دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 305742

کرونا اگرچه کم شده و مانند ماه‌های گذشته قربانی نمی‌گیرد اما همچنان وجود دارد و اینکه برخی‌ها کاهش آمارها را به معنای اتمام کرونا و بازگشت زندگی به شرایط عادی می‌پندارند اشتباه بزرگی است، چنین باوری به اوج‌گیری این ویروس کمک می‌کند.

یک گام دیگر برای حذف تدریجی بیماری کووید 19

سلامت نیوز: کرونا اگرچه کم شده و مانند ماه‌های گذشته قربانی نمی‌گیرد اما همچنان وجود دارد و اینکه برخی‌ها کاهش آمارها را به معنای اتمام کرونا و بازگشت زندگی به شرایط عادی می‌پندارند اشتباه بزرگی است، چنین باوری به اوج‌گیری این ویروس کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، آمارهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کاهش محسوس مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان خبر می‌دهد به طوریکه براساس اعلام این دانشگاه در شبانه‌روز گذشته ۱۱ مورد بیمار مثبت بستری و ۴۷ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شده در حالیکه این آمارها در آبان و آذر به روزانه بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسید.


پیامد همراهی مردم با توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا، کاهش آمار فوتی‌ها و بستری‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است که برای حفظ وضعیت موجود و کاهش تدریجی آمار مبتلایان و مرگ ناشی از آن نیازمند استمرار این رویه مردم دارد.


مردم در یک اقدام خوب و هماهنگ مراسم جشن یلدا را امسال به صورت مجازی برگزار کردند و با درک وضعیت و شرایط کشور از نظر شیوع کرونا دید و بازدیدهای مرسوم هرساله این جشن باستانی را حذف کردند و امروز خوشبختانه شاهد کاهش آمارهای مرگ و میر و ابتلا به کووید ۱۹ در سطح کشور هستیم.
ویروس کرونا در تجمع‌ها و دورهمی‌ها به شدت منتقل می‌شود و از این رو حذف هرگونه دورهمی و تجمعی می‌تواند به حذف چرخه انتقال کمک کند و از شمار مبتلایان بکاهد.


رویه کنونی مسوولان در ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی برخی مراکز به خوبی نتیجه داده و منجر به کاهش آمارها شده اما این وضعیت شکننده و ناپایدار است و ممکن است با کمی نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط آبان ماه امسال که شمار فوتی‌های روزانه به ۲۴ نفر رسیده بود، برگردیم.
وزیر بهداشت در روزهای اخیر در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راهکارهای جلوگیری از موج جدید ویروس کرونا ارایه و بر رعایت آنها تاکید کرده که از جمله این راهکارها رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است در این زمینه نقش روابط عمومی و فرهنگ‌سازی در پیشگیری از کووید ۱۹ و توجه بیشتر به دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار مهم و قابل توجه است.


کرونا اگرچه این روزها دیگر تب و تاب آبان‌ ماه را ندارد اما همچنان وجود دارد و تا زمانی که چرخه انتقال آن به طور کامل حذف نشود و از سوی مسوولان و متخصصان حوزه بهداشت و سلامت پایان آن اعلام نشود نباید دست از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کشید.
همچنان زدن ماسک، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله با دیگران، عدم تجمع و ازدحام و ترددهای غیرضروری توسط متخصصان حوزه پزشکی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا توصیه می شود.


اکنون که مقداری آمارها نسبت به آبان و آذر کاهش یافته برخی پایان کرونا را جشن می گیرند و با عادی انگاشتن شرایط و اوضاع جامعه به تدریج آماده بازگشت به شرایط عادی زندگی هستند در حالیکه کرونا همچنان وجود دارد و از بین نرفته است به طوریکه دکتر «محمودرضا مرادی» رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به این موضوع واکنش نشان داده و می گوید با وجود تاکید دانشگاه علوم پزشکی در خصوص لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و هشدارهایی که در این زمینه به شهروندان داده می‌شود، متاسفانه اکنون استان از لحاظ کاری، اجتماعی، روحی و روانی به شرایط عادی بازگشته است.


اکنون رسانه ها نیز باید همچنان با حساس کردن جامعه نسبت به کرونا مردم به به ادامه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ترغیب کنند تا مبادا محاسبه‌های اشتباه برخی افراد کرونا را بار دیگر در کشور به اوج برگرداند و شهرها را قرمز و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را به مردم تحمیل کند.
یک گام بلند دیگر برای حذف کرونا و بازگشت به روال عادی زندگی باید برداریم و آن هم همراهی با توصیه های متخصصان و تجمع نکردن است و باید همه دست به دست هم بدهیم و زمینه بازگشت این ویروس را فراهم نسازیم.


رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که باید آمادگی مواجهه با پیک بعدی بیماری را داشته باشیم چرا که در صورت تداوم این وضعیت و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و با توجه به سرد شدن هوا، با پیک دیگری از بیماری در ماه‌های بهمن و اسفند مواجه می‌شویم.


مرادی هشدار داد که در صورت بازگشت به وضعیت قرمز در ماه های پایانی سال مشکلات معیشتی فراوانی برای شهروندان ایجاد خواهد شد، چرا که این وضعیت منجر به تعطیل شدن مشاغل گروه سه و چهار می شود و تنها راه کنترل بیماری رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط خود مردم است.


آمارهای مربوط به کرونا در استان کرمانشاه در دی ماه امسال امیدوارکننده است به طوریکه در اغلب روزها آمار فوتی ها به صفر و یا یک یا ۲ نفر رسیده و در ۲۴ ساعت گذشته نیز بستری ۵۱ بیمار جدید با علایم ویروس کرونا و ترخیص ۵۱ نفر از بیمارستان پس از بهبودی اعلام شده و هم اکنون ۱۷۱ بیمار مربوط به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.


آمارها به طور واضح به ما می گوید که با ادامه همین مسیر توسط مردم یعنی حذف دورهمی ها، تجمع ها و ترددهای اضافی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند زدن ماسک، شست وشو دست ها و رعایت فاصله ۲ متری با دیگران می توان در آینده ای نزدیک کرونا را کامل حذف و زندگی را به شرایط عادی برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha