مطالعه برای ساخت واکسن کرونا در ایران که از چند ماه قبل و همزمان با سایر کشورهای جهان آغاز شده است، حالا به روزهای خوبی رسیده است.

شمارش معکوس برای دسترسی به واکسن ایرانی

سلامت نیوز:مطالعه برای ساخت واکسن کرونا در ایران که از چند ماه قبل و همزمان با سایر کشورهای جهان آغاز شده است، حالا به روزهای خوبی رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به دنبال شیوع کرونا در جهان و درگیر شدن همه کشورها با این بیماری، در نهایت باعث شد تا دانشمندان و محققان حوزه پزشکی، در صدد ساخت واکسن برای مقابله با این بیماری بر آیند.

در همین حال، ویژگی‌های خاص ویروس کرونا که در نوع خود خیلی چموش و سرکش است، باعث شده تا ساخت واکسن نیز با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شود.

در چنین شرایطی، دانشمندان و محققان کشورمان نیز همپای دنیا، مطالعه و تحقیق برای ساخت واکسن کرونا را در مراکز تحقیقاتی و علمی، آغاز کردند و امروز بعد از گذشت نزدیک به ۱۱ ماه از شیوع این بیماری در ایران، چند مرکز تحقیقاتی توانسته‌اند وارد فاز آزمایش بالینی واکسن بر روی انسان شوند.

ساخت واکسن مشترک با کوبا

شاید نقطه عطف دستاوردهای علمی و پزشکی ایران، همکاری با مراکز تحقیقاتی معتبر در زمینه ساخت واکسن باشد. به طوری که انستیتو پاستور ایران، در یک همکاری مشترک با کوبا، در مسیر ساخت واکسن کرونا قرار دارد.

علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت، با انتشار متنی در فضای مجازی، نوشت: واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و کوبا مرحله نخست کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشت و مرحله دوم هم در کوبا در حال انجام است و به زودی وارد مرحله نهایی می‌شود.

وی تاکید کرد: با تلاش انستیتو پاستور ایران، این واکسن نیز در ادامه همکاری‌های قبلی روی پلتفرم مشترک در داخل کشور تولید می‌شود.

آن طور که رئیس انستیتو پاستور وعده داده است شاهد اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی این واکسن تولید مشترک در بهمن و اسفند ۹۹ بر روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در کشورمان خواهیم بود و پس از تأیید نهایی تولید انبوه آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز انستیتو پاستور ایران با کشور کوبا همکاری مشترک در تولید واکسن داشته است.

فناوری واکسن تولید مشترک ساویونیت پروتئین است که بخشی از پروتئین آر بی دی ویروس را تولید می‌کند که روش شناخته شده‌ای است و فناوری قابل توجهی دارد که در کشور ما نیز این انتقال فناوری صورت خواهد گرفت.

ساخت واکسن کووایران

در همین حال، تلاش محققان ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت واکسن کرونا به روزهای خوبش نزدیک می‌شود و آزمایش‌های انسانی این واکسن، به سرعت و با موفقیت در حال انجام است.

حامد حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن «کوو ایران»، گفت: پس از اخذ مجوز از کمیته پایش ایمنی و داده مطالعات بالینی، تزریق واکسن به گروه سوم از داوطلبان بر روی ۳ نفر انجام شد و این فاز از تست انسانی تا تزریق بر روی ۵۶ نفر ادامه خواهد یافت.

وی افزود: امیدواریم ابتدای بهمن ماه بتوانیم نتایج را به کمیته پایش ارسال کنیم تا مجوز تست واکسن برای فاز دوم صادر شود.

به نظر می‌رسد در شرایطی که همراهی مردم با دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، باعث شده تا شاهد وضعیت خوبی قرار بگیریم، اخبار ساخت واکسن کرونا در داخل کشور نیز تداوم خبرهای خوب روزهای کرونایی برای مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha