رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه موانع برای خرید واکسن کرونا مرتفع شد، اعلام کرد:‍ انتقال ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید بیش از ۱۶ میلیون دوز از واکسن انجام گرفته است.

اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا

سلامت نیوز:رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه موانع برای خرید واکسن کرونا مرتفع شد، اعلام کرد:‍ انتقال ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید بیش از ۱۶ میلیون دوز از واکسن انجام گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، مساله خرید واکسن کرونا و چالش‌های آن برای کشور، خبری بود که طی روزهای اخیر کانون توجه بسیاری از مردم بود. مسئولان کشور هم پیش از این بارها اعلام کردند، تحریم‌های یک‌جانبه اعمال شده از سوی آمریکا و عدم پذیرفتن لوایح FATF را می‌توان بزرگترین موانع برای انتقال پول و خرید واکسن دانست. در عین حال طی دو روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد موانع مالی برای انتقال پول برطرف شده است و نام ایران به‌زودی در میان کشورهای خریدار واکسن کووید19 ثبت خواهد شد.


اعلام جزئیات خرید واکسن
لازم به ذکر است عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با حضور در بخش خبری در مورد جزئیات خرید 8/16 میلیون دوز واکسن کرونا، اظهار کرد: اخیرا بحث‌هایی مطرح شده که ما منابع کافی برای پرداخت ارز واکسن کرونا را نداریم، این در حالی است که در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که اجازه انتقال نمی‌دهند و سودی تعلق نمی‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌خواهند، که این کار زشتی است.

او ادامه داد: البته ما می‌توانیم از کشورهای دیگر نیز واکسن را تهیه کنیم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چین هستند و هر زمان به توافق رسیدند پول آن نیز واریز می‌شود. این مقام مسئول تصریح کرد: تکیه ما بر تولید داخل است که خبرهای خوبی در این مورد داریم و دستور دادم تا هر میزان ارز برای قطعات ساخت داخل لازم باشد، را تامین کنند و محدودیت ارزی نداریم، اما نمی‌توانیم به خرید خارجی هم بی‌توجه باشیم. او افزود: ما برای این مرحله 200 میلیون یورور را به منظور خرید 16.8 میلیون دوز واکسن تخصیص دادیم و محدودیت ارزی هم نداریم.

همچنین از ابتدای سال 2.7 میلیارد دلار برای خرید دارو و قطعات اختصاص داده‌ایم. همتی در مورد مراحل خرید واکسن کرونا هم اظهار کرد: برای این کار یک بانک ترکیه‌ای، اروپایی و یکی از شعب بانک‌های فعال ما در امور بین‌الملل پیگیر هستند که مورد آخری توانسته مجوز اوفک را بگیرد. پیش از این نیز سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که مجوز صادر شده است؛ قبل از آن هر زمان قصد داشتیم به حساب بانک یو بی اس در سوئیس که کارگز بهداشت جهانی در آنجا حساب دارد پولی واریز کنیم، گفتند که برای هر مرحله باید مجوز جداگانه گرفته شود. او ادامه داد:

این اقدامات آمریکا ظالمانه است و برخی‌ها نادانسته و مغرضانه می‌خواهند این اقدامات را تطهیر کنند و ادعا دارند که آمریکا دارو را تحریم نکرده است. باید توجه داشت که ایالات متحده نفت، پتروشیمی و فولاد ما را تحریم و پول‌های بانک مرکزی را بلوک کرده است و البته ما نیز با اقداماتی توانستیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: ما برای خرید دارو همکاری خوبی با وزارت بهداشت داریم و علت آنکه پیش‌تر انجام نشده بود به این دلیل است که فکر می‌کردیم از منابعی که در کره داریم بتوانیم تامین کنیم و به همین علت سازمان بهداشت جهانی و کارگزار مربوطه از دولت آمریکا مجوز گرفته است تا مبلغ از طریق کره پرداخت شود. او ادامه داد:

ما فکر می‌کردیم کره این کار را می‌کند، ولی در آخرین لحظه گفتند شما تعهد بدهید که فرایند انتقال را قبول دارید، ما هم قبول نکردیم چراکه باید 180 میلیون یورو را از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا منتقل و تبدیل به دلار می‌کردیم و از آنجا به اروپا و بانک سوئیسی انتقال می‌یافت. او همچنین اظهار کرد: ما در این مورد تجربه داریم و متاسفانه دادگاه‌های آمریکا احکامی را ناعادلانه علیه اموال ایران صادر کرده‌اند و تا کنون نیز دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha