پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 305568

:یک متخصص طب سوزنی گفت: با توجه به افزایش بیماری‌های روان‌تنی، مشکلات اعصاب و اختلالات خلقی، طب سوزنی درمان تکمیلی سریع با اثری طولانی مدت خواهد بود.

طب سوزنی و تاثیر آن بر کاهش استرس

سلامت نیوز:یک متخصص طب سوزنی گفت: با توجه به افزایش بیماری‌های روان‌تنی، مشکلات اعصاب و اختلالات خلقی، طب سوزنی درمان تکمیلی سریع با اثری طولانی مدت خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان ،کیارش ساعتچی، متخصص طب سوزنی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سوزنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طب سوزنی می‌تواند در گستره وسیعی از بیماری‌ها به صورت تکمیلی یا تلفیقی با سایر رویکرد‌های پزشکی به درمان بیماری‌ها کمک کند تا هم میزان مصرف دارو کمتر شود و هم موجب اصلاح شیوه زندگی و بهبود کیفیت حال بیماران شود.


او افزود: بر اساس مطالعات و تجربیات بالینی، طب سوزنی در ایجاد آرامش و کاهش استرس بسیار موثر است و تفاوت آن با مصرف دارو در این است که برای اثرگذاری آن، نیازی به پروسه‌ هضم و جذب دارو نیست بلکه بلافاصله و در کمترین زمان ممکن، اثربخشی خود را نشان می‌دهد.
ساعتچی ادامه داد: طب سوزنی با تاثیر سریع و مستقیم بر شاخه‌های ظریف عصبی در سطح و عمق پوست، تاثیر تنظیم کننده و درمانی خود را به مغز منتقل می‌کند و موجب تغییرات شیمیایی مفید در سطح مغز از جمله افزایش آندورفین و سروتونین در مغز و همینطور کاهش التهاب و بهبود خونرسانی در سطح بافت مورد درمان می‌شود.


عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سوزنی کشور گفت: طب سوزنی به طور کلی به سه حیطه مهم پزشکی برای تکمیل درمان‌های روتین ورود پیدا کرده است: اول، اختلالات درد (عضلات، مفاصل و اعصاب) نظیر میگرن، گردن درد، شانه درد، کمردرد، زانو درد، فلج عصب فاسیال صورت و ام‌اس. دوم، درمان بیماری‌های روان تنی ناشی از فشار عصبی و همچنین اختلالات خلقی نظیر اضطراب و افسردگی خفیف تا متوسط و سوم، جوانسازی نسبی چه در پوست و چه در جسم (رفع خستگی و افزایش توان حرکتی).


او تاکید کرد: یکی از عوارض رایج زندگی مدرن، بروز گسترده "اختلالات روان تنی" است. اختلالات روان تنی، مجموعه‌ای از بیماری‌ها هستند که یا به دلیل حجم بالای استرس ایجاد می‌شود و یا استرس در تشدید آن‌ها نقش مهم و موثری دارد. خوشبختانه طب سوزنی در درمان این بیماری‌ها بسیار موثر است. همچنین طب سوزنی می‌تواند در درمان تکمیلی اختلالات خلقی خفیف تا متوسط در ترکیب با درمان‌های همکاران روانپزشک و روانشناس، بسیار موثر باشد.


ساعتچی با بیان اینکه باید پتانسیل‌های مختلف علوم مربوط به سلامت را با هم به کار گرفت، افزود: برای درمان بیماران بهتر است ترکیبی از دارو درمانی، اصلاح شیوه زندگی و روش‌هایی چند بُعدی نظیر طب سوزنی را همراه با هم به کار برد.


او گفت: طی یک سال اخیر از طب سوزنی برای کمک به درمان عوارض باقی مانده در بیماران بهبود یافته از کووید۱۹ هم به وفور استفاده شد. بیشتر افراد قبل و بعد از ابتلا به کووید ۱۹ سطح قابل توجهی از استرس یا فشار عصبی را تجربه می‌کنند، با این حال از طریق طب سوزنی می‌توان تا حد زیادی آرامش، روحیه و توان از دست رفته را به فرد بازگرداند و به بهبود و بازتوانی نسبی سیستم تنفسی نیز کمک کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سوزنی کشور توصیه کرد: بعد از منفی شدن تست کرونا و سپری کردن دوره کامل درمان دارویی، برای بهبود روحیه و توان جسمی عملکرد نقاط مختلف بدن به پزشکان مورد تایید انجمن علمی طب سوزنی مراجعه کرده و از تاثیرات مفید این رشته از پزشک متخصص بهره‌مند شوید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha