سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3059

دانشمندان سوئدی به تازگی مولکولی را شناسایی کرده اند که در مقابله با تمام بیماری های ژنتیکی انسان که در اثر جهش یک زنجیره DNA حاصل شده باشد، موفق عمل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، مولکولی را کشف کرده اند که همانند توپ کوچکی در مقابله با بیماری های ژنتیکی از جمله "کره هانتیگتون"، "افزایش کلسترول خون فامیلی"، "آسیب های کلیوی"، "چند نوع از بیماری آب سیاه چشم"، "سرطان روده" و "نروفیبروماتیز" (تومور سلول های عصبی) بکار می رود.

این مولکول که "زورو" با شناسه کامل "Zorro-LNA" (نوکلئد اسید قفل شده) نام دارد، در مقابل ژن مسئول یک بیماری خاص  ایستادگی می کند و ممکن است با بلوکه کردن ژن مانع پیشرفت آسیب شود.

به گفته این دانشمندان، زورو می تواند حتی در ترکیب با RNA مداخله کننده (RNAi) و میکرو سویچ های ژنتیکی که برای 2 دانشمند آمریکایی به نام های اندرو فایر و کریگ ملو در سال 2006 جایزه نوبل پزشکی را به ارمغان آورد، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این تحقیقات که در تازه ترین شماره ژورنال فدراسیون انجمن های زیست شناسی تجربی آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد که RNAi همانند زورو عمل می کنند، با وجود این با توقف فرایندی که از ژن به پروتئین انجام می شود، به DNA برگردان شده به RNA آسیب می رساند.

در حقیقت هدف اصلی محققان سوئدی استفاده از زورو برای دستیابی به توسعه داروهای جدید، موثر و مطمئن در مقابله با بیماری های حاد لاعلاج است.

در این خصوص ژرالد ویسمن سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت : "می توان گفت که با کشف این شکارچی ژن ها، نجات دهنده ای پیدا شده است که دانشمندان سراسر دنیا از سال ها قبل در جستجویش بوده اند."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha