فکرش را بکنید خدایی ناکرده به بیماری کووید‌19 مبتلا شده اید و برای مدتی در بیمارستان بدون همراه بستری شده اید، قرار است چه رنج و حال بدی را تحمل کنید؟ روانپزشکان معتقدند افرادی که بیماری کرونا مبتلا می‌شوند حدود 20‌در صد آن‌ها بعد از مدتی دچار اختلالات روانی خواهند شد!

ردپای کرونا روی روان مردم

سلامت نیوز: فکرش را بکنید خدایی ناکرده به بیماری کووید‌19 مبتلا شده اید و برای مدتی در بیمارستان بدون همراه بستری شده اید، قرار است چه رنج و حال بدی را تحمل کنید؟ روانپزشکان معتقدند افرادی که بیماری کرونا مبتلا می‌شوند حدود 20‌در صد آن‌ها بعد از مدتی دچار اختلالات روانی خواهند شد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، سوال ما این است آیا در ستاد ملی مبارزه با کرونا کسی یا افرادی به مسائل روانی مبتلایان به کرونا و خانواده‌های آن‌ها رسیدگی خواهد کرد؟ البته پزشکان جامعه کرونا زده را جامعه خطرناکی برای سلامت روان توصیف کرده‌ا‌ند.مسائل روانی کم از مسائل جسمی ندارد. ممکن است بیماری جسمی خوب شود اما فرد تا مدت‌ها درگیر بیماری روانی باشد.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، با تاکید بر اینکه حتما‌ در ستاد ملی مبارزه با کرونا  مسائل روانی کووید‌19 هم بررسی می‌شود می‌گوید: «در ستاد ملی دو روانپزشک حاذق حضور دارند که مسائل روانی و روانپزشکی بیماران و خانواده‌های درگیر بیماری کویید‌19 را بررسی می‌کنند.» این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اضافه می‌کند:

«از نظر محققان این حوزه  حدود  ۲۰‌درصد از مبتلایان به کرونا بعد از سه ماه دچار اختلالات روانپزشکی از جمله اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و دمانس شده‌اند، همچنین بروز این اختلالات در مبتلایان به کووید۱۹ دو برابر بیشتر از بیماران مبتلا به سایر بیماری‌ها در همین دوره بوده‌است.» مردانی دکتر محمد‌تقی یاسمی و دکتر احمد‌علی نوربالا را به‌عنوان دو روانپزشک در کنار اعضای ستاد ملی کرونا که به مسائل روانی بیماران می‌پردازند به «صبح‌نو» معرفی می‌کند.»

عوارض بعد از کرونا بسیار زیاد است 

چندی پیش  دکتر احمد‌علی نوربالا در یکی از گفت‌و‌گوهای خود ، به بیان عوارض روانی حاد ناشی از کرونا گفته بود: «نگرانی و اضطراب منتشر همگانی، ضعیف شدن سیستم ایمنی، تشدید آسیب‌پذیری افراد برای ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا، تشدید آسیب‌پذیری افراد برای ابتلا به بیماری‌های روان تنی نظیر بیماری‌های گوارشی، قلبی، ریوی، کلیوی، ناراحتی‌های تنفسی و غیره از جمله عوارض روانی حاد ناشی از کرونا هستند.» به گفته وی همچنین آسیب‌پذیری در ابتلا، عود و یا تشدید بیماری‌هایی نظیر اختلالات فوبیا، وسواس جبری، اضطراب منتشر، واکنش عزاداری مرضی و غیره از جمله عوارض روانی حاد ناشی از کروناست.


عوارض روانی مزمن ناشی از کرونا

نوربالا ادامه داد: پاندمی کووید‌۱۹ منجر به تغییر سبک زندگی نیز شده است به‌‌طوری که می‌توان آسیب‌پذیری و غور بیشتر در فضای مجازی و درگیری با آفت‌های آن، کاهش ورزش و فعالیت بدنی، کاهش تفریح دسته جمعی، افزایش آسیب‌پذیری درگیری در دام اعتیاد و پرهیز از آغوش‌گرفتن عزیزان و غیره را از جمله عمده‌ترین تغییرات سبک زندگی ناشی از کووید‌۱۹ دانست. این استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عوارض مزمن ناشی از کرونا نیز اشاره کرد و افزود:

تغییرات عمده سبک زندگی و احتمال افزایش اختلالات روانی و بیماری‌های روان تنی و آسیب‌های اجتماعی، کاهش مراجعات به سبب ترس از ابتلا به کرونا، ارائه خدمات روانپزشکی کمتر و یا با کیفیت پایین‌تر به سبب تعطیلی مطلب و یا مجازی شدن خدمات، در دسترس نبودن و یا کاهش برخی اقلام دارویی روانپزشکی نیز از جمله عوارض روانی مزمن ناشی از کرونا محسوب می‌شوند. وی معتقد است که به گفته کارشناسان ۸۰‌درصد از مبتلایان بهبود پیدا می‌کنند بنابراین ما باید نگاه خوش‌بینانه و امیدوارانه به کرونا داشته باشیم، از سوی دیگر با نگاه خوداتکایی از خود مراقبت کنیم و به‌نحوی با این ویروس مقابله و مواجهه سازنده داشته باشیم که بتوانیم تاب‌آوری خود را افزایش دهیم.


تبعات روانی بحران کرونا

اما محمدتقی یاسمی هم چندی قبل درباره تبعات روانی کرونا بر جامعه عنوان کرد:« منبع و منشأ اغلب اختلالات و مشکلات سلامت روان در شرایط فعلی جامعه یعنی اضطراب‌ها، استرس‌ها، ترس و ناامیدی، پرخاشگری و غیره از همین بحران کرونا سرچشمه گرفته است. بنابراین اولویت اول کشور کنترل بحران کروناست، به عبارتی بهتر است قبل از جاری شدن سیل جلوی مجاری این آب‌های آلوده را ببندیم.» یاسمی ادامه می‌دهد: «باید توجه داشته باشیم که با ابتلای هر فرد؛ خود او، خانواده و در کل جامعه ازنظر روانی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، آثار روحی ناشی از فوت نزدیکان و آشنایان و حجم اخبار منفی که روزانه منتشر می‌شود، همگی بر سطح سلامت جامعه اثرگذار است که باید هم‌اکنون برای کنترل همه‌گیری به فکر راه چاره باشیم و در درجه بعد رفاه مردم را بهبود داده و در مراحل بعدی به مردم برای مدیریت این استرس آموزش دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha