مجری بزرگ ترین مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران با هشدار نسبت به افزایش سهم بیماری های قلبی و عروقی از کل علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد از فوت حدود ۱۷۴ هزار ایرانی بر اثر این بیماری ها در سال گذشته خبر داد.

مرگ 174 هزار ایرانی در سال گذشته بر اثر بیماری های قلبی و عروقی

سلامت نیوز:مجری بزرگ ترین مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران با هشدار نسبت به افزایش سهم بیماری های قلبی و عروقی از کل علل مرگ در ایران به ۴۴ درصد از فوت حدود ۱۷۴ هزار ایرانی بر اثر این بیماری ها در سال گذشته خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در گفت و گویی با تشریح این مطالعه افزود: بیماری های قلبی عروقی (ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و ...) از ۳۰ سال گذشته تاکنون همچنان علت نخست مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری ها در جهان و ایران هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس نرخ مرگ استاندارد شده سنی، سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۲۷۷ نفر جان خود را بر اثر بیماری های قلبی - عروقی از دست دادند.

این محقق و نویسنده همکار مطالعه جهانی بار بیماری های قلبی عروقی یادآور شد: سهم مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران از کل علل مرگ از ۲۵ درصد در سال ۶۹ به بیش از ۴۴ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

ملک زاده افزود: شمار مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ۳۰ سال گذشته در ایران از ۸۹ هزار و ۲۱۱ به ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده و بیش از ٢ برابر افزایش یافته است!

سهم مردان و زنان ایرانی از مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران

به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران،  وی همچنین گفت: ۴۲ و ۴۸ درصد از کل علل مرگ در مردان و زنان ایرانی طی سال گذشته ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده است؛ به طوری که بیش از ۹۴ هزار مرد  و بیش از ۷۹ هزار زن در سال گذشته جان خود را بر اثر این بیماری ها از دست دادند.

معاون پیشین تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس نرخ استاندارد شده سنی مرگ،  ۲۸۸ مرد از هر ۱۰۰ هزار و ۲۶۸ زن از هر ۱۰۰ هزار نفر سال گذشته بر اثر این بیماری ها فوت کردند.

۹۳ درصد مرگ های قلبی عروقی ایران بر اثر ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا

ملک زاده افزود: ایسکمیک قلبی با ۵۹  درصد (۱۰۲ هزار)، سکته مغزی با ۲۳ درصد (۴۱ هزار) و فشار خون بالا با ۱۰ درصد (۱۸هزار)، در مجموع با سهم ۹۳ درصدی، سه رتبه نخست را در بین علل مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی طی سال گذشته در ایران داشته اند که در طول سه دهه گذشته نیز رتبه های خود را به شکلی پایدار حفظ کرده اند.

افزایش ۳ برابری مرگ های ناشی از فشار خون بالا در ایران

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: باوجود  کاهش بسیار ناچیز نرخ مرگ استاندارد شده سنی ناشی از ایسکمیک قلبی (۴ درصد) و سکته مغزی (یک درصد) طی سه دهه گذشته اما، مرگهای ناشی از فشار خون بالا، از بیش از ۶ هزار به بیش از ۱۸ هزار رسیده و سه برابر شده و سهم آن از کل علل مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی سه درصد افزایش یافته است!

بی خبری نیمی از مبتلایان فشار خون بالا از ابتلا به بیماری

ملک زاده افزود: افزایش سه برابری مرگ های ناشی از فشار خون بالا درحالی است که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند؛ نیمی از مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود بی خبرند، تنها ۵۰ درصد مبتلایان که از بیماری خود خبر دارند، فشار خونشان کنترل می شود و در بین افرادی که فشار خونشان کنترل می شود نیز، فقط  ۵۰ درصد کاملا درمان و فشار خونشان طبیعی می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین گایدلاین ها و پژوهش های انجام شده جهانی،  فشار خون بالاتر از ۱۲ روی ۸، غیر طبیعی و نیازمند کنترل است.

به گفته وی، این آمار نگران کننده درحالیست که سکته های قلبی و مغزی با کنترل فشار خون بالا، ۲۵ درصد کاهش می یابد.  

سهم ۳۲ درصدی بیماری های قلبی عروقی از مرگ های زودرس ایران

این محقق و مجری بزرگ ترین مطالعه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی در ایران، روند مرگ های زودرس در ایران را نگران کننده خواند و گفت: حدود نیمی از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در ایران زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) است که سهم بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی از مرگ های زودرس، ۳۲ درصد است.

ملک زاده افزود: حدود ۳۰ درصد ایرانی ها به دلیل سکته قلبی و ۱۵ درصد به علت سکته مغزی فوت می کنند و این روند در حال افزایش است. ۱۵ درصد ایرانی هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می کنند، زیر ۵۵ سال هستند! در مجموع، سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین تر از میانگین کشورهای اروپایی است.

خطر کنترل نشدن بیماری های قلبی عروقی در اپیدمی کرونا به دلیل خودداری بیماران از مراجعه به مطب ها

این محقق همچنین گفت: روند افزایشی مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی درحالی نگران کننده است که هم اکنون برخی از مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا، از ترس ابتلا به کرونا، از مراجعه به مطب پزشکان خودداری می کنند و این امر ممکن است بیماران را با خطر کنترل نشدن بیماری و بروز سکته های قلبی و مغزی مواجه کند.

وی خاطرنشان کرد: آمار فاجعه بار مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران درحالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این بیماری ها در اغلب نقاط جهان نیز علت نخست مرگ به شمار می روند؛ به طوری که بروز این بیماری ها از ۲۷۱ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۵۲۳ میلیون مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده و ٢ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین با افزایش پیوسته مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان، شمار آنها از ۱۲ میلیون به بیش از ۱۸.۵ میلیون مورد افزایش یافته است تا این بیماری ها، ۱۶ درصد از کل علل مرگ در جهان را تشکیل دهند.

ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، پیشتاز مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان

این پژوهشگر همچنین اعلام کرد: ایسکمیک  قلبی با بروز ۱۹۷ میلیون مورد، ۹.۴ میلیون مرگ (ازمجموع ۱۸ میلیون مرگ کل بیماری های قلبی عروقی)، سکته مغزی با ۱۰۱ میلیون مورد بروز یافته و ۶.۵ میلیون مرگ و فشار خون بالا  با ۱۸.۶ میلیون مورد بروز یافته و ۱.۶ میلیون مرگ،  پیشتاز مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان هستند که طی سه دهه گذشته با افزایش پیوسته مواجه بوده اند البته  این افزایش می تواند علاوه بر شدت بروز عوامل خطر این بیماری ها تا حدودی متاثر از رشد جمعیت و پیری جمعیت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عزیزاله نیک فرجام ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    وزراونمایندگان مجلس ومدیریت کلان مملکت کلاه خودرابالاتربگذارند.