مازوت و آسمان سیاه پایتخت دو موضوعی است كه چند هفته‌ای است در صحن شورای شهر تهران موضوع اصلی تذكرات اعضای شورای شهر تهران است.

قوه قضاییه و مجلس به مسئله آلودگی هوا ورود كنند

سلامت نیوز:مازوت و آسمان سیاه پایتخت دو موضوعی است كه چند هفته‌ای است در صحن شورای شهر تهران موضوع اصلی تذكرات اعضای شورای شهر تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روز گذشته نیز محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به تشدید آلودگی هوا در روزهای اخیر و افزایش غلظت آلاینده‌هایی نظیر دی‌اكسید گوگرد گفت: لازم است كه در مورد تشدید آلودگی هوای تهران تذكری به مسوولان ذیربط داده شود، براساس بررسی‌های به عمل آمده توسط كمیسیون تخصصی محیط زیست شورای شهر تهران، استفاده از سوخت‌های پرگوگرد در صنایع، نیروگاه‌ها و فعالیت برخی مشاغل آلاینده تاثیرات جدی در تشدید آلودگی هوای تهران در هفته‌های اخیر داشته‌اند كه غلظت دی‌اكسید گوگرد طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده است، متاسفانه مدیریت شهری، اختیار برای ایجاد محدودیت و كنترل آنها ندارد و با وجود درخواست‌ها و تذكرات، هنوز از سوی مسوولان مربوطه نسبت به آن تصمیم‌گیری‌های لازم انجام نشده است.

هاشمی درباره آلودگی هوا در صحن شورا افزود: امیدواریم در شرایطی كه تلفات كرونا در تهران با موافقت دیرهنگام با محدودیت‌های درخواست‌شده توسط شورای شهر ظرف یك‌ماه از 200 نفر به 20 نفر كاهش پیدا كرده است، این كاهش با افزایش قربانیان آلودگی هوا به خصوص در بیماران، سالمندان و كودكان جبران نشود.

زهرا صدراعظم نوری هم با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: گله‌ای از استاندار و دولت دارم چرا كه با وجود گزارش‌های هواشناسی و داده‌های علمی كه حاكی از پایداری هوا و تشدید اینورژن بیش از گذشته است كه این مساله ضرورت توقف فعالیت‌ها را می‌طلبد، اما دو روز از اعلام درخواست تعطیلی می‌گذرد و هنوز اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد كمیته اضطرار به دولت ارایه شده و تا بخواهد تشكیل جلسه بشوند و تصمیمی بگیرند چیزی مشخص نیست. 

نوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: باید متوجه آثار تصمیم‌گیری دیرهنگام باشیم و نسبت به آن پاسخگو باشیم چرا كه به سلامت مردم آسیب وارد می‌كند.  او در ادامه تذكر خود درباره توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و جایگزینی سوخت پاك گفت: امروز شهر تهران از استفاده بی‌رویه از منابع انرژی نظیر بنزین، گازوییل، نفت، گاز و مازوت رنج می‌برد.

این موارد سوخت‌های فسیلی هستند و سلامت همه مردم را تهدید می‌كنند.  نوری با بیان اینكه بیماری و مرگ ناشی از آلودگی هوا در كنار مرگ و میر ناشی از ویروس كرونا، شرایط را برای مردم كشور به ویژه كلان‌شهرها و تهران سخت و غیر قابل تحمل كرده ادامه داد: باید رویه‌ها در این زمینه تغییر كند و انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق استفاده و جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند. 

نوری افزود: این اتفاق با توجه به كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه دی‌اكسید كربن و كوچك شدن ردپای اكولوژیك شهر تهران در ارتقای سلامت شهروندان اثر خواهد داشت و مطابق با اصول توسعه پایدار شهری است.  در ادامه مجید فراهانی رییس كمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم با انتقاد از وضعیت آلودگی هوای تهران از قوه مجریه و مقننه خواست تا با تشكیل جلسه فوری و اتخاذ تصمیم عاجل از مرگ و میرهای این روزهای تهران و سایر شهرها بر اثر آلودگی هوا بكاهند.

او با اشاره به اینكه سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تنها طی هفته گذشته شاخص آلودگی هوای تهران هر روزه در وضعیت قرمز و بالای 140 بوده است، افزود: در حال حاضر این شاخص روی عدد 152 قرار گرفته است و امروز و فردا احتمال رسیدن آنها به بالای 160 و شرایط بسیار خطرناك وجود دارد. 

فراهانی تصریح كرد: در شرایط جدید همه آمارها نشان می‌دهد كه سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های اطراف تهران از یك سو و گازوییل در دیزل‌ها و كامیون‌های فرسوده جمعا نزدیك به 60 درصد حجم آلودگی هوا شهر و استان تهران است.  او افزود: مازوت آلوده‌ترین سوخت فسیلی میان تقطیر از نظر دی‌اكسید گوگرد و ذرات معلق است و مقدار سولفور موجود در گازوییل بنا به گفته رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بیش از 20 برابر مجاز و بالای هزار است.

او تاكید كرد: حال چگونه است كه بنا به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دادستان بخشنامه كرده است كه مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نشوید. از رییسی؛ ریاست قوه قضاییه درخواست می‌كنم با ورود به مساله اجازه ندهند با حكم قاضی سلامت شهروندان به خطر بیفتد. عضو شورای شهر تهران افزود: مدیریت كاهش آلودگی هوا امروز نیازمند جلسات اضطراری و فوری در سطح دولت و مجلس شورای اسلامی است. 

به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند 3 ماده 80 از این دو قوه مجریه و مقننه می‌خواهم با تشكیل جلسه فوری و اتخاذ تصمیم عاجل از مرگ و میرهای این روزهای تهران و سایر شهرها بر اثر آلودگی هوا بكاهند. در ادامه زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیات‌رییسه شورای شهر خطاب به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت:

با توجه به اینكه شدت آلودگی هوای تهران به قدری است كه سهم منابع سابق به ویژه مصرف سوخت مازوت و گازوییل را به حدود 60 درصد رسانده است و در وضعیتی كه به واسطه شرایط كرونایی، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌كنند ادامه چنین وضعیتی و بروز چنین آلودگی برای شهروندان شهر تهران غیر قابل پذیرش است؛ لذا از شما می‌خواهم در اسرع وقت نسبت به قطع مصرف سوخت مازوت و گازوییل در نیروگاه‌های اطراف شهر تهران مساعدت لازم را انجام دهید.

آرش حسینی میلانی رییس كمیته محیط زیست شورای شهر هم با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار داریم و شورا به عنوان مدافع حقوق عامه باید نسبت به این موضوع واكنش داشته و اعتراض كند.

تعدد اعتراضات و تذكرات امروز نیز این مساله را نشان می‌دهد.  او با بیان اینكه از قوه قضاییه می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد، تصریح كرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید حقوق عامه را پیگیری كند و بحث مازوت‌سوزی را به شكل شفاف مورد رسیدگی قرار دهد. همچنین از كمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌خواهم به موضوع آلودگی هوا ورود كرده و این موضوع را نه فقط در تهران بلكه در سطح كشور و سایر شهرها  هم  پیگیری كند.

 این عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز سنجش دی‌اكسید گوگرد را براساس سنجنده‌های ماهواره‌ای در منطقه شهر تهران و استان‌های مجاور شروع كرده و اطلاعات به دست آورده از طریق سنجنده ماهواره‌ای را در اختیار افكارعمومی قرار دهد. متاسفانه اطلاعات دودكش‌های كارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر نمی‌شود تا از وضعیت آگاه شویم در حالی كه مهم‌ترین داده‌ برای شناسایی‌ این آلودگی از طریق پایش آنلاین از دودكش‌ها انجام می‌شود.

  حسینی میلانی با گلایه از شهرداری تهران به دلیل تاخیر در ارسال دو لایحه «ساختمان سبز» و «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی»  خاطرنشان كرد: اهمیت لایحه ساختمان سبز آن است كه اگر ما ساختمان سبز داشته باشیم میزان مصرف برق و انرژی نیز كاهش می‌یابد و فشار كمتری به نیروگاه‌ها وارد می‌شود. گاهی در شهرداری دیده می‌شود كه آنها نسبت به اهمیت این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌كنند در حالی كه مسائل به یكدیگر پیوستگی داشته و باید حتما بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان را پیگیری كنیم.

این مساله تشویقی است و هیچ‌گونه تنبیه و جرمی در آن وجود ندارد.  او درباره لایحه تشكیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی ابراز داشت: برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند چشم امیدی نداشته باشید كه از بودجه ملی اعتباری برای حمل و نقل عمومی و حفظ محیط‌زیست تهران داشته باشید. این نشان می‌دهد باید شهر به خود اتكا داشته باشد و منابع را پیدا كند. 

رییس كمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با تاكید بر اینكه صندوق محیط‌زیست راهكار مهمی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و حفاظت از محیط‌زیست شهری تهران است، عنوان كرد: هم كمیسیون سلامت و محیط‌زیست و هم كمیسیون حمل و نقل شورای شهر به عنوان دو كمیسیون تخصصی بارها این مساله را پیگیری كردند. هر دو معاونت تخصصی در شهرداری هم پیش‌نویس اولیه را تهیه كرده‌اند ولی این پیش‌نویس در شهرداری مركز برگشت خورده است. حتما شهرداری تهران این دو لایحه را پیگیری و به شورا ارسال كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha