چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 305838

در روزی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از واریز پول خرید ۱۶.۸ میلیون واکسن کرونا به حساب كارگزار سازمان بهداشت جهانی خبر داد و پس از ۲۰۰ روز انتظار، بالاخره آمار مرگ و میر کرونا در کشور به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید و در حالی‌که بسیاری امیدوار بودند که این کاهش آمار نویدبخش قطع زنجیره کرونا باشد، ناگهان وزیر بهداشت، ورود کرونای جهش یافته از انگلستان را تایید کرد.

بیم و امید تازه كرونا در ایران

سلامت نیوز:در روزی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از واریز پول خرید ۱۶.۸ میلیون واکسن کرونا به حساب كارگزار سازمان بهداشت جهانی خبر داد و پس از ۲۰۰ روز انتظار، بالاخره آمار مرگ و میر کرونا در کشور به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید و در حالی‌که بسیاری امیدوار بودند که این کاهش آمار نویدبخش قطع زنجیره کرونا باشد، ناگهان وزیر بهداشت، ورود کرونای جهش یافته از انگلستان را تایید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، چند روز پیش در فایل صوتی که با صدای خانمی که به زبان کّردی صحبت می‌کرد، گفته شده بود که، یک دکتر سنندجی طی سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته در برگشت به کرونای جهش یافته که در انگلیس و برخی کشورهای دیگر مشاهده شده مبتلا شده است و اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری است. در این بین سخنگوی علوم پزشکی استان این ماجرا را تایید کرد، اما اعلام کرد که باید پاسخ تست pcr وی بیاید تا بتوان با قاطعیت سخن گفت.

اما روز گذشته سعید نمکی این موضوع را تایید کرد و گفت: «قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس موتاسیون یافته را مشاهده کردیم، به اطلاع مردم برسانیم. متاسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود و بعد از مدت‌ها رصد، پیدا کردیم. وی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری بود و پس از بررسی‌های مکرر، تست کووید ۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تایید شد.» وزیر بهداشتی درباره آخرین وضعیت این دکتر سنندجی خاطرنشان کرد:«حال این فرد در حال حاضر خوب است و خوشبختانه از آن جایی که از روز اول بسیار هوشیار و آگاه بودند، با اینکه با pcr منفی وارد کشور شده بودند، بین همراهان و خانواده‌شان کاملا خود را ایزوله کرده و هیچ ایاب و ذهاب به هیچ جای مشکوک نداشتند، تمام اطرافیان این فرد ارزیابی شدند و خوشبختانه رد و نشانی از این ویروس را در نزدیکان و خانواده شان پیدا نکردیم. این‌ همکار ما بارها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچ یک از آنها ردی از کرونای جهش یافته انگلیسی پیدا نشد.»

به گفته سوزان هاپکینز یکی از متخصصان مرکز بهداشت عمومی بریتانیا، اولین بار در شهریور - مهر امسال در بدن یک بیمار مشاهده شد، ولی توالی کامل ژنوم آن (ساختار ژنتیک ویروس) در آبان - آذر شناسایی شد. گویا اوایل این ویروس ویژگی خاصی از خود بروز نمی‌داده، بنابراین محققان آن را در زمره جهش‌های متعددی که یک ویروس می‌تواند داشته باشد، حساب کردند، اما از اواخر آذر یعنی همین روزهای اخیر از خود پرسیدند که چرا با وجود افزایش محدودیت های عمومی، سرایت ویروس در برخی مناطق کاهش نیافته است.

طبق اعلام محققان جهانی، ویروس کرونای جهش یافته جدید قابلیت سرایت بیشتری دارد و همین موضوع می‌تواند شمار مبتلایان به کووید 19 در جهان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد در انگلیس نسبت افرادی که به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده‌اند نسبت به کسانی که به ویروس کرونا معمولی آلوده شده‌اند، در حال افزایش است و این ویروس 55 درصد قدرت انتشار بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد. اما این همه ماجرا نیست و این ویروس یک نکته امیدوارکننده‌ای نیز دارد. طبق مطالعاتی که برروی 42 بیمار در بیمارستان بستری شدند، صورت گرفت، از این میان 26 مورد به کرونای جهش یافته و 16 مورد به کووید 19 معمولی مبتلا شده بودند.

همچنین 12 بیمار مبتلا به کرونای معمولی جان خود را از دست دادند که این آمار درباره کرونای جهش یافته تنها 10 مورد بود. اما وزیر بهداشت معتقد است که مردم بدانند این گزارش به معنای وحشت جدید نیست بلکه به معنای رعایت بیشتر پروتکل‌ها و مراقبت‌ها است‌، او در ادامه تاکید کرد: «اگر مورد دیگری هم باشد به اطلاع مردم خواهد رسید.» همزمان علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به قدرت انتقال و سرایت پذیری بالای ویروس کرونای انگلیسی، گفت: با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها انتشار بیماری از مرزهای جغرافیایی اجتناب ناپذیر بود.


کاهش مرگ در سایه ورود ویروس انگلیسی
آخرین بار ظهر 29 خرداد 1399 بود که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که مرگ‌های روزانه کرونا 87 نفر است. این عدد آخرین فوتی‌های دو رقمی به علت ابتلا به ویروس کرونا در کشور بود. هرچند قبل از این تاریخ، نمایشگر فوتی‌های روزانه کرونا به اعداد بیش از 100 نفر در روز رسیده بود، اما پس از 29 خرداد دیگر این نمایشگر روزانه به کمتر از 100 نفر در روز نرسید.

اجرای محدودیت‌های گسترده از اول آذر 1399 و سپس طرح شهید سلیمانی که به صورت محله محور به شناسایی مبتلایان و قرنطینه کردن می‌پردازد، توانست تا حد زیادی سد محکمی در برابر انتشار ویروس کرونا در کشور ایجاد کند. با این حال سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 6هزار و 113 مورد جدید کووید19 در کشور از دوشنبه (15 دی) تا سه شنبه (16 دی) خبر داد و گفت:

686 نفر از آنها بستری شدند. سیماسادات لاری در ادامه خاطرنشان کرد: 98 بیمار نیز در این مدت جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 55 هزار و 748 نفر رسید. 4829 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 4 شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، 43 شهرستان در وضعیت نارنجی و 401 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.


وضعیت نگران کننده چهار شهرستان
سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین به وضعیت نگران کننده کرونا در استان مازندران اشاره کرد و گفت: اکنون چهار شهرستان در این استان قرمز است اما با ادامه روند افزایشی مطمئنا شهرستان‌های بیشتری قرمز خواهند شد. به گفته لاری «شهرستان‌های ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در استان مازندران تنها شهرستان‌های قرمز در کشور یعنی در وضعیت بسیار پرخطر هستند. مابقی شهرستان‌های این استان نیز در وضعیت نارنجی یا پرخطر قرار دارند.»

در این بین رضا حاجی‌پور، نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در استان مازندران، گفت: «استان مازندران همیشه مسافرپذیر بوده و هست. استان مازندران وضعیت خاص خود را دارد. ما متناسب با شرایط می‌توانیم در خدمت میهمانان و هموطنان باشیم. اکنون در یک شرایط خاص قرار داریم و از مردم عزیز ایران و هموطنانی که در روزهای پایانی هفته به مازندران سفر می کنند درخواست می‌کنم فعلا به این استان سفر نکنند، اگرچه ممکن است افراد بگویند ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم، اما سوال این است که آیا افراد و مسافرین به فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها مراجعه کنند یا خیر؟ همین تماس‌های اجتماعی موجب افزایش شیوع بیماری می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha