چالش‌های پزشکی بسیار است و کسی مگر خود آنان نمی‌توانند در این‌باره فراگیر سخن بگویند؛ بیماران در کار پزشک دخالت می‌کنند . شاید نمی‌توانند به پزشک اعتماد داشته باشند برای همین، گوش شنوای بیشتری به سخنان غیر از پزشکان دارند.

چرا مشکلات پزشکان دیده نمی‌شود؟/یک‌چهارم پزشکان به دنبال گرفتن پروانه طبابت‌شان نیستند

سلامت نیوز: چالش‌های پزشکی بسیار است و کسی مگر خود آنان نمی‌توانند در این‌باره فراگیر سخن بگویند؛ بیماران در کار پزشک دخالت می‌کنند . شاید نمی‌توانند به پزشک اعتماد داشته باشند برای همین، گوش شنوای بیشتری به سخنان غیر از پزشکان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، نبود اعتماد مردم به امور پزشکی که ممکن است بخشی از آن به خود جامعه پزشکی برگردد، سبب می‌شود انسان‌ها آسیب ببینند.

اگر اعتماد از جامعه رخت بربندد پایه‌های بدگمانی ریشه می‌دواند؛ حال آن که جامعه امروز نیازمند اعتماد به همدیگر است و برای از میان‌برداشتن بی‌اعتمادی بهتر است پزشکان شکیبایی و رواداری بیشتری برای گفتگو با بیماران بگذارند تا به کاهش مشکلات بیانجامد.

غذاهای خوب بی‌گمان برای بدن انسان داروست ولی داروهای شیمیایی غذا نیست و نباید مصرف خودسرانه داشت؛ جامعه امروز ما بدون تجویز پزشک به سوی مصرف خودسرانه دارو می‌رود و این پدیده می‌تواند برای تندرستی جامعه زیانبار باشد.

کادر درمانی همواره با بیمارانی مواجه‌اند که، گاه می‌تواند برای سلامت خود آنان آسیب‌زا باشند با این همه پزشک نمی‌تواند از بیم دچارشدن به بیماری، بیمار را ویزیت نکند و به وی یاری نرساند.

احترام به جامعه پزشکی

دکتر علی یعقوب جویباری ـ متخصص سرطان در مورد مشکلات پزشکان به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: واقعیت این است که در سالیان اخیر جامعه پزشکی همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده است ولی روشن نیست چرا حداقل احترام به جامعه پزشکی حفظ شده بود؛ متأسفانه امروز همان اندک احترام آرام آرام از میان می‌رود.

وی در باره بی‌جایگاه‌بودن پزشکان عمومی می‌گوید: پزشکان بهترین دوران عمرشان را در کشیک‌های بیمارستان می‌گذرانند که بعد از گذراندن دوره طرح اجباری به عنوان پزشک عمومی کار خود را آغاز می‌کنند؛ اما به علت نبود سیستم ارجاع در کشور، جایگاهی برای پزشکان عمومی وجود ندارد.

این پزشک متخصص با اشاره به این که جایگاه پزشک عمومی در جامعه آنچنان متزلزل شده که یک‌چهارم پزشکان به دنبال گرفتن پروانه طبابت‌شان نیز نیستند:”بسیاری از پزشکان به علت اینکه جایگاه واقعی خودشان را پیدا نمی‌کنند به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و این خسران بزرگی برای جامعه است که نیازمند نگاه جدی سیاست‌گذاران در مورد است.

دکتر یعقوبی با بیان این که مشکل دیگر جامعه پزشکی نبود واقعی‌شدن تعرفه‌های پزشکی است، یادآور می‌شود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و سیاست‌گذاران بیمه انگار تمایلی ندارند برای واقعی‌کردن تعرفه‌ها اقدام کنند. تعرفه‌های پزشکی به نسبت کشورهای همسایه آنقدر پایین است که بسیاری از بیماران کشور‌های همجوار بدون بیمه‌بودن برای درمان به کشور ما می‌آیند. واقعیت این است که خیلی از پزشکان از نظر اقتصادی وضعیت ناپایداری دارند، شرایط نامساعد اقتصادی و افزایش مالیات‌ها باعث شده است که بسیاری از پزشکان مطب‌های خود را تعطیل کنند زیرا پرداخت این همه هزینه‌های سرسام‌آور از جیب امکان‌پذیر نیست. واقعیت این است که تنها شمار اندکی از پزشکان درآمدهای بالا دارند و بیشترشان از درآمد عادی یا بسیار پایین برخوردارند. با این وجود پزشکان اولین کسانی هستند که مالیات‌شان را به موقع پرداخت می‌کنند.

به گفته وی انتقاد از جامعه پزشکی در این چند سال دلایل متعددی داشته و نقش رسانه‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نبوده‌ است؛ او به سخنان خود در این مورد می‌افزاید: جامعه پزشکی ما امروز آنقدر توانمند شده که نه تنها نیازی به فرستادن بیماران برای درمان به خارج از کشور نیست بلکه پا به پای پیشرفت‌های پزشکی دنیا ارائه خدمات می‌کنیم؛ با این وجود شأن ما حفظ نمی‌شود. در زمان شیوع کرونا اکثر بیمارستان‌ها به درمان بیماران پرداخته‌اند و جامعه پزشکی به وظیفه اخلاقی و انسانی خویش عمل کرده است.

این متخصص سرطان اشاره دارد به این که کشور در زمینه تخصصی تشخیص سرطان و درمان با یک سری کمبودها و تجهیزات روبرو است: برای ارائه خدمات مناسب به بیماران، نیازمند دستگاه‌های تخصصی پزشکی هستیم؛ اما مراکز درمانی، یکسال بعد پول پزشکان را پرداخت می‌کنند که فاجعه‌بار است؛ به‌ عنوان مثال پزشکی که در روز بیماران زیادی را ویزیت می‌کند، یکسال بعد حق‌الزحمه‌اش را
دریافت می‌‌دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: خدماتی که ارائه می‌شوند دارای دو بخش فنی و حرفه‌ای است؛ یک بخش از شیمی‌درمانی تجهیزات، ساختمان و بخش دیگر در حوزه تخصصی و حرفه‌ای است.

قرار بود بر اساس تعرفه‌ها بخش حرفه‌ای به پزشک تعلق بگیرد که چیزی میان ۳۰ تا ۷۰ درصد بود که در بعضی از مراکز تنها ۳۰ درصد به پزشک تعلق می‌گیرد. در شیمی درمانی رقمی حدود ۷۰۰ هزار تومان از بیمار دریافت می‌شود و ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان آن جزء حرفه‌ای است که باید به پزشک تعلق بگیرد اما تنها ۳۰ درصد این مبلغ را به پزشک می‌دهند؛ کار ما در شیمی درمانی، حواشی زیادی دارد و بیماران معمولا دچار تهوع، استفراغ و عفونت می‌شوند؛ متأسفانه تعرفه‌ها بسیار ناعادلانه است و باید واقعی شود تا جامعه پزشکی با همان اخلاق‌مداری که سالیان سال داشته به طبابت خود ادامه دهد.

جامعه پزشکی رو در رو با کووید۱۹

دکتر ایمان محمدپورـ متخصص ارتوپدی در مورد مشکلات پزشکان به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: از شیوع کرونا در کشور ماه‌ها می‌گذرد و گروه‌های مختلفی در درمان مبارزه با شیوع گسترده این بیماری در حال فعالیت‌اند که در خط مقدم این مبارزه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها هستند. ارتباط مستقیم کادردرمان با بیماران مبتلا به کرونا باعث شده که خطرات زیادی سلامت آنان را تهدید ‌کند؛ این در حالی است که در بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پزشکان و پرستاران بدون امکانات لازم در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند.

وی درباره کنترل بیماری می‌افزاید: کووید۱۹ به همه اقشار جامعه آسیب‌هایی را وارد کرده است؛ اما تردیدی نیست که در تمام دنیا فشار و آسیبی که بر کادر درمانی و خانواده‌ آنان وارد شده بیشتر از دیگران است. اگرچه با تمام تلاش‌ کادردرمان و همکاری مردم در ابتدای شروع کرونا موفق به کنترل گسترش کرونا شدیم ولی متأسفانه گاهی شاهد اوج‌گیری مجدد این بیماری هستیم. بسیاری از پزشکان و پرستاران در زمان ارائه خدمات به بیماران، به کرونا مبتلا می‌شوند و هر روز شاهد از بین رفتن همکاران‌ و بستری شدن آنان هستیم. بسیاری نیز به تنهایی روزهای قرنطینه را سپری می‌کنند. این بیماری حتی دنیای کودکانه فرزندان کادر درمان را تحت تأثیر قرار داده است به طوری که آنان از ترس ابتلا به بیماری نمی‌توانند فرزندان خود را به آغوش بکشند و همین مسأله سبب ایجاد استرس‌های فراوان در بین خانواده‌های آنان شده است. واقعیت این است که کمتر کسی از مشکلات خصوصی و خانوادگی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز درمانی کرونا خبر دارد.

این متخصص ارتوپدی می‌گوید: در صورتی که به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه نکنیم قادر به کنترل این بیماری نیستیم: اگر تعداد بیماران از حد پیش‌بینی فراتر رود پزشکان و پرسنل بیشتری درگیر می‌شوند و باکمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی مواجه خواهیم شد و فشار کاری مضاعف نه تنها باعث افزایش شیفت‌های کاری می‌شود بلکه تعداد مبتلایان هم به طورغیرعادی بالاتر می‌رود.

این روز‌ها پرستاران و پزشکان تلخی‌های زیادی را تجربه می‌کنند که انجام وظیفه را برایشان دشوارتر می‌‌سازد. مسئولان وزارت بهداشت از افزایش افسردگی زیاد در میان کادر درمانی خبر می‌دهند؛ اعضای کادر درمان این روزها فقط خسته از کار زیاد نیستند بلکه رنج مضاعف آنان از بی‌توجهی‌ مردم است.

کادر درمان سختی پوشیدن لباس‌های ویژه، سردرد ناشی از کلاه، سوزش خط شیلد روی صورت، فشار ماسک و درد پشت گوش‌ها را تحمل می‌کنند؛ اما نبود مسئولیت‌پذیری و بی‌تفاوتی‌ بعضی از افراد جامعه را که به میهمانی و مسافرت‌های گروهی می‌روند، رنج و خستگی آنان را چندبرابر می‌سازد؛ در پایان هر شیفت کاری می‌توان پرستارانی را دید که به معنای واقعی توانی برای ادامه فعالیت ندارند.

دکتر محمدپور می‌گوید: امروز راحت‌ترین کادر در مبارزه با کرونا در خانه ماندن است. این روزها فضای مجازی پر از قدردانی از پزشکان، پرستاران و کادردرمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است با این وجود، هر چندگاه شاهد انتقادهای فراوانی از پزشکان در سطح جامعه هستیم؛ کادر درمانی و مدافعان سلامت امروز، همان افرادی هستند که گاهی هدف آماج نقد قرار می‌گیرند و شاید پزشکانی را که امروز از دست داده‌ایم بسیار آزار داده باشد.

دغدغه‌های پزشکان

دکتر حیدر سعادت ـ فیزیک‌درمانی(فیزیوتراپ) هم در مورد مشکلات پزشکان به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: در دوران بیماری کرونا جامعه پزشکی با افزایش قیمت چند برابری تجهیزات و یونیت‌های پزشکی روبرو شده است. شرایط نامساعد اقتصادی و تورم افسارگسیخته باعث آسیب جدی به پزشکانی شده که در مطب‌های اجاره‌ای به درمان بیماران مشغول هستند.

او با بیان این‌که قیمت تجهیزات پزشکی به شدت افزایش یافته می‌افزاید: با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های پزشکی جدیدی وارد بازار می‌شوند اینک با توجه به افزایش شدید بهای دلار قیمت این تجهیزات به بشدت بالا رفته است به طوری که حتی تهیه قطعات دستگاه‌ها مشکلات جدی را برای پزشکان به وجود آورده است و زمان زیادی طول نمی‌کشد که این آسیب‌ها متوجه بیماران شود. زیرا دستگاهی که به موقع به روزرسانی و یا خریداری نشود درمان بیماران را به تاخیر می‌اندازد. نبود استفاده بیماران از این دستگاه‌ها به مردم آسیب می‌زند. حتی تعمیرات تجهیزات پزشکی هم هزینه‌های کمرشکنی را به پزشکان تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به این که اگر بخواهیم از تجهیزات روز پزشکی استفاده نکنیم از درمان‌های پیشرفته دنیا عقب می‌مانیم، می‌گوید: هر چند مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر درمان و پیشگیری از بیماری کرونا هستند اما باید در مورد تجهیزات پزشکی چاره‌ای بیندیشند.

به گفته وی تعرفه‌های درمانی هر سال به میزان بسیار کمی افزایش پیدا می‌کند و امسال هم با وجود شرایط نامساعد اقتصادی، تعرفه‌ها افزایش آنچنانی نداشته است. البته واقعیت دارد که مردم توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند اما در نهایت فشار و مشکلات ایجاد شده جامعه پزشکی به مردم منتقل می‌شود. از اینرو مسئولان باید با سیاست گذاری‌های درست و کوتاه کردن دست دلالان شرایط مناسبی را برای جامعه پزشکی فراهم کنند.

حق ویزیت اندک

دکتر بهنام جبه‌داری ـ متخصص مغز و اعصاب هم می‌گوید: همه را نباید به چشم جراح پلاستیک ببینیم؛ پزشک متخصص عفونی هم بیماران کرونایی را ویزیت می‌کند؛ ولی این کجا و آن کجا.

به گفته وی جامعه پزشکی همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده‌است: ما قبل ازشیوع بیماری کرونا مشکلاتی داشتیم که متأسفانه در زمان این بیماری چندین برابر شده است. یکی از آن مشکلات وضعیت فارغ‌التحصیلان پزشکی است، آنان از زمانی که وارد طرح می‌شوند با مشکلات زیادی روبرو هستند.

این متخصص مغز و اعصاب در مورد مشکلات پزشکان تاکید می‌کند: ما در حال حاضر با مشکل غیرواقعی‌بودن تعرفه‌ها روبروییم که نه تنها افزایشی نداشته بلکه فریز هم شده است. فشاری که به سبب پرداخت مالیات به پزشکان وارد می‌شود مشکلات معیشتی که بسیاری از پزشکان با آن روبرویند جامعه پزشکی را با بحران‌های زیادی روبرو کرده است. متأسفانه وقتی از پزشک نام برده می‌شود ذهنیت مردم به سمت پزشکان مرفه می‌رود در حالی که امروز پزشکانی داریم که با حداقل‌ها زندگی می‌کنند. ما پزشکانی داریم که به علت شرایط نامساعد اقتصادی مجبورند در ۶۰ سالگی هم در دو شیفت بیمارستانی کار کنند؛ اما مردم پزشکانی را که به سختی امرار معاش دارند نمی‌بینند و می‌اندیشند که همه پزشکان در آمد نجومی دارند.

به گفته این متخصص پزشکانی هستند که با گرفتن حق ویزیت کم، زندگی‌شان به سختی می‌گذرد: در بیمارستان پزشکانی داریم که تا کنون ۲ بار کرونا گرفته‌اند و با حداقل‌ها به درمان بیماران مشغول هستند؛ ما شرمنده پزشکانی هستیم که در این شرایط طبابت می‌کنند و کسی هم قدردان آنان و خدمتی که انجام می‌دهند، نیست.

دکتر جبه‌داری در این مورد می‌گوید: متأسفانه رسانه‌های گروهی تبدیل به ابزاری برای پزشکان مرفه شده است و هیچگاه از پزشکان گمنامی که با حداقل حقوق جانشان را در راه مداوای بیماران از دست می‌دهند، خبری نیست. تعداد زیادی از پزشکان ما علیرغم جانفشانی‌های زیادی که برای درمان بیماران می‌کنند گمنام باقی مانده‌اند. ما پزشکان معتقدیم هر چیزی که وضعش خیلی خراب شد برایش روز و گرامیداشت برگزار می‌کنند به عنوان مثال برای معلمانی که جایگاه بسیار والایی در تعلیم و تربیت دارند و حداقل حقوق را دریافت می‌کنند یا پرستارانی که تحت شرایط سخت مالی به بیماران رسیدگی می‌کنند؛ حتی برای پزشکان روزی را اختصاص داده‌اند؛ در حالی که پزشک نیازمند روز خاصی نیست زیرا که طبابت وظیفه ما است و مسئولان بهتر است مشکلات و معضلات ما را ببینند. شاید شیوع کرونا در جامعه باعث شده که مردم تا یک حدی خدمات پزشکان را متوجه شوند. پزشکانی که جز سلامت بیمار چیزی برایشان مهم نیست.

سیاست‌گذاری‌های شایسته

دکتر ایرج خسرونیا ـ متخصص داخلی هم می‌گوید: در حال حاضر مهمترین مشکلی که با آن روبرو هستیم شیوع بیماری کرونا است. متأسفانه هر روز تعداد زیادی از همکارانمان را در اثر این بیماری از دست می‌دهیم ولی مردم نه تنها رعایت نمی‌کنند بلکه دولت هم کمک شایانی به ما ندارد. مردم از بین می‌روند و دولت هم راهکار‌هایی را اتخاذ می‌کند تا تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند کمتر شود؛ اما مشکل اینجا است که کسانی در مسائل پزشکی اظهار نظر می‌کنند که شایستگی لازم را ندارند.

وی به سخنانش می‌افزاید: متأسفانه افرادی برای منافع شخصی، پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند که نتیجه آن افزایش تعداد بیماران و بالارفتن آمار مرگ و میر‌ها است.

او باور دارد سیاست‌گذاران کسانی باشند که به مسائل جامعه پزشکی آگاهند؛ و به سخنانش می‌افزاید: نباید با اتخاذ تصمیم‌های اشتباه جان مردم را به خطر انداخت. متأسفانه گاهی آمار بیماری روبه تزاید می‌رود و کادر درمان به معنای واقعی خسته می‌شوند یا بخش‌ای.سی.یو بسیاری از بیمارستان‌ها پر می‌شود و پزشکان و کادر درمان از نفس می‌افتند.

دکتر خسرونیا یادآور می‌شود: ما مشکلات زیادی داریم؛ تخصص داخلی در تمام دنیا مادر طب نامیده می‌شود به طوری که حرف اول و آخر را در طب، متخصص داخلی می‌زند ولی متأسفانه در ایران این بخش را قطعه قطعه کرده‌اند و فوق تخصص‌های زیادی را بوجود آورده‌اند که متأسفانه کارآیی ندارد و نه تنها وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بلکه بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی هم به آن اهمیت زیادی نمی‌دهند.

وی می‌گوید: در حال حاضر همکاران ما سهام بیمارستان‌ها را با قیمت گزافی می‌خرند ولی وقتی می‌خواهند شروع به کار کنند، می‌گویند این در حوزه فلان تخصص است و همکاران ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌سازند. همکاران ما بعضی از دارو‌ها و درخواست رادیولوژی‌ها را نمی‌توانند در نسخه‌ها بنویسند زیرا بیمه‌ها آن را قبول نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha