صندوق‌های بازنشستگی چگونه از بازنشستگان در دوره شیوع كرونا حمایت كردند؟ این پرسش وقتی جدی‌تر می‌شود كه به سن‌و‌سال خدمات‌گیرندگان از این صندوق‌ها توجه كنیم.

تلاش كرده‌ایم تا بازنشستگان كمتر در معرض آسیب قرار بگیرند

سلامت نیوز:صندوق‌های بازنشستگی چگونه از بازنشستگان در دوره شیوع كرونا حمایت كردند؟ این پرسش وقتی جدی‌تر می‌شود كه به سن‌و‌سال خدمات‌گیرندگان از این صندوق‌ها توجه كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،محمود مرتضایی‌فرد، مدیركل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی كشوری در این باره می‌گوید: منطق عمده خدمات ما در این دوره حفظ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ارایه خدمات غیرحضوری بود، از جمله ارایه بسته‌های حمایتی مالی با بازپرداخت اقساطی برای حفظ قدرت خرید بازنشستگان. او كه دكترای تاریخ دارد، پیش‌تر در دانشگاه علامه‌طباطبایی مدیركل فرهنگی بوده و در دوره‌ای نیز در شهرداری در همین حوزه كار كرده است كه از اواخر اسفند ۹۸ و در شرایط كرونایی به صندوق بازنشستگی كشوری آمده است.

از میان جمعیت بازنشستگان كشور بیش از یك میلیون و ۴۰۰هزار نفر بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگان كشوری محسوب می‌شوند كه استان تهران با ۳۰۰هزار نفر میزبان بیشترین بازنشسته كشوری است. آن‌طور كه مرتضایی‌فرد می‌گوید، بازنشستگان در دوره كرونا انتظارشان این بوده كه خدمات غیرحضوری و آنلاین حتی جلسه‌های آنلاین افزایش یافته و تسهیل شود.
 
از اول اسفند سال گذشته تاكنون درگیر شیوع كرونا بوده‌ایم، شرایط خاصی كه جهان را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و طبعا در برنامه‌ریزی‌ها و عملكرد صندوق بازنشستگی كشوری هم تغییراتی را ایجاد كرده است. در این بازه زمانی یك‌ساله بازنشسته‌های عضو صندوق چه توقعاتی داشته‌ و چه خدماتی دریافت كرده‌اند؟ و اینكه شیوه ارایه خدمات از سوی صندوق چه تفاوت‌هایی با قبل پیدا كرده است؟


در ابتدای شیوع بیماری كووید ۱۹ صندوق بازنشستگی كشوری در شرایطی كه این بیماری بسیار ناشناخته بود، شماره‌ای را اعلام كرد تا هر كدام از بازنشستگان یا اعضای خانواده‌شان كه خدای ناكرده درگیر این بیماری شده‌اند، مشورت‌های لازم را بگیرند. در عین حال در آن زمان با توجه به تاكید بر استفاده از اقلام بهداشتی نظیر دستكش، ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده و كاهش عرضه آن در مراكز عمومی، صندوق شماره‌ای را به بازنشستگان اعلام كرد و اگر عزیزان به این اقلام نیاز داشتند برای آنها ارسال می‌شد.

البته این موضوع بیشتر اسفند و فروردین گذشته كه با مشكل توزیع در جامعه روبه‌رو بودیم، اجرا شد. بعد از آنكه شیوع بیماری استمرار پیدا كرد طبیعتا صندوق بازنشستگی كشوری نیز نوع حمایت‌های خود را به تناسب تغییر داد و شكل‌های مختلفی را در این زمینه تعریف كرد. برای نمونه نیاز به تزریق واكسن آنفلوآنزا كه گفته می‌شد با شیوع آنفلوآنزا كووید۱۹ می‌تواند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر مصون دارد، تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار دادیم تا بازنشستگان بتوانند استفاده كنند.

همچنین هزینه‌های بیماران كرونایی یا داروهایی كه مشمول این بیماری بود را تحت پوشش بیمه تكمیلی درآوردیم تا اگر خود بازنشستگان یا عزیزان‌شان خدای ناكرده درگیر شدند، بتوانند از این خدمات بهره بگیرند. بنابراین هزینه‌های بیمارستانی مربوط به درمان كووید۱۹ را هم مجدد تحت تعرفه‌های پوشش درمان قرار دادیم تا خیال بازنشستگان آسوده باشد كه اگر خدای ناكرده درگیر شدند از این نظر نگران نباشند.


آمار دقیقی از اعضا ارایه می‌كنید؟
بله، در كل كشور تعداد یك میلیون و 218 هزار و 411 نفر عضو صندوق بازنشستگی هستند كه از این تعداد 756 هزار و 533 نفر مردند و 461 هزار و 878 نفر هم زن هستند. از این جمعیت حدود یك میلیون و سیصد نفره، سیزده هزار و 424 نفر از كار افتاده‌اند؛ هفت‌هزار و 96 مرد و شش‌هزار و 328 زن. در میان این افراد هم از رده سنی زیر 55 سال عضو داریم تا بالای 105 سال كه در 12 رده سنی به فاصله 5 سال تعریف شده‌اند. بیشترین تعداد را به ترتیب 60 تا 65 ساله‌ها، 65 تا 70 ساله‌ها و 55 تا 60 ساله‌ها تشكیل می‌دهند و كمترین تعداد اعضا را هم در سنین 105 سال و بیشتر، 100 تا 105 سال و 95 تا 100 سال داریم. طبیعتا خدمات‌رسانی به این جمعیت در سراسر ایران هم دشواری‌های خاص خود را دارد و هم مسوولیت مهم و سنگینی است.


برآوردی دارید كه در این ماه‌ها چه تعداد از بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی كشوری به كووید۱۹ مبتلا شدند یا اینكه خدایی ‌ناكرده چه تعدادی از عزیزان را از دست دادیم؟

هنوز آمار دقیقی نداریم. علت نبود آمار دقیق به دو مساله باز می‌گردد. ما مبنای بسیاری از خدمات در دوره شیوع كرونا را تاكید و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و كاهش ترددها قرار دادیم.

به همین دلیل مقرر شد هزینه‌های پوشش درمان با تاخیر به ما تحویل شود. یعنی مهلت ارسال ۶ ماه را به ۹ماه افزایش دادیم تا مراجعه حضوری به شعب كمتر و ضمن كاهش تردد فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. اگر قرار بود این روند مثل سابق انجام گیرد تا الان آمارها را دقیق‌تر داشتیم ولی اكنون در اعلام چنین آماری كمی تاخیر داریم، اما مزیت این تصمیم این است كه تلاش كرده‌ایم تا آنجا كه به ما مربوط می‌شود، اعضای صندوق كمتر در معرض آسیب قرار بگیرند.


اگر از نگاهی متفاوت به شیوع ویروس كرونا بنگریم، ایجاد موقعیت‌هایی بود كه از دل آن روندهای جدیدی خلق شده. مشكلاتی كه راه‌حل‌های جدید می‌طلبیده. در این مدت چه چیزی برای بازنشستگان مساله شد كه از شما برای حل آن مطالبه داشتند؟


ما هم ابتدا كه بیماری ناشناخته‌تر بود و هزینه‌هایش تحت پوشش بیمه نبود بیشتر تماس و مراجعه داشتیم. برای همین ابتدا محور كارهای ما اطلاع‌رسانی بود. اما آنچه رفته‌رفته ملموس شد این بود كه خدمات غیرحضوری را بتوانیم تسهیل و گسترده كنیم تا بازنشستگان بتوانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امنیت خاطر بیشتری داشته باشند. برای همین كار ما از ارسال پیام آموزشی در ابتدای این پاندمی به ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای انجامید كه برای نمونه از طریق آن بازنشستگان می‌توانستند برای ثبت درخواست‌های خود مراجعه حضوری نداشته باشند.

بیمه تكمیلی نمونه آن بود. در همین حال با یكی از شركت‌هایی كه زیرمجموعه صندوق بازنشستگی كشوری محسوب می‌شد آزمایش‌ آنلاین را برای ارایه خدمات پزشكی در منزل برای بازنشستگان فراهم كردیم. در این طرح امكان آزمایش و تست كووید۱۹ بدون نسخه پزشك فراهم و مقرر شد كه مشاوره رایگان در این باره به بازنشستگان داده شود. علاوه بر این امكان گرفتن فشارخون، نوار قلب، شنوایی سنجی و خدماتی از این دست در خانه برای بازنشستگان فراهم شد.


اما در این دوره فقط مشكلات پزشكی نبود كه ذهن همه مردم به ویژه بازنشستگان را درگیر كرده بود؛ دغدغه‌های معیشتی به ویژه برای بازنشستگان كه دریافتی ثابتی دارند برجسته‌تر شد، زیرا عموما اقلام خوراكی و مصرفی به ‌شدت با افزایش بها عرضه می‌شد.سیاست‌های صندوق بازنشستگی كشوری در دوره جدید كه همزمان با شیوع كرونا شده چند محور دارد كه یكی از آنها تلاش برای این است كه قدرت خرید بازنشستگان افزایش داده شود. برای همین طرحی آماده و اجرایی شد كه تحت عنوان طرح یاری ارایه شد. علاوه بر این بسته‌هایی طراحی و اجرایی شد كه باز هم در بستر وب قابل درخواست و پیگیری بود تا همان سیاست مبنایی یعنی حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی محقق شود.

اعتباری را مشخص كردیم كه به میزان آن اعتبار بازنشسته می‌توانست از مراكزی كه طرح یاری را تحت پوشش قرار می‌داد به صورت اقساطی خرید كند. برای نمونه با فروشگاه رفاه قراردادی تنظیم شد كه در سال سه بار و هر بار با رقم یك میلیون و دویست هزار تومان و با سود ۴ درصد خرید كنند و در ۴ ماه اقساط آن را بپردازند. یكی دیگر از بسته‌های پیشنهادی قرارداد با بیمه ملت برای انواع بیمه‌نامه بود كه از طریق وب‌سایت قابل مطالبه و به صورت یك‌ساله اقساط آن پرداخت می‌شد كه از این طرح استقبال خیلی خوبی شد.

همچنین در مشاركت با گروه انتخاب فروش اینترنتی محصولات خانگی ارایه شد كه تا سقف ۵۰میلیون تومان امكان خرید و اقساط آن تا ۵ سال قابل پرداخت بود. سود این طرح ۱۰درصد است. حمل و نصب هم رایگان بود.
در اوج ماه‌هایی كه شیوع كرونا بیشترین آسیب‌ها را به منابع انسانی ما وارد كرد، سرانجام طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم اجرا شد. شاید این موضوع به‌طور مستقیم به شما و مسوولیت شما مربوط نباشد، اما هنوز بازنشستگان از كیفیت این اقدام گله‌مند هستند.


البته این اقدام را بیشتر همكاران فنی صندوق بازنشستگی باید توضیح دهند. اما وقتی اتفاقی بعد از سال‌ها تاخیر بخواهد انجام شود، آن هم برای جمعیتی بیش از یك میلیون و ۴۰۰ هزار نفر قطعا ایراداتی خواهد داشت. اما رضایت عمده بازنشستگان را هم در پی داشته است. اشكالاتی هم دارد كه همكاران فنی ما در جریان آن هستند و در حال حل شدن است. برخی از این اصلاحات نیاز به مصوبات مراجع بالادستی دارد ولی ان‌شاءالله این كار انجام و احكام جدید صادر می‌شود.


پرسشی را پیش‌تر پرسیدیم. در این مدت چه چیزی یا چه مطالبه‌ای مولود دوره كروناست كه بازنشستگان از شما داشته‌اند. یا به عبارتی چه تغییری در روند ارایه خدمات شما صورت گرفته كه حاصل تاثیرات دوره كرونایی است؟


ارتباط مجازی بازنشستگان خیلی نسبت به گذشته بیشتر شده است. الان علاوه بر آنكه جلسات آنلاین بین خود دارند، بین كانون‌های بازنشستگی و صندوق بازنشستگی كشوری هم جلسات مستمر آنلاین برگزار می‌شود. همین چهارشنبه گذشته نیز جلسه آنلاینی بین كانون‌های بازنشستگی و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزارشد.

این وضع سبب شده تا انتظار بیشتری مبنی بر ارایه خدمات آنلاین داشته باشیم. با راه‌اندازی مركز ذی‌نفعان در صندوق بازنشستگی كشوری تحقق این مطالبه بیشتر تقویت شد. مركز نوآوری و مركز فرهنگی ما در تدارك بررسی و اجرای طرح‌هایی هستند كه از طریق آن بتوانند ارایه خدمات در بستر وب را گسترش دهند.


وقتی اتفاقی بعد از سال‌ها تاخیر بخواهد انجام شود، آن هم برای جمعیتی بیش از یك میلیون و ۴۰۰ هزار نفر قطعا ایراداتی خواهد داشت. اما رضایت عمده بازنشستگان را هم در پی داشته است. اشكالاتی هم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha