ظاهرا قرار نیست دعواهای حیدری، نعمتی و دوقطبی‌سازی از هر پدیده مربوط و نامربوط و مجادله مجازی و رسانه‌ای بر سر آن در كشور ما تمامی داشته باشد.

واكسن بخریم یا بسازیم: مساله این نیست!

سلامت نیوز:ظاهرا قرار نیست دعواهای حیدری، نعمتی و دوقطبی‌سازی از هر پدیده مربوط و نامربوط و مجادله مجازی و رسانه‌ای بر سر آن در كشور ما تمامی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،از انرژی هسته‌ای و قرارداد نفتی و روابط دیپلماتیك و FATF و برنامه نود و سریال پایتخت و هر موضوع عمومی و تخصصی دیگری این ظرفیت را دارد كه گروهی از مردم و رسانه‌ها را به جان هم بیندازد و خوراكی برای لشكرهای سایبری و غیرسایبری همیشه در صحنه فراهم كند. حالا هم نوبت كرونا و واكسن آن است كه در قالب دو جریان توییتری # واكسن- بخرید و # واكسن- بسازید زمینه مجادلات رسانه‌ای و توییتری و... شود. برای من هنوز روشن نیست كه این دوگانه چه معنایی دارد و اصولا چه تعارض و تضادی بین این دو موضوع است.

آنچه در پیش روی ماست آن است كه قریب به 11 ماه است كه با ورود ویروس كرونا (حالا اینكه از كجا آمد و اولین بار در كجا شایع شد خودش مدت‌ها محل دعوا بود) زندگی ما ایرانی‌ها نیز همچون بسیاری نقاط دیگر دنیا تحت‌الشعاع قرار گرفته و چه بسا بیش از دیگر نقاط دنیا از این بلیه آسیب دیده‌ایم. مشكلات اقتصادی با زمینه قبلی و تحریم‌های شدید امریكا موجب تشدید آسیب‌های اقتصادی این بیماری در كشور ما شد.

آسیب های همچون تعطیل شدن قابل ملاحظه بخش خدمات در اقتصاد كشور و ضربه خوردن بسیاری از كسب وكارها و بیكاری خیل كثیری از مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و از همه بدتر ابتلای نزدیك به یك میلیون نفر و درگذشت بیش از 50 هزار نفر در اثر این بیماری (كه تازه این بر اساس آمار رسمی است و تعداد واقعی بیش از این تخمین زده می‌شود) بخشی از لطماتی است كه كشور و مردم ما در اثر این بیماری دریافت كرده‌اند.

از همان ماه‌های آغازین این پاندمی مردم و نظام‌های درمان كشورها در كنار تاكید بر روش‌های پیشگیری از ابتلا نیم نگاهی نیز به اخبار رسمی و غیررسمی در مورد كشف دارو یا واكسن این بیماری داشتند. پروژه‌های مطالعاتی ساخت واكسن و دارو با خبررسانی‌های ضدونقیض در برخی كشورهای دنیا از جمله ایران آغاز شد و روسیه اولین كشوری بود كه كشف واكسن را اعلام كرد اگرچه این خبر توسط بسیاری از محافل جدی گرفته نشد. پس از مدتی نیز امریكا، انگلستان و چین اخباری در خصوص موفقیت‌آمیز بودن كارآزمایی‌های خود اعلام كردند.

دقیقا از همین زمان دعوای غرب‌گرایی و شرق‌گرایی در كشور ما هم آغاز شد. گروهی اصولا با واكیسناسیون مخالفند حالا متعلق به هر كشوری كه می‌خواهد باشد. به نظر می‌رسد این گروه همفكرانی در امریكا و اسراییل هم دارند. گروهی به واكسن غربی اعتماد ندارند و گروهی اعتبار واكسن روسی و چینی را زیر سوال می‌برند.

جمعی اصولا واكسن خارجی را غیرقابل اعتماد می‌دانند و فقط به واكسن داخلی اعتماد دارند و گروهی دقیقا عكس این عقیده را دارند. مواضع ضدونقیض دولتی‌ها و دیگر افراد مسوول و غیرمسوول در این مدت نیز بر این سردرگمی افزوده و حتی در مواردی با دیگر مسائل مورد اختلاف مانند FATF هم پیوند خورده است كه آتش دعوا را شعله‌ورتر می‌كند.

متغیری كه در این دعواها مغفول مانده، متغیر زمان است. هر روز كه از این بیماری می‌گذرد (بر اساس آمار این روزها) حدود 150 نفر فوت می‌كنند و بیش از 6 هزار نفر مبتلا می‌شوند و از این تعداد جمعی هم روانه بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها می‌شوند. بسیاری از كسب وكارها هنوز تعطیل هستند و ارایه خدمات عمومی به خاطر دوركاری كاركنان دولت فاقد كیفیت لازم است و به ‌طور كلی بسیاری از كارها روی زمین مانده است. از این رو به نظر می‌رسد جلوی این ضرر از هر جا گرفته شود، منفعت است.

افزون بر آن وقتی ملاحظه می‌شود بسیاری از كشورهای همسایه و غیرهمسایه كه نسبت به ما، هم آسیب كمتری از كرونا دیده‌اند و هم وضعیت اقتصادی لزوما بهتری از ما ندارند و برنامه‌های رایگان واكسیناسیون عمومی را آغاز كرده‌اند بر نگرانی و حسرت عمومی می‌افزاید. مایه تعجب است كه چطور برخی بدون درك این وضعیت بغرنج با خرید واكسن مخالفت كرده و كشور را حواله چند ماه بعد می‌كنند كه آیا واكسن داخلی آماده می‌شود یا خیر فارع از اینكه آیا ظرفیت تولید انبوه آن نیز در كشور وجود دارد یا خیر؟

به هر حال دستیابی به واكسن موثر و باكیفیت در داخل نه تنها موجب افتخار هر ایرانی است بلكه حتی می‌تواند با صادرات آن درآمد ارزی و قدرت نرم ایران را نیز افزایش دهد اما اگر از همین امروز بتوان واكسن مطمئنی را با قیمت مناسب از هر جای دنیا خریداری كرد و گروه‌های آسیب‌پذیرتر(مانند كادر درمان، بیماران خاص، سالمندان و... نه آقاها و آقازاده‌ها و خواص و خودی‌ها) را در اولویت ایمن‌سازی قرار داد و جلوی مرگ و ابتلای حتی یك نفر را گرفت ضرورت این كار اظهرمن‌الشمس است.

به نظرم لازم است در این موضوع یك صدای واحد با اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق از نظام مدیریت كشور شنیده شود و افراد مسوول و نیمه مسوول از اظهارنظرهای گاه و بیگاه در این خصوص خودداری كنند. اگرچه دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و نظام و دولت بالاست اما بدنه تخصصی جامعه پزشكی كشور هنوز مورد وثوق مردم هستند. ضمن آنكه باید یاد بگیریم هر موضوعی به ویژه سلامت و جان مردم را دستمایه تسویه‌حساب‌های سیاسی نكنیم اگرچه چشم‌انداز ماه‌های آتی نویدبخش این معنا نیست و گروهی هر موفقیت دولت را مقارن شكست اهداف انتخاباتی خود تلقی  می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha