تحقیق جدید نشان می دهد استاتین ها، داروهای معمول کاهش دهنده کلسترول، از قلب زنان در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی در مراحل اولیه سرطان سینه محافظت می کند.

تاثیر استاتین ها در حفاظت از آسیب قلبی افراد سرطانی

سلامت نیوز:تحقیق جدید نشان می دهد استاتین ها، داروهای معمول کاهش دهنده کلسترول، از قلب زنان در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی در مراحل اولیه سرطان سینه محافظت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، زنان مبتلا به سرطان سینه در مرحله اولیه که در طی شیمی درمانی با آنتراسایکلین ها، داروهای استاتین مصرف می کنند احتمال نیازشان به بستری شدن در بیمارستان به خاطر نارسایی قلبی در طول ۵ سال پس از شیمی درمانی به نصف کاهش می یابد.

«حسام عبدالغدیر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو کانادا، در این باره می گوید: «دو داروی سرطان موسوم به آنتراسایکلین ها و تراستوزوماب، درمان های موثری برای بسیاری از زنان مبتلا به سرطان سینه هستند، اما خطر آسیب به عضلات قلب در پی استفاده از آنها، تجویزشان را محدود کرده است، به ویژه در زنانی که در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی هستند.»

وی در ادامه افزود: «مکانیسم این داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی سینه ضروری است، با این حال این فرآیند ها می توانند به سلولهای عضله قلب آسیب رسانده و منجر به ضعف قلب شوند.»

اما مطالعات نشان می دهند زنانی که استاتین مصرف می کنند ممکن است در اثر این نوع شیمی درمانی آسیب کمتری به عضله قلب شان وارد شود. مکانیسم دقیق نحوه محافظت استاتین ها در برابر آسیب سلول های قلبی ناشناخته است. اما اعتقاد بر این است که استاتین ها عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

محققان در مطالعات خود مشاهده کردند در ۶۶۶ زن با میانگین سنی ۶۶ سال، که تحت درمان با آنتراسایکلین ها بودند، کسانی که استاتین مصرف می کردند ۵۵ درصد کمتر در بیمارستان به خاطر نارسایی قلبی بستری شده بودند.

عبدالغدیر می گوید: «یافته های ما این نظریه را تأیید می کند که استاتین ها می توانند در جلوگیری از نارسایی قلبی در بیمارانی که شیمی درمانی با آنتراسایکلین ها دریافت می کنند، موثر باشند.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha