اولین عادت ماهیانه در بیشتر دختران بین 12 و 13سالگی آغاز می‌شود.با این همه زودتر یا دیرتر از این سن عادت ماهیانه شدن هم طبیعی است.

پاسخ به سوالات مربوط به تغییرات هورمونی از زبان متخصص

سلامت نیوز:اولین عادت ماهیانه در بیشتر دختران بین 12 و  13سالگی آغاز می‌شود.با این همه زودتر یا دیرتر از این سن عادت ماهیانه شدن هم طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان روزنامه خراسان نوشته است: همیشه سوالات زیادی در مورد تغییرات هرمونی در دختران جوان مطرح می شود از جمله اینکه ؛دخترم الان 16سالش کامل شده ولی تا حالا دوبار آن هم  خیلی با تاخیر عادت ماهیانه شد. لطفا من را راهنمایی کنید؟ 

دکتر مارتا طاهرزاده ، متخصص زنان  در پاسخ به این سوالات چنین می گوید : «تاخیر عادت ماهیانه تا این سن نیاز به بررسی هورمونی دارد باید به پزشک زنان مراجعه کنید تا آزمایش هورمونی بررسی عملکرد تخمدان‌ها و سونوی رحم و تخمدان انجام شود.اولین عادت ماهیانه در بیشتر دختران بین 12 و  13سالگی آغاز می‌شود.با این همه زودتر یا دیرتر از این سن عادت ماهیانه شدن هم طبیعی است. »در کنار توجه به نکاتی که متخصص زنان گفته اند ،می‌دانیم عوامل زیادی بر این چرخه دخالت دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:   

استرس

تاثیر استرس بر چرخه قاعدگی بسیار مهم است؛ پریشانی و مسائل روحی می تواند غده هیپوفیز را هم  تحت تاثیر قرار دهد و بر هورمون هایی که سبب تحریک تخمدان می‌شود، اثر بگذارد.استرس در هر شخص با دیگری متفاوت است و بستگی به میزان تحمل اشخاص و قدرت ذهنی آن ها دارد. استرس می تواند سبب تاخیر یا جلو افتادن عادت ماهیانه شود.

 نوسان وزن

کاهش وزن بیش از حد می‌تواند بیشتر از افزایش وزن زیاد، بر عادت ماهیانه  تاثیر بگذارد. پزشکان معتقدند کاهش شدید وزن و بی اشتهایی می تواند هورمون تنظیم کننده تخمدان ها را خاموش کند. 

 بیماری قند خون (دیابت) و تیروئید

این عامل می تواند سبب تاخیر در قاعدگی شود. بسیاری از خانم ها گاه به دلایل مختلف ممکن است تخمک گذاری در بدن شان ایجاد نشود یا دچار عادت ماهیانه  زودرس یا با تاخیر شوند. برای دریافت دلیل اصلی باید آزمایش های لازم و سابقه خانواده بررسی شود.در آخر باید این نکته را مد نظر داشته باشید که خونریزی، عفونت یا هر مشکلی بعد از به تاخیر افتادن عادت ماهیانه  ممکن است هیچ ارتباطی با چرخه‌ قاعدگی نداشته باشد و نیاز به بررسی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha