچه كه به مصلحت كشور است را تامین كنیم.»

اما باز هم اطلاعات دقیق‌تری از روند خرید واكسن به دست نیامد. ربیعی تنها به صورت كلی توضیح داد كه:«خرید واكسن در هم جلسات ستاد كرونا و هم در جلسات هیات دولت در حال پیگیری است. مسوولان وزارت بهداشت در هماهنگی كامل با سایر دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را از همان ابتدا اقدامات لازم برای خرید واكسن را انجام می‌دهند.»البته علی ربیعی می‌گوید با وجود مشكلات بابت انتقال پول به سازمان بهداشت جهانی قرارداد ایران با این سازمان به جای خود باقی است:«ما قراردادمان با سازمان بهداشتی پابرجاست.

اخیرا هم تصمیم گرفتیم به هر ترتیبی كه شده این خرید را حتی با ریسك پرداخت بالای پول انجام دهیم. البته فقط به سازمان بهداشت جهانی اكتفا نكردیم و با شركت‌های مختلف هم مذاكرات و تفاهماتی صورت گرفته است و حتی همكاران ما در وزارت بهداشت و بخش خصوصی كه مجوز واردات دارند در این زمینه فراخوان دادند و در كنار آن تولیدات داخلی را دنبال می‌كنیم.»

او در نهایت در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه اجازه دهند وزارت بهداشت در مورد خرید واكسن خارجی حرف بزند با این حال بخشی از صحبت‌هایش را روی واكسن ایرانی متمركز كرد:«در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرایی به تست انسانی رسیده است. موسسه رازی هم در مرحله خوبی در این زمینه است. یكی از شركت‌های دانش بنیان نیز در این زمینه به خوبی در این زمینه مشغول است. از جاهای مختلفی در مورد ساختن واكسن و تست واكسن وارد فاز انسانی می‌شویم و امیدواریم كه این مرحله هم با موفقیت طی شود و هر چه سریع‌تر واكسن كرونای داخل را هم داشته باشیم. درباره خرید خارجی هم تمهیداتی صورت گرفته و اجازه دهید وزارت بهداشت دقیق‌تر اعلام نظر كند.»

 ربیعی می‌گوید مشكلاتی كه پیش‌تر در مورد نبود تجهیزات سرمایشی برای انتقال واكسن مطرح شده بود تنها در مورد واكسن شركت فایزر بوده است:«وزیر راه در جلسه هیات دولت اعلام كرد كه هواپیما برای انتقال آن تمهید شده است. اما این دما برای سایر واكسن‌ها نیست.» او روز گذشته مردم را خطاب قرار داد و گفت كه مساله واكسن را یك «مساله ملی» می‌دانند:

«مردم بدانند كه برای خرید واكسن، پول و ارز آن تمهید شده است و ما مشكلی از این نظر نداشتیم. مشكل موانع انتقال پول بوده كه راه‌هایی برای آن پیدا شده است قطعا ما به زودی خرید واكسن‌های تولید شده در خارج و هم تولیدات داخلی را دنبال خواهیم كرد و دولت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نكرده است و این را یك مساله ملی می‌داند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha