رئیس فدراسیون کوهنوردی با تایید وجود اختلال در جی‌پی‌اس در ارتفاعات شمال تهران، درباره اینکه حوادث مرگبار جمعه گذشته با این مساله ارتباط داشته است یا نه، توضیح داد.

جمعه سیاه کوهنوردی به خاطر اختلال در GPS اتفاق افتاد؟

سلامت نیوز: رئیس فدراسیون کوهنوردی با تایید وجود اختلال در جی‌پی‌اس در ارتفاعات شمال تهران، درباره اینکه حوادث مرگبار جمعه گذشته با این مساله ارتباط داشته است یا نه، توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ریزش بهمن و کولاک شدید تعداد زیادی از کوهنوردان را در کوه‌های شمال تهران گرفتار کرد. در نتیجه این حوادث تاکنون ۱۲ نفر کشته شده‌اند و سرنوشت تعدادی دیگر نیز مشخص نیست. پس از این رخداد تلخ، این گمانه‌زنی مطرح شد که شاید اختلال در جی‌پی‌اس کوه‌نوردان باعث اشتباه آنها در مسیریابی شده است.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی درباره این موضوع گفت: اختلال جی‌پی‌اس در کوه‌های شمال تهران وجود دارد ولی به جرات می‌گویم که هیچ‌کدام از افراد حادثه‌دیده به خاطر این مشکل گم نشده‌اند. کنار یکی از اجساد یک دستگاه جی‌پی‌اس هم پیدا شده است اما مشخص نیست این فرد از دستگاه خود استفاده کرده بود یا نه.

وی افزود: وقتی شما پیش از حرکت، بر اساس مسیریابی دستگاه جی‌پی‌اس حرکت کنید، حتی در صورت اختلال در سیستم هم دستگاه شما مسیرِ از قبل مشخص‌شده را نشان می‌دهد و چیزی تغییر نمی‌کند. در چنین شرایطی اگر پس از پایان صعود خروجی بگیرید، دستگاه دچار خطا می‌شود ولی این مسئله خللی در نحوه صعود ایجاد نمی‌کند.

زارعی گفت: اختلال در جی‌پی‌اس از حدود ۲ سال پیش وجود دارد و دلیل آن را نمی‌دانم. اما اختلال فقط در کوه‌های شمال تهران رخ می‌دهد و به عنوان مثال در مناطقی مثل آهار وجود ندارد. یکی از کشته‌شدگان حوادث جمعه در مسیر قله قلعه‌دختر آهار جان خود را از دست داد. این گروه مسیری که مناسب صعود تابستانه است برای صعود خود انتخاب کرد و به همین دلیل گرفتار بهمن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha