تشخیص ،درمان و پیشگیری از بیماریها و مشكلات سیستم حركتی شما ،در حوزه تخصص دکتر ارتوپد می باشد .ارتوپد كیست و متخصصهای ارتوپدی چه بیماریهای را درمان می كنند؟

دکتر ارتوپدی چه بیماریهای را درمان می كند؟

سلامت نیوز:تشخیص ،درمان و پیشگیری از بیماریها و مشكلات سیستم حركتی شما ،در حوزه تخصص دکتر ارتوپد می باشد .ارتوپد كیست و متخصصهای ارتوپدی چه بیماریهای را درمان می كنند؟  

كلمه ارتوپدی یعنی چه؟
در قرن هجده میلادی ،شخصی به نام نیكلاس آندره در كتابی به شرح راههای پیشگیری و درمان انحرافات اسكلتی كودكان پرداخت او اسم كتابش را L’Orthopadi)گذاشت ،طرح روی جلد این كتاب درخت كج شده بوده است كه جهت اصلاح انحراف و ایستایی درخت با طناب به چوبی كه مستقیم در كنارش قرار گرفته ،بسته شده است.

ارتوپدی تركیب دو واژه یونانی است كه ارتو به معنای راست و مستقیم و پدی به معنی كودك بوده است.


اسم این كتاب ،عنوان دانشی شد كه تا اوایل قرن نوزده میلادی فقط به اصلاح ناهنجاریهای اسكلتی أطفال میپرداخته و بعدها به  درمان و مداوای همه مشكلات دستگاه اسكلتی شامل استخوانها ،مفاصل و عضلات و ...هم گسترش یافت.


سمبل رشته تخصصی ارتوپدی هم همان درختی است كه با طناب به میله چوبی كنارش بسته شده تا صاف بایستد.

ارتوپد كیست؟


به پزشكی كه بعد از گذراندن هفت سال تحصیل دوره پزشكی عمومی ،چهار سال به طور تخصصی دانش و مهارت تشخیص و مداوای ناهنجاریها و بیماریهای استخوانها،مفاصل و عضلات را كسب می كند ،متخصص ارتوپدی یا ارتوپد یا جراح استخوانها و مفاصل میگوییم.

حوزه تخصص و فعالیت ارتوپد چیست؟

متخصص بیماریهای استخوانها و مفاصل یا متخصص ارتوپد ،جراح هم هست ،در ادامه به طور مختصر به شرح زمینه فعالیتها و مهارتها دكتر ارتوپد میپردازیم:

• تصادفات و آسیب ها:


رسیدگی  و مداوای اسیب های سیستم حركتی در مصدومان  تصادفات و مسابقات ورزشی و...از جمله مهارتها اختصاصی متخصص ارتوپدی محسوب میشوند،جراحی ،آتل بندی یا گچ گرفتن شكستگیها،اصلاح و جااندازی دررفتگیها ،ترمیم اسیبهای عضلات یا رشته های عصبی ،مثلا ترمیم پارگی عضله ها و تاندونها و اعصاب

•    اصلاح ناهنجاریهای اسكلتی مانند پاپرانتزی،پا ضربدری،اصلاح یكسان نبودن طول پاها و...

اصلاح ناهنجاریهای اسكلتی مادرزادی:مانند تورتیكولی یا كج گردنی كه حین پروسه زایمان در نوزاد ایجاد شده و میتواند طول كشیده باقی بماند
•    دررفتگی مادرزادی مفصل ران
•    كلاب فوت یا پاچنبری

•    تشخیص مداوا كنترل و پیشگیری از اسیبها و بیماریهای مفصلی ،مانند انواع التهابهای مفصل (آرتریتها):آرتریت نقرسی،استیوارتریت  (ساییدگی غضروف مفصلی)یا ارتروز ،ارتریتهای عفونی ،روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتویید .

•    تعویض مفصل یا ارتروپلاستی

•    ترمیم آسیبهای لیگامانها و تاندونها با جراحی و بدون جراحی(ارتروسكوپی)،تشخیص و درمان مشكلات و پارگیهای منیسكهای زانو

•    رسیدگی و درمان اسیبهای ورزشی

•    تشخیص و درمان تومورهای سیستم اسكلتی ،تومورهای غضروفی تومورهای استخوانی و عضلات

•    تشخیص و مداوای استیومالاسی ،نرمی استخوان یا راشیتیسم

•    اصلاح انحرافهای ستون مهره ها یا اسكولیوزها و كیفواسكولیوزها

اگر دردی در هر کجای کمر و لگن و دست و پاها دارید ویزیت متخصص ارتوپد خالی از لطف نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha