در شرایطی که مردم به‌خاطر ویروس منحوس در خانه‌های‌شان حبس شده‌اند و اغلب باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های همگانی تعطیل شده‌اند،مردم به ورزش‌هایی مثل کوهنوردی روی آورده‌اند، اما روز جمعه سازمان اورژانس کشور از گرفتار شدن حدود ١٠٠‌نفر در ایستگاه شماره هفت توچال خبر داد، همچنین متاسفانه در ارتفاعات کلکچال نیز بر اثر سقوط بهمن دو نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر به‌شدت مصدوم‌ شدند.

کوهنوردی به قیمت جان

سلامت نیوز:در شرایطی که مردم به‌خاطر ویروس منحوس در خانه‌های‌شان حبس شده‌اند و اغلب باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های همگانی تعطیل شده‌اند،مردم به ورزش‌هایی مثل کوهنوردی روی آورده‌اند، اما روز جمعه سازمان اورژانس کشور از گرفتار شدن حدود ١٠٠‌نفر در ایستگاه شماره هفت توچال خبر داد، همچنین متاسفانه در ارتفاعات کلکچال نیز بر اثر سقوط بهمن دو نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر به‌شدت مصدوم‌ شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید کرده بود که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۴ و ۵‌دی‌ماه) مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.در روزهایی که شیوع کرونا همه‌گیر شده است برخی افراد به کوهنوردی به صورت انفرادی یا در قالب گروه‌های دو یا سه نفره روی آورده‌اند.

عکس‌هایی در فضای مجازی به چشم می‌خورد که نشان از صعود از دامنه کوه‌های پایتخت دارد، که با جملات انگیزشی در زیر آن عکس، سایر افراد را نیز تشویق می‌کنند تا به گفته خودشان در این روزهای سرد و افسرده زمستان کرونایی به دل کوه بزنند.

مردم به اخطارها گوش نمی‌کنند

انگار این هفته  سازمان هواشناسی کشور مردم را از رفتن به کوه منع کرده بود ولی گوش مردم خسته و مبحوس در خانه بدهکار نبود و دل به کوه سپردند. صادق ضیاییان  هم  با انتقاد از اینکه متاسفانه مردم توجهی به هشدارهای هواشناسی نکردند، گفت:

از روزهای ابتدایی هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور چندین هشدار تاکید کرده بود که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۴ و ۵‌دی‌ماه) مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند. اما مردم رعایت نکردند و متاسفانه شاهد حوادث ناگوار برای تعدادی از آن‌ها بودیم.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: به‌وقوع پیوستن چنین اتفاقی  واقعا‌ جای تعجب و سؤال دارد که چرا مردم باتوجه به آگاهی از شرایط جوی، جان خود را به خطر انداختند و به هشدارهای هواشناسی توجهی نکردند؟ 


کوهنوردی خوب است اما نه گروهی !

اما سوالی که  به‌وجود می‌آید این است که آیا ورزش کوهنوردی به صورت گروهی در دوران کرونا رفتار درستی است؟صادقی یکی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر گفته است :« به‌عنوان یک امدادگر از همه کوهنوردان و همکاران عزیز پایتخت و کشورمان تقاضا دارم تا برای کنترل این ویروس تا زمانی که حداقل به شرایط عادی بازگردیم از انجام این ورزش‌های همگانی خودداری کنند. یکی از این کوهنوردانی که دوست صمیمی بنده هستند ماه گذشته در قالب یک گروه ۱۵نفره برای صعود به قله دماوند رفته بودند که گویا یکی از آن‌ها مبتلا به ویروس کرونا بود و در آخر پس از گذشت یک هفته هر ۱۵‌نفر آن‌ها به این ویروس مبتلا شدند.»

کادر درمان و پرستاران عزیز کشورمان هر روز با تمام قدرت در حال جنگیدن با این ویروس منحوس و نجات جان هموطنان هستند، اگر قرار باشد در این شرایط حساس و خطرناک هر فردی به حرفه خود همچون گذشته و دوران قبل از کرونا ادامه دهد، خودخواهی است، بنابراین انتظار می‌رود تا پلیس کوهستان، رییس فدراسیون کوهنوردی و سایر نهادهای اساسی دخیل بر این موضوع مانع از برگزاری این فعالیت‌های ورزشی به صورت همگانی شوند و شاید بتوان گفت جدی‌ترین اقدام برای جلوگیری از صعود به کوه‌های پایتخت و نزدیک به آن مسدود کردن جاده‌های منتهی به دامنه کوه‌ها باشد.


لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان

کفش چرمی : حتما کفش دارای ساق بلند برای حفاظت از مچ پا باشد، در قسمت پاشنه پا و انگشتان که بیشتر به سنگ ساییده می‌شود، لایه اضافی وجود داشته باشد. داشتن یک پاشنه مناسب برای مواقعی مثل راه رفتن روی برف نیز از واجبات است. 

پوشاک مناسب : در برنامه‌های طبیعت‌گردی اصطلاحاتی مثل: سرما ، گرما ، هوای خوب و هوای بد و ... نسبی است. هوای سرد و سخت کوهستان بیشتر مواقع گردشگران را مجبور به تحمل شرایط می‌کند و راحتی در چنین محیطی با نظر اغلب مردم در مورد راحتی فرق دارد. در برنامه‌های کوهپیمایی مسأله اساسی در رابطه با راحتی، خشک نگه‌داشتن بدن و در صورت خیس شدن، گرم نگه‌داشتن و خشک کردن سریع خود است.

کوله‌پشتی:کوله‌پشتی یک روزه یا چند روزه شامل  کیسه خواب، زیرانداز ، لباس‌های اضافی و ... 

باتوم: استفاده از باتوم های تلسکوپی، به‌صورت جفت، موجب می‌شود که در هر گام ، نیروی وزن قابل توجهی از پایین تنه برداشته شود و به بالا تنه منتقل شود و موجب تقسیم متناسب نیرو‌گردد. البته باید توجه داشت که بند باتوم به طرز مناسبی به دور مچ انداخته شود تا انگشتان دست زیاد تحت فشار نباشند. همچنین طول باتوم می‌تواند متناسب با قد افراد  و بسته به صعود یا فرود تنظیم گردد.عملیات جست‌وجو به‌دلیل شرایط جوی متوقف شد

کشف جسد هشت کوهنورد در شمال تهران

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از کشف هشت جسد در ارتفاعات شمال تهران خبر داد و گفت که عملیات جست‌وجو به‌دلیل شرایط نامساعد جوی فعلا متوقف شده است. آقای مهدی ولی‌پور این خبر را عصر دیروز اعلام کرد و به ایسنا گفت: اجساد دونفر دیگر از مفقود شدگان نیز در ارتفاعات شمال تهران کشف شد و در مجموع تا به این لحظه (غروب روز شنبه) متاسفانه هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند که اجسادشان نیز کشف شده است.

وی با بیان اینکه ۱۴‌نفر نیز نجات داده شده و سالم به پایین بازگردانده شدند، گفت: تعدادی از این نجات‌یافتگان جزو ۱۸مورد مفقودی بودند که پیش از این به جمعیت هلال احمر گزارش شده بود. ولی‌پور درباره تعداد مفقود‌شدگان نیز گفت: هم‌اکنون هفت مفقودی دیگر نیز بنا بر اعلام گزارش از سوی خانواده‌های‌شان در این مناطق وجود دارد اما متاسفانه به‌دلیل شرایط بسیار بد جوی ادامه عملیات جست‌وجو در این مناطق مقدور نیست و این عملیات با دستور فرمانده میدان تا یکشنبه متوقف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha