یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به کمبود انسولین قلمی، از وزارت بهداشت خواست سریع تر این دارو را در اختیار بیماران دیابتی قرار دهد.

علیزاده: بیماران دیابتی در تهیه انسولین قلمی دچار مشکل هستند

سلامت نیوز:یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به کمبود انسولین قلمی، از وزارت بهداشت خواست سریع تر این دارو را در اختیار بیماران دیابتی قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی علیزاده نماینده مردم مراغه در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری شفاهی گفت: انسولین برای بیماران دیابتی حکم اکسیژن برای تنفس را دارد، زمان زیادی است که بیماران دیابتی طعم تلخ و دردناک نبود انسولین را احساس می کنند و در تهیه انسولین با مشکل مواجه هستند، اگر از گوشه کنار بازار آزاد انسولین پیدا کنند آنقدر گران است که خیلی از عزیزان نمی توانند آن را تهیه کنند.

وی افزود: آمار رسمی نشان می دهد در کشور ۱۱ درصد جمعیت بالای سن ۲۵ سال دچار بیماری دیابت هستند، یعنی نزدیک ۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که نیازمند داروی اسنولین هستند، از این تعداد حدود ۷۰۰ هزارنفر روزانه در چند نوبت باید از این دارو استفاده کنند ولی با کمبود شدید این دارو دست و پنجه نرم می کنند، انسولین قلمی را فقط از بازار سیاه و با قیمت گران می توان تهیه کرد، با وجود اینکه وزارت بهداشت سعی دارد در این حوزه مدیریت کند ولی در خیلی از شهرها به خصوص شهرهای محروم با اینکه مردم در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کردند ولی به انسولین قلمی دسترسی ندارند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: وزارت بهداشت سعی دارد بیماران دیابتی را ترغیب کند که از آمپول قدیمی استفاده کنند، ولی خیلی از بیماران به دلیل کهولت سن و نداشتن همراه و کمک نمی توانند از آمپول سنتی و قدیمی استفاده کنند.

علیزاده ادامه داد: وزارت بهداشت مدتی پیش گفت که به اندازه کافی انسولین وارد و تولید کرده است و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد، در حالی که بیماران دیابتی به خصوص در شهرستان ها به شدت گله داشتند که به انسولین قلمی دسترسی ندارند، دولت داروی مورد نیاز مردم را تامین  کند.

علی نیکزاد که اداره این بخش از جلسه علنی مجس را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: بحثی که مطرح کردید مهم است، از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می خواهم حتما این موضوع را بررسی کنند چراکه این موضوع ، مهم و ملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha