شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

«عطیش» آخرین روستا از بخش «سویسه» شهرستان کارون است؛ روستایی در جوار «بحره»؛ نهری که قبلا آبی زلال از کارون به آن می‌ریخت و حالا با کم‌آبی کارون، پساب شرکت‌های صنعتی بالادست را در خود جای داده. اهالی عطیش اما سال‌هاست که به‌دلیل محرومیت از آب آشامیدنی، برای رفع نیازهایشان به آب شور همین نهر پناه می‌برند.

«عُطیش» زیر بار تشنگی

سلامت نیوز:«عطیش» آخرین روستا از بخش «سویسه» شهرستان کارون است؛ روستایی در جوار «بحره»؛ نهری که قبلا آبی زلال از کارون به آن می‌ریخت و حالا با کم‌آبی کارون، پساب شرکت‌های صنعتی بالادست را در خود جای داده. اهالی عطیش اما سال‌هاست که به‌دلیل محرومیت از آب آشامیدنی، برای رفع نیازهایشان به آب شور همین نهر پناه می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،عطیش بیش از 600نفر جمعیت دارد که بی‌آبی مهم‌ترین محرومیت‌شان است. علاوه بر مشکل آب آشامیدنی فعالیت صنایعی چون الکل‌سازی موجب ابتلای اهالی به بیماری آسم شده و ورود پساب آلوده‌ صنایع منطقه به تالاب بالادست روستا هم مهم‌ترین منبع درآمدشان یعنی ماهیگیری را تحت‌الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر، هرچند راه روستا مدتی است آسفالت شده، اما عطیش و روستاهای همسایه در روزهای خانه‌نشینی کرونا به اینترنت دسترسی ندارند و راه مجازی‌شان هم مسدود است.


یک‌سال تشنگی

عطیش در سیل سال گذشته در محاصره آب قرار گرفت و مردمی که سال‌ها اسیر تشنگی بودند، این‌بار راه دسترسی‌شان را از دست دادند. از سال گذشته تا امروز راه روستا ساخته و آسفالت شد، اما اهالی می‌گویند آب آشامیدنی روستا با افت 80درصدی تقریبا قطع شده است. معلم روستا و معتمد اهالی در این‌باره  می‌گوید:

«از سال87 کل روستاهای منطقه تحت پوشش آب لوله‌کشی قرار گرفتند. 4روستا در مسیر خط لوله انتقال آب عطیش هستند که 2روستای بالادست این خط با انشعاب‌های غیرمجاز مهم‌ترین دلیل افت فشار آب عطیش هستند.» «عچرش» توضیح می‌دهد که با وجود سکونت بیش از 150خانوار در روستا فقط 50خانوار به‌ صورت پایدار آب دارند که آن هم کیفیت لازم را ندارد. او با بیان اینکه آب لوله‌کشی روستا به‌دلیل افت فشار قابل آشامیدن نیست و اهالی اغلب از آب آلوده رودخانه استفاده می‌کنند. یکی از اهالی که دستگاه تصفیه دارد، یک ظرف 20لیتری آب را 1500تومان به مردم می‌فروشد و تصفیه‌خانه‌ای که قرار بود در بالادست روستا ساخته شود هم نیمه‌کاره رها شده است.


قبض آب برای شبکه بی‌آب

«حسن سریح خنافره» دهیار روستا هم از نامه‌نگاری با استانداری، فرمانداری و آبفای استان خبر می‌دهد  می‌گوید: «قرار بود پمپاژ آب روستا را به‌دلیل فرسودگی تعویض کنیم که 500میلیون تومان هزینه داشت. آبفا گفته بود اعتبار ندارد و این هزینه را دهیاری پرداخت کند، اما محل پمپاژ خارج از محدوده طرح هادی روستاست و دهیاری اجازه این کار را ندارد.»او می‌افزاید: «اهالی اغلب از آب نهر بحره استفاده می‌کنند که پساب صنایع یا از آب بارانی است که در کانال‌ها جمع می‌شود. برخی هم چاه عمیق زده‌اند که این آب هم خیلی شور است.» به‌گفته سریح خنافره، اهالی در شرایطی قبض 20 تا 30هزار تومانی آب پرداخت می‌کنند که برخی‌شان ‌ماه به ‌ماه رنگ آب لوله‌کشی را در خانه‌هایشان نمی‌بینند.


پساب شور در تالاب شیرین

مشکل مهم عطیش در کنار محرومیت از آب آشامیدنی، پساب صنایع است که کار و کاسبی‌‌شان را از سکه انداخته. عطیش در قسمت شمالی تالاب شادگان قرار گرفته؛ تالابی که در روزگار قدیم محل صیادی اهالی روستاهای اطراف بود. حالا در برخی از فصول سال و وقتی آب تالاب کم می‌شود، پساب صنایع فولاد را روانه این تالاب می‌کنند که ماهی‌ها را از بین می‌برد و کاسبی اهالی را هم کساد می‌کند. دهیار روستا با بیان اینکه هیچ کارخانه و شرکت فعالی در فاصله 45کیلومتری شهرستان کارون تا روستا نیست و معیشت اهالی فقط با صیادی در تالاب و اندک کشاورزی و دامداری می‌گذرد، می‌گوید:«70درصد اهالی روستا ماهیگیر هستند. از 10سال پیش پساب شور صنایع به تالاب می‌ریزد و همین امر محل امرار معاش اهالی را هم از بین برده است.» سریح خنافره درآمد اهالی را در 8-7سال پیش، روزی 50هزار تومان اعلام می‌کند درحالی‌که با وجود گرانی و تورم شدید و مشکلات اقتصادی این درآمد حالا به روزی 20-10هزار تومان رسیده است و به همین دلیل بسیاری از ساکنان با یارانه امور خود را می‌گذرانند.

به‌گفته او، از آنجایی که شغل اهالی از گذشته تا امروز صیادی، دامداری و کشاورزی بوده، هیچ‌کدام بیمه نیستند و همین مشکلات موجب مهاجرت حدود 40درصد جمعیت روستا به شهرهای اطراف شده است.


خارج از محدوده

محرومیت‌های «عُطیش» در آب و کار خلاصه نمی‌شود. خانه‌های اهالی هم مشکل قانونی دارند. این در حالی است که سال87 طرح هادی روستا تصویب شد و بنیاد مسکن زیرساخت‌های آن را تامین کرد، اما اداره آب و برق حالا دست روی زمین‌های روستا گذاشته و آنها را حریم رودخانه بحره می‌داند. اهالی برایشان سؤال است که اگر در حریم رودخانه هستند چرا 10سال پیش طرح هادی روستایشان تصویب شد؟ این سؤال البته تا امروز بی‌جواب مانده است.

مشکل آنتن‌دهی خطوط موبایل و عدم‌دسترسی به اینترنت در روزهای خانه‌نشینی کرونا که همه‌‌چیز به اینترنت و فضای مجازی بستگی دارد، هم مشکلی بر مشکلات اهالی افزوده است. «حسن ناصر» مشاور فرماندار کارون، این مشکل را از بزرگ‌ترین مشکلات روستا توصیف می‌کند به‌طوری‌که 6-5کیلومتر مانده به عطیش دسترسی به اینترنت و آنتن موبایل قطع می‌شود. این موضوع به‌گفته او به گوش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم رسیده، اما هنوز رفع نشده است.


   ***عطیش و بقیه روستاهای منطقه در میان چاه‌های نفت محاصره شده‌اند و در بالادست‌شان صنایع بزرگی چون نیشکر و فولاد فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی که به اعتقاد مسئولان روستا و شهرستان در قبال اهالی روستا احساس مسئولیت نمی‌کنند و مسئولیت اجتماعی خود را به کارهای عمرانی محدود کرده‌اند. این در حالی است که تعدادی از اهالی عطیش و برخی از اهالی روستای «مگطوع» با وجود فعالیت شرکت الکل‌سازی و نیشکر و فولاد به آسم مبتلا شده‌اند و به‌دلیل محرومیت، اسپری اکسیژنی که باید برای 3روز مصرف کنند را با صرفه‌جویی برای یک هفته استفاده می‌کنند.

حل مشکل آب عطیش تا یک‌ماه دیگر

مدیر امور آبفار اهواز به همشهری می‌گوید: «در سال‌های گذشته یک خط انتقال آب از تصفیه‌خانه یادگار برای عطیش کشیده شد که بعدها روستاهای دیگر هم به این خط اضافه شدند. طولانی بودن خط انتقال از تصفیه‌خانه، مصرف بی‌رویه و انشعاب غیرمجاز روستاهای در مسیر، موجب افت فشار آب آشامیدنی عطیش شده است.»

محمد آریاخاکی می‌افزاید: «قطعی آب مربوط به 2 شکستگی در خط اصلی به‌دلیل حفاری‌های بدون هماهنگی بود که با اطلاع‌رسانی به بخشدار سویسه ترمیم شد. هم‌اکنون مشکل آب بخش عمده عطیش و «مگطوع» حل شده، اما قسمت جنوب‌شرقی عطیش با قطعی کامل مواجه است که برنامه حل کامل مسئله به شکل مکتوب برای اجرای مشارکتی به بخشداری و دهیاری ارائه شده.» وی اظهار امیدواری می‌کند با ارتقای الکتروپمپ‌ها تا‌ ماه آینده آب‌ روستا پایدار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha