نتایج یک مطالعه جدید در انگلیس نشان می‌دهد میکروب‌های روده نقش مهمی در بی‌اشتهایی ناشی از اختلال در غذا خوردن دارند.

میکروب‌های روده در بی‌اشتهایی نقش دارند

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید در انگلیس نشان می‌دهد میکروب‌های روده نقش مهمی در بی‌اشتهایی ناشی از اختلال در غذا خوردن دارند.

به گزارش سلمت نیوز به نقل از ایرنا از ایونایتدپرس، محققان دانشگاه آکسفورد در این مطالعه متوجه شدند که میکروب ‌های روده می ‌توانند نقش مهمی بر اشتها، وزن و مسایل روانی مانند اضطراب و رفتار وسواسی داشته باشند.

آنا غنچولسکو از کالج کورپوس کریستی آکسفورد و نویسنده این مطالعه گفت: «بی‌اشتهایی عصبی» یک اختلال روان ‌پزشکی بسیار شایع است و می‌تواند به طرز باور نکردنی ناتوان‌ کننده یا حتی کشنده باشد اما درمان آن بسیار دشوار است، به تازگی مطالعه در زمینه این ایده که میکروب های روده بر بسیاری از جنبه های سلامتی ما از جمله سلامت روان تأثیر دارند، علاقه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.

افراد مبتلا به بی اشتهایی، غذا خوردن خود را محدود می کنند و به طرز خطرناکی لاغر می شوند اما با این حال ممکن است باور داشته باشند که چاق هستند.

دکتر فیل برنت استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه آکسفورد که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت: به نظر می‌رسد در بی‌ اشتهایی جوامع میکروبی روده از تنوع کمتری برخوردارند و گونه‌ های مضر آنها نیز بیشتر هستند.

وی افزود: به‌عنوان‌ مثال، نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که بیماران مبتلابه بی ‌اشتهایی ممکن است باکتری بیشتری داشته باشند که لایه محافظ مخاط روده را هضم کرده و «نشت» ایجاد می کنند که به التهاب مزمن منجرمی شود که با علائم روان‌پزشکی همراه است. سایر میکروب ‌های موجود در روده مبتلایان به بی‌اشتهایی ممکن است اشتها و متابولیسم انرژی را تحت تاثیر قرار دهند و هر دو مورد می‌توانند بر بی‌اشتهایی تاثیر داشته باشند.

با این حال، مشخص نیست که آیا فقدان تعادل میکروب های روده در بیماران مبتلا به بی اشتهایی به این بیماری کمک می کند یا اینکه این موضوع تنها تاثیری از رژیم غذایی کاملا محدودشده در این افراد است.

محققان در این مطالعه که بر روی موش‌ ها انجام شد، نمونه ‌های مدفوع  بیماران مبتلا به بی‌اشتهایی را به روده موش‌ هایی منتقل کردند که هیچ نوع میکروبیومی نداشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد: این موش‌ها در مقایسه با سایر موش‌ها که مدفوع بیماران سالم را دریافت کرده بودند، وزن کمتر و رفتارهای اضطراب‌آور و وسواسی بیشتری داشتند، این نتایج نشان می‌ دهد که باکتری های تغییر یافته روده ممکن است به بروز علایم مشابه در بیماران مبتلا به بی اشتهایی کمک کند.

درحالی که این نتایج مقدماتی هستند اما نشان می دهند که هدف قرار دادن میکروبیوم روده می‌تواند درمان مناسبی برای بی‌اشتهایی باشد. ارتقاء و حفظ تعادل بهتر میکروب های روده می تواند به کاهش برخی از علائم بی‌ اشتهایی کمک کند. بنابراین، ممکن است درمان‌ هایی مانند مصرف مکمل‌ های پروبیوتیک یا انتقال میکروبیوم را شامل شود.

یافته های این مطالعه در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha