رییس سازمان غذا و دارو از رفع مشكل كمبود انسولین در كشور خبر داد و گفت: «این هفته، دو میلیون انواع انسولین وارد بازار شد. مشكلات و مسائل كوچكی در زمینه تولید داخل برند خارجی بود كه با توافقات انجام شده مشكل حل شد و امیدواریم نگرانی انسولین هم برطرف شده باشد.

12 میلیون عدد واكسن آنفلوآنزا به دست مردم نرسید

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو از رفع مشكل كمبود انسولین در كشور خبر داد و گفت: «این هفته، دو میلیون انواع انسولین وارد بازار شد. مشكلات و مسائل كوچكی در زمینه تولید داخل برند خارجی بود كه با توافقات انجام شده مشكل حل شد و امیدواریم نگرانی انسولین هم برطرف شده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، البته توزیع انسولین، براساس دستورالعمل ابلاغ شده در داروخانه‌ها، در فاز اول با كد ملی انجام می‌شود و با مدیریت توزیع از طریق سامانه تی تیك، تا دو ماه آینده صف انسولین هم برطرف می‌شود.»

محمدرضا شانه‌ساز در توضیح آخرین وضعیت تولید واكسن كرونا هم گفت: «یكی از تولیدكنندگان داخلی واكسن كرونا به فاز انسانی رسید و مطالعه بالینی آن شروع شد. تولیدكنندگان دیگری هم در حال تكمیل مدارك هستند كه وارد فاز انسانی بشوند، در مورد تامین ارز از طریق بانك هم مشكلی نداریم و امیدواریم شاهد هیچ نوع كمبودی از انواع واكسن كرونا و اقلام پزشكی دیگر در كشور نباشیم.»شانه‌ساز، در اشاره به كاهش واردات دارو ظرف دو سال گذشته گفت: «واردات دارو در سال ۹۷ حدود ۳۰درصد بازار ریالی دارو بود كه در سال ۹۸ به ۲۲درصد و امروز به كمتر از ۱۵درصد رسید. سال ۹۷ سالانه ۳.۷ دلار برای واردات دارو ارز داشتیم، این میزان در سال ۹۸ به سه میلیارد دلار رسید و در سال ۹۹ به كمتر از ۲.۵ میلیارد دلار رسید.»رییس سازمان غذا و دارو با انتقاد از ادعاهای كشورهای غربی درباره تسهیل دسترسی ایران به دارو گفت:

«عملكرد مدعیان حقوق بشر را در زمینه واكسن آنفلوآنزا تجربه كردیم به این معنا كه با وجود اخذ تمام مجوزها و تامین و انتقال ارز برای واردات ۱۴ میلیون دوز واكسن آنفلوآنزا، فقط توانستیم دو میلیون عدد واكسن تامین كنیم كه آن‌هم به صورت رایگان به گروه‌های در معرض خطر تزریق شد اما مابقی واكسن‌ها را به دلیل كارشكنی كه انجام شد، نتوانستیم وارد كنیم. حتی قرار بود یونیسف حدود ۸۰۰ هزار دوز واكسن آنفلوآنزا تامین كند و حداكثر تا دهه اول آبان ماه دراختیار ما قرار گیرد كه این اتفاق نیفتاد و حالا هم  زمان طلایی تزریق واكسن آنفلوآنزا گذشته و محموله واكسن وارداتی از كره‌جنوبی بعید است كه دیگر قابل استفاده باشد.»

 شانه‌ساز ضمن اعلام ذخیره 100 میلیون ماسك در انبارها، در توضیح ارسال 1500 عدد واكسن آنفلوآنزا برای مجلس پیش از توزیع برای گروه‌های در اولویت گفت: «مانند تمام مراكز بهداشتی و درمانی كه واكسن آنفلوآنزا دریافت كردند، مركز بهداشت مجلس هم كه حدود ۸۰۰۰ پرسنل، خانواده، بازنشسته، افراد سالمند و... را شامل می‌شود، از گروه‌های هدف بود و به آنها هم واكسن آنفلوآنزا ارایه شد كه بسیار بازتاب داشت. البته قرار نبود این واكسن به نمایندگان داده شود.»

 این توضیح شانه‌ساز در حالی بود كه حسینعلی شهریاری، رییس كمیسیون بهداشت مجلس، همزمان با اهدای 1500 عدد واكسن آنفلوآنزا به بهداری مجلس، توزیع این دارو برای نمایندگان را تایید و از این رویه با توجه به كمبود دارو در كشور انتقاد كرده بود و یكی دیگر از نمایندگان هم، چند روز پس از عودت این دارو به وزارت بهداشت، از بازپس‌گیری داروها انتقاد كرده و مدعی شده بود كه نمایندگان مجلس هم حق داشتند از این دارو استفاده كنند چون آنها هم در مواجهه با جمعیت حوزه‌های انتخابیه، در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار داشتند.

 شانه‌ساز در توضیح وضعیت كمبود دارو هم گفت: «چین و هند بزرگ‌ترین تولیدكنندگان مواد اولیه دارویی در دنیا هستند. یعنی تقریبا تمام كمپانی‌های داروسازی دنیا، منابع اصلی تهیه مواد اولیه‌شان از هند و چین است. ما حتی برای نقل و انتقال ارز به هند و چین هم مشكلات فراوانی داریم، زیرا بانك‌ها و شركت‌های هندی و چینی به دلیل تحریم‌ها، مشخصا می‌ترسند كه با ایران كار كنند، زیرا مورد تنبیه امریكا و هم‌پیمانانش قرار می‌گیرند. البته ما برنامه‌ریزی كردیم و مواد اولیه وارد می‌شود، اگر بانك مركزی مشكل ارز ما را حل كند، هیچ نگرانی از بابت دارو نخواهیم داشت. برنامه‌ریزی هم كردیم و تولید مواد اولیه دارویی هم در كشور به رشد خوبی می‌رسد كه سرعت رشد منطقی و خوبی را پیدا كرده است.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha