ریزش مو تا حدی یک امر طبیعی است، چون مشکلِ آن‌چنان بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد؛ زیرا بر اساس تحقیقات علمی ریزش هشتاد تا صد تار مو در طول شبانه روز طبیعی است و این خود به پوست سر شما کمک می‌کند تا با یک چرخه سالم موهای جدید جایگزین موهای قدیمتان شود. ریزش مو از زمانی جدی و قابل پیگیری می‌شود که شما بیش از حد طبیعی دچار ریزش مو شوید.

ریزش موی سر،علل و نحوه جلوگیری از آن

سلامت نیوز:ریزش مو تا حدی یک امر طبیعی است، چون مشکلِ آن‌چنان بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد؛ زیرا بر اساس تحقیقات علمی ریزش هشتاد تا صد تار مو در طول شبانه روز طبیعی است و این خود به پوست سر شما کمک می‌کند تا با یک چرخه سالم موهای جدید جایگزین موهای قدیمتان شود. ریزش مو از زمانی جدی و قابل پیگیری می‌شود که شما بیش از حد طبیعی دچار ریزش مو شوید. در این حالت ممکن است عوامل ریزش مو در شما نسبت به دیگران متغیر باشد؛ مثلا علت ریزش مو می‌تواند بر اثر یک عامل ساده مانند کمبود ویتامین باشد یا بر اثر عوامل کلی موثر بر وضعیت سلامتی شما؛ در هر صورت نگران نباشید چون در دنیا روش‌های بسیار زیادی جهت درمان ریزش مو وجود دارد.

در ادامه مطلب، توضیحات مختصری در مورد عوامل ریزش مو و راه درمان آن ارائه خواهیم داد. اگر به این مباحث علاقمند هستید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت‌های اصلی ریزش مو
اثرات بارداری
یکی از عوامل ریزش مو، شوک جسمی بر اثر باردار شدن است. با اینکه حاملگی یکی از زیباترین دوران هر زنی است اما عوارض و سختی‌هایی هم به همراه دارد. یکی از این عوارض می‌تواند ریزش مو باشد که بر اثر تغییر هورمون‌ها به وجود می‌آید؛ البته بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان دچار این عارضه می‌شوند. اگر بعد از زایمان دچار ریزش مو شدید با مصرف دارو بعد از چند ماه موهایتان دوباره رشد می‌کند و این مشکل برطرف می‌شود. اما اگر در دوران حاملگی دچار ریزش مو شدید از مصرف دارو به دلیل خطرات و عوارض ناشی از آن خودداری کنید و به‌جای مصرف دارو، برای خود یک رژیم غذایی سالم را برنامه‌ریزی نمایید.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی
پروتئین در موادغذایی همچون گوشت، تخم مرغ، حبوبات، ماهی به وفور وجود دارد؛ اگر پروتئین به مقدار مورد نیاز به بدن شما نرسد بعد از دو تا سه ماه ممکن است دچار ریزش مو شوید. برای درمان این مشکل داشتن یک رژیم غذایی مناسب در برنامه روزانه بهترین راه‌حل است.

تغییرات هورمونی
مصرف قرص‌های ضد بارداری، یائسگی، حاملگی و عواملی دیگر ممکن است بدن خانم‌ها را دچار تغییرات هورمونی کند. گیرنده‌های آندروژن بر اثر تغییرات هورمونی بر روی پوست‌سر، فعال می‌شوند در نتیجه فولیکول‌های مو کوچک شده و دچار ریزش مو می‌شوید.

کم‌خونی ناشی از فقرآهن
فقرآهن یکی از عوامل کم‌خونی است. ساخت هوموگلوبین در زمانی که بدن، آهن مورد نیاز خود را دریافت نکند متوقف می‌شود؛ در نتیجه رشد و ترمیم سلول‌ها با اختلال مواجه می‌گردد و این خود یکی از عوامل ریزش مو محسوب می‌گردد. برای درمان ریزش مو بر اثر کمبود آهن، مصرف مکمل‌ها و قرص آهن، اسفناج، حبوبات و گوشت قرمز بهترین راه‌حل است.

کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید از علت ریزش مو محسوب می‌گردد. غده تیروئید تولید کننده هورمونی به نام TH بوده و تنظیم کننده ضربان قلب، خلق‌وخو، دمای بدن، سوخت‌وساز بدن و... است. کمبود این هورمون منجر به ریزش مو شده و برای جهت درمان آن باید با تجویز پزشک دارو مصرف کنید.

کمبود ویتامین B
از عوامل ریزش مو کمبود ویتامین B است. این ویتامین یکی از ترکیبات محلول در آب بوده و دارای تنوع زیادی مثل     B12  است. ویتامین B در مواد غذایی همچون هویج، تخم مرغ، گوشت قرمز، سویا به وفور موجود است. این ماده به تولید گلبول‌های قرمز خون و DNA به بدن کمک کرده و از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. برای درمان ریزش مو بر اثر کمبود این ویتامین باید از رژیم غذایی مناسب در برنامه روزانه خود استفاده کنید یا با تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی جهت درمان استفاده نمایید.

 

رژیم غذایی برای جلوگیری از ریزش مو


    بیماری لوپوس

نام دیگر بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن بر اثر اختلالات سیستم بدن به سلول‌های سالم خود حمله کرده و بدن را دچار عوارضی همچون ریزش مو می‌کند. در این نوع موارد برای درمان ریزش مو حتما باید به پزشک مراجعه کرده و از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. در بعضی مواقع نیز می‌توانید از محلول ماینوکسیدیل جهت درمان ریزش مو و کمک به افزایش رشد مو نیز بهره ببرید.

    کاهش شدید وزن

یک علت ریزش مو می‌تواند کاهش شدید وزن باشد. با کاهش ناگهانی وزن نوعی شک به بدن وارد می‌شود و در برخی مواقع فرد دچار ریزش مو می‌شود این روند شش ماه طول می‌کشد اما بعد آن دوباره رشد مو عادی می‌گردد.

    تأثیرات مستقیم شیمی درمانی

همان‌طور که می‌دانید از عوارض مصرف داروهای ضد سرطان، ریزش مو است. با قطع این دارو موها دوباره رشد می‌کنند و روند طبیعی خود را ادامه می‌دهند.

    آلو پسی آره ناتا

به معنای از دست رفتن منطقه‌ای از موی سر است که به آن طاسی منطقه‌ای هم می‌گویند. در این نوع بیماری فولیکول‌های سالم مو توسط سیستم ایمنی بدن حمله‌ور می‌شود. این بیماری باید به موقع تشخیص و درمان گردد.

    سندرم تخم‌دان پلی کیستیک

این بیماری بر اثر عدم تعادل در هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه در افراد رخ می‌دهد که می‌توان از آن به عنوان یک علت ریزش مو یاد کرد. برای درمان ریزش مو توسط این بیماری شما باید رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش، استفاده از قرص‌های ضد دیابت و ضد باروری را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید.

    مصرف زیاد استروئیدهای آنابولیک

سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک جهت پرورش اندام و بدنسازی یک علت ریزش مو محسوب می‌شود. این ماده جهت حجم دادن به عضلات بکار می‌رود؛ اما مصرف بیش از اندازه آن روی بدن تاثیرات منفی همچون ریزش مو نیز به همراه دارد. جهت درمان ریزش مو در این نوع موارد باید مصرف این مکمل را متوقف کنید. بعد از چند ماه رشد مو حالت طبیعی خود را به دست می آورد.

مصرف برخی داروها، استایل آرایشی نادرست مو، اختلال تریکوتیلومانیا، بالا رفتن سن، کم شدن آب بدن، استرس و افسردگی، مصرف الکل و دخانیات، آلو پسی آندروژنی، رژیم غذایی نامناسب، تلوژن افلوویوم، ابتلا به برخی بیماری‌ها، مصرف بیش از حد ویتامین A، از دیگر عوامل ریزش مو محسوب می‌گردند که برخی از آن‌ها با رژیم غذایی مناسب و بعصی دیگر با داروهایی نظیر ماینوکسیدیل درمان می‌شوند.

داروخانه آنلاین مهتاطب

برای تهیه محلول مایتوکسیدیل و دیگر داروهای ضد ریزش مو و همچنین مکمل‌های مورد نیاز بدنتان می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مهتاطب به نشانی http://mahtateb.com، مراجعه کرده و با مشورت و راهنمایی متخصصین و دکتر داروساز مهتاطب، داروی مناسب جهت درمان ریزش مو و بیماری‌های پوستی دیگر را تهیه و مصرف نمایید و سلامتی و طراوت و شادابی را به بدن خود هدیه دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha