شنبه یکم آذر و همزمان با آغاز اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در ۱۵۰ شهر کشور، رئیس‌جمهور بسته کمک معیشتی به یک سوم جمعیت کشور در چهار ماه پیش‌رو را در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسانید و طبق این مصوبه قرار شد به حدود ۳۴ میلیون نفر برای ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند، ماهیانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان به یارانه چهل و پنج هزار و۵۰۰ تومانی آنها افزوده شود و یک میلیون تومان وام کمک معیشتی نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز گردد.

میلیون‌ها نفر در انتظار کمک معیشتی دولت

سلامت نیوز: شنبه یکم آذر و همزمان با آغاز اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در ۱۵۰ شهر کشور، رئیس‌جمهور بسته کمک معیشتی به یک سوم جمعیت کشور در چهار ماه پیش‌رو را در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسانید و طبق این مصوبه قرار شد به حدود ۳۴ میلیون نفر برای ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند، ماهیانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان به یارانه چهل و پنج هزار و۵۰۰ تومانی آنها افزوده شود و یک میلیون تومان وام کمک معیشتی نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، اما در طول یک‌ماه گذشته تعداد زیادی از شهروندان که برخی از آنها مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بودند، تماس گرفتند و گفتند که «مبلغی به حساب آنها واریز نشده» و خواهان پرس‌وجوی بیشتر در این رابطه شدند. فاطمه مشک‌ساران، کارگر بیکار شده یکی از مهدهای کودک در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید:

از ابتدای آذرماه امسال که مهدهای کودک تعطیل شده‌اند، ما نیز از کار بیکار شده‌ایم و صاحب مهد کودک می‌گوید که هر زمان که دوباره شروع به‌کار کردیم، می‌توانید به سرکارتان بازگردید و حالا دو ماه است که بیکار در خانه نشسته‌ام. همسرم نیز حقوق کارگری می‌گیرد و بیمه تامین اجتماعی ندارد، چون صاحب کارش گفته فعلا توان پرداخت حق بیمه‌ها را ندارم و صبر کنید تا وضعیت کسب و کارمان بهتر شود. با سه بچه، زندگی با ماهیانه حدود سه میلیون‌ تومان نیز برایمان بسیار سخت است.

تقریبا با بیشتر این حقوق کرایه خانه و اقساط را پرداخت می‌کنیم و از هفته اول ماه، تقریبا هیچ پولی نداریم و امیدمان به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان کمک معیشتی بود که قرار شد دولت به خانواده‌های بی‌بضاعت پرداخت نماید، اما هنوز این وعده وعید به سرانجام نرسیده است. لطفا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید، چون میلیون‌ها خانوار مانند ما هستند و توان خرید اقلام خوراکی را ندارند، چه برسد به تامین هزینه‌های بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده.

که دکتر روحانی به آن اشاره کرده بود و در سایت دریافت کمک معیشتی نیز آمده است، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افرادی که حقوق ثابت نمی‌گیرند و فاقد بیمه هستند، در اولویت پرداخت این مبالغ کمک معیشتی هستند. چندی پیش حسین میرزایی، سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا به این موضوع اشاره کرد که «همچنان 34 میلیون نفر مشمول دریافت کمک معیشت کرونا هستند.» این موضوع با یکی از مددکاران کمیته امداد امام خمینی (ره) تماس گرفت و او نیز با تایید ادعای مردم گفت:

از ساعت 9 و نیم تا 12 ظهر که شیفت کاری من در کمیته امداد است، شاهدم که روزانه بیش از 60 زن سرپرست خانوار و مددجویان کمیته امداد به دفترم مراجعه می‌کنند که هنوز مبلغی به حساب آنها واریز نشده است. آنها در سایت و سامانه ارائه شده ثبت نام کرده‌اند و در فروردین ماه امسال، مبلغ کمک معیشتی و وام یک میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند، اما این بار هیچ مبلغی به حساب‌شان واریز نشده و هر روز برای تعیین وضعیت به کمیته امداد مراجعه می‌کنند.» وی که تمایلی ندارد نامی از او در این گزارش ذکر شود، در ادامه خاطرنشان می‌کند:

«افرادی را می‌شناسیم که همسر دارند، هم حقوق بگیر هستند و بیمه تامین اجتماعی دارند ولی برای آنها مبلغ کمک معیشتی واریز شده است. البته این موضوع به ما ارتباطی ندارد و باید دولت در این رابطه توضیح دهد، ولی هنوز ابلاغیه‌ای از سوی دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیته امداد مبنی بر پرداخت کمک معیشتی ارسال نشده است، در صورتی که در سایت‌های مربوطه عنوان شده که یارانه کمک معیشتی به افرادی تعلق می‌گیرد که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، اما خیلی از مددجویان بچه‌های صغیر دارند و فاقد خانه و بیمه هستند، ولی همچنان در انتظار دریافت کمک معیشتی دولت هستند که در تاریخ یکم آذر امسال برای آنها تعیین شده است.


27 دی‌ماه موعد واریز
اما سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا در رابطه با این افراد گفته است که بر اساس لیست تهیه شده از سوی وزارت رفاه، 8 میلیون و 900 هزار و 731 نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و 8 میلیون و 355 هزار و 163 خانوار شامل 25 میلیون و 75 هزار و 253 نفر کمک معیشتی دریافت خواهند کرد. نخستین مرحله از کمک‌ها در تاریخ 27 آذر ماه از سوی سازمان برنامه و بودجه به حساب خانواده‌های مشمول واریز شد.

باتوجه به اینکه تعدادی از مشمولین در تاریخ 27 آذر موفق به دریافت کمک معیشتی خود نشدند اقداماتی برای واریز سرانه 100 هزار تومانی برای آنها انجام شد و رقم مورد اشاره به حساب گروهی از جاماندگان واریز شد و برای بقیه مشمولان نیز واریز خواهد شد. 9 میلیون نفر کسانی بودند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده‌اند و همه در اولویت بودند و مشمول شده‌اند.

برای انتخاب 25 میلیون نفر باقی مانده شاخص‌هایی را درنظر گرفته بودیم. افراد دارای درآمد، افراد بیمه شده و غیره نیز از فهرست مشمولان حذف شدند و روی گروه‌های پایین‌تر متمرکز شدیم. میرزایی در پاسخ به اینکه برخی ادعا کردند افراد صاحب خانه و خودروی لوکس بسته حمایتی دریافت کرده‌اند اظهار کرد: آیا کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، مطمئن هستند که این املاک و امکانات به نام خود آن فرد است؟ اگر اموال به نام خود فرد باشد امکان ندارد مشمول بسته معیشتی شده باشند.

عدم شناخت افراد آسیب‌پذیر
با توجه به صحبت‌های میرزایی، نقش کمبود بانک اطلاعاتی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، مخصوصا در قشر کارگر و آسیب پذیر جامعه. در این رابطه مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به «آرمان ملی» می‌گوید: چه کسی می‌داند چند میلیون نفر و خانوار یارانه می‌گیرند و از این‌رو دهک‌های بی بضاعت و کارگری شناسایی نمی‌شوند.

اکثر این افراد کارمند دولت نیستند و مشاغل آزاد دارند و بانک اطلاعاتی دولت از حضور این افراد خالی است، حال این صد هزار تومان را به چه کسی می‌دهید؟ زمانی‌که جامعه هدف ندارید این طیف‌های آسیب‌پذیر هستند که نابود می‌شوند. حالا میلیون‌ها نفر سر‌کار نمی‌روند و باید دامنه اینترنتی وسیعی ارائه و اعلام می‌شد هر کسی که یارانه نمی‌گیرد به‌سرعت اطلاعات خود را ثبت کند. هزاران نفر در این کشور از این بی‌برنامگی آسیب می‌بینند و آنها هیچ کجای یارانه و حمایت کرونایی نیستند.

طبقه‌ای که آسیب می‌بینند با این کار‌ها و طرح‌های قرنطینه و حمایتی دولت نابود می‌شوند. اقلیما با اشاره به کمک 100 هزار تومانی دولت نیز خاطرنشان کرد: حداقل سبد معیشت خانوار 3/3نفری برای ابتدای سال 99 میزان چهار میلیون و 940 هزار تومان بود. یعنی اگر خانواری بخواهد فقط زنده بماند و روزمرگی کند، نیاز به 2/2 میلیون تومان در ماه به ازای هر نفر دارد.

با صد هزار تومان کجای این هزینه را می‌توان پوشش داد؟ 14 میلیون و 900 هزار بیمه شده مستقیم تامین اجتماعی داریم، فرض بگیرید از این میزان 50 درصد در کارخانجات و صنایع و کارگاه‌ها مشغول باشند، یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر سر کار می‌روند. اگر این هفت میلیون را بر 3/3 خانوار ضرب کنیم، 30 میلیون نفر در چرخه کرونا درآمدشان قطع می‌شود. تهیه ماسک، الکل و مواد ضد‌عفونی کننده برای خانواده‌ها محال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha