سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 305400

زمانی که اختلالی در کف لگن وجود دارد، فرد قادر به کنترل عضلاتی نیست که به تکمیل عمل دفع مدفوع کمک می کنند.

8 دلیل دفع دردناک مدفوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، اگر هنگام دفع مدفوع با احساس درد مواجه می شوید نباید آن را نادیده بگیرید. این شرایط می تواند به واسطه دلایل مختلفی شکل بگیرد که برخی از آنها جدی هستند.

به گزارش  "لیو استرانگ"، اگر احساس درد در مقعد طی 24 تا 48 ساعت تسکین نیابد، خونریزی مداوم از رکتوم را تجربه می کنید، توده ای دارید که بهبود نمی یابد یا با تب همراه با درد مقعدی مواجه هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با برخی دلایل احساس درد هنگام دفع مدفوع بیشتر آشنا می شویم.


به یبوست مبتلا هستید

یبوست یکی از دلایل اصلی دفع مدفوع دردناک است. فشاری که فرد برای دفع مدفوع به خود وارد می کند و میزان سفتی مدفوع دو دلیل دردناک بودن یبوست هستند. دفع مدفوعی که بیش از حد سفت یا بزرگ است می تواند شرایطی دردناک را به واسطه کشیده شدن عضلات ایجاد کند.

زمانی که به طور منظم به خود فشار وارد می کنید یا مدت زمانی طولانی را در حالت نشسته سپری می کنید، میزان فشار در قسمت پایینی رکتوم افزایش می یابد که ممکن است به هموروئید دردناک منجر شود که در ادامه همین مطلب بیشتر به آن می پردازیم.

برای کمک به پیشگیری از یبوست و هموروئید، مصرف غذاهای سرشار از فیبر، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز و ورزش منظم توصیه شده است. همچنین، از اعمال فشار بیش از حد یا نشستن طولانی مدت در توالت پرهیز کنید و زمانی که با نیاز به استفاده از توالت مواجه می شوید، این کار را را به تاخیر نیندازید.

اگر به یبوست مبتلا شده اید می توانید از محصولات نرم کننده مدفوع بدون نسخه برای بهبود این شرایط استفاده کنید.

به اسهال مبتلا هستید

اسهال نیز می تواند دلیل احساس ناراحتی و درد هنگام دفع مدفوع باشد.

  • از آنجایی که اسهال روند گوارش را تسریع می کند، غذا اغلب به صورت کامل تجزیه نمی شود. این به معنای آن است که اسیدهای معده، آنزیم های گوارشی و صفرا ممکن است راهی روده بزرگ شوند که می تواند احساس سوزش در رکتوم هنگام دفع مدفوع را به همراه داشته باشد.
  • همچنین، اگر غذایی تند خورده باشید، ممکن است حضور کپسایسین (ماده فعال موجود در فلفل های تند) در مدفوع را تجربه کنید. این ترکیب می تواند بافت گوارشی را تحریک کرده و موجب احساس سوزش همراه با اسهال شود.
  • افزون بر این، غذایی که به طور کامل گوارش نشده است ممکن است موجب آسیب فیزیکی به رکتوم شده و به درد منجر شود. غذاهای بزرگ و سخت و آنهایی که حاوی دانه ها، پوسته ها یا غلاف ها هستند می توانند به دیواره داخلی رکتوم ساییده شده و موجب پارگی در بافت ظریف این قسمت شوند.
  • برای درمان اسهال می توانید یک رژیم غذایی سرشار از فیبر را برای سفت‌تر شدن مدفوع و افزایش مصرف مایعات را مد نظر قرار دهید.
  • به هموروئید مبتلا هستید؛ هموروئید می تواند موجب درد شدید هنگام دفع مدفوع شود. هموروئیدها سیاهرگ هایی متورم در بخش پایینی رکتوم و مقعد هستند. دیواره رگ های خونی که زیر فشار قرار گرفته است هنگام دفع مدفوع هرچه بیشتر کشیده شده و تحریک می شود.موارد خفیف هموروئید فقط موجب درد هنگام دفع مدفوع می شوند زیرا رگ های خونی کشیده می شوند و به طور معمول بی نیاز از درمانی خاص خودبخود بهبود می یابند.اما موارد شدید هموروئید ممکن است موجب احساس درد پایدار شوند و برای درمان یک کرم بدون نسخه مانند Preparation H می تواند موثر باشد.

به شقاق مقعد مبتلا هستید

شقاق مقعد یکی دیگر از مورادی است که می تواند موجب احساس درد هنگام دفع مدفوع شود.

شقاق مقعد یک پارگی در مقعد است که ممکن است موجب اسپاسم عضله شده و کشیده شدن لبه های پارگی شود.

شقاق مقعد می تواند به واسطه آسیب فیزیکی، زایمان یا یک عفونت آمیزشی شکل بگیرد.

شقاق مقعد به راحتی قابل درمان است. برای آغاز، افزایش مصرف فیبر و مایعات برای نرم شدن مدفوع توصیه می شود که عبور مدفوع را تسهیل کرده و درد کمتری را به همراه دارد.

افزون بر این، غوطه‌ور شده در آب گرم و استفاده از کرم نیتروگیلیسیرین برای افزایش جریان خون به شقاق به شل شدن اسفنکتر و تقویت روند بهبودی کمک می کند.

همچنین، شما می توانید از یک کرم بی حس کننده مانند لیدوکائین هیدروکلراید برای کاهش درد استفاده کنید. اما اگر شقاق مقعد به این درمان ها واکنشی نشان ندهد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.

با مشکلات کف لگن مواجه هستید

مشکلات کف لگن می تواند موجب احساس درد هنگام دفع مدفوع شود.

زمانی که اختلالی در کف لگن وجود دارد، فرد قادر به کنترل عضلاتی نیست که به تکمیل عمل دفع مدفوع کمک می کنند.

افزون بر دفع مدفوع دردناک، فرد ممکن است کمر درد و لگن درد یا یبوست بدون دلیل مشخص را تجربه کند.

درمان به طور معمول شامل تغییرات رفتاری مانند پرهیز از اعمال فشار بیش از حد هنگام دفع مدفوع، یادگیری نحوه شل شدن عضلات کف لگن، حمام گرم، یوگا، داروهای شل کننده مانند دیازپام و فیزیوتراپی می شود.
به یک عفونت آمیزشی مبتلا هستید

هر بیماری آمیزشی می تواند ناحیه مقعد را تحت تاثیر قرار داده و موجب درد هنگام دفع مدفوع شود.

به عنوان مثال، کلامیدیا در رکتوم می تواند موجب ترشح و ناراحتی هنگام دفع مدفوع شود.

در شرایطی که علائم به طور معمول قابل کنترل هستند، احتمالا به مراجعه به پزشک نیاز خواهید داشت تا تواند یک داروی آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود.

به یک بیماری پوستی مبتلا هستید

بیماری های پوستی مانند سوریازیس، اگزما و زگیل ها می توانند ناحیه مقعد را تحت تاثیر قرار دهند.

درد، خارش و خونریزی می تواند پیش و پس از دفع مدفوع در ناحیه اطراف مقعد رخ دهد.

برای تشخیص درست و ارائه گزینه های درمان مناسب، شما باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

به سرطان مقعد مبتلا هستید

اگرچه شایع نیست، سرطان مقعد نیز می تواند موجب دفع مدفوع دردناک شود.

تومورها می توانند موجب خونریزی، اختلال و تغییرات در عادات دفع مدفوع شوند و همچنین درد به مرور زمان تشدید می شود.

اگر با درد و خونریزی از مقعد مواجه هستید که بهبود نمی یابد یا تشدید می شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha