نگرانی‌ها نسبت به شروع موج جدید کروناویروس در کشور بیشتر شده است.

زنگ خطر کرونا برای ایران/ افزایش تعداد مبتلایان برای دومین هفته متوالی

سلامت نیوز: نگرانی‌ها نسبت به شروع موج جدید کروناویروس در کشور بیشتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، در حالی که روند کاهشی شیوع ویروس کرونا در کشور همچنان ادامه دارد، برخی از مسئولان نسبت به افزایش بیماران سرپایی هشدار داده‌اند، موضوعی که نشانه‌هایی از آن در آمار هفتگی تعداد مبتلایان دیده می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در همین رابطه گفته بود: «در حال حاضر نگران بازگشت خیز کرونا هستیم، چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این می تواند یک هشدار برای خیز جدید بیماری در بهمن و اسفند باشد.»


هفته گذشته؛ پایان ۶۰۵ زندگی بخاطر کرونا

البته خوشبختانه این افزایش موارد سرپایی بیماران کرونا، هنوز به شکلی باعث شیوع بیماری نشده است که تعداد قربانیان کروناویروس در کشور افزایش پیدا کند. به طوری که هفته گذشته بعد از ماه‌ها تعداد قربانیان کرونا هر روز دو رقمی بود. به طوری که میانگین هر روز بیشتر از ۸۶ نفر در اثر ابتلا به کروناویروس فوت کردند.



در مجموع متاسفانه ۶۰۵ نفر نفر از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ دی بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کردند، عددی که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۵ نفر کمتر است و کمترین عدد در ۱۶ هفته اخیر است.  این یعنی روند نزولی نمودار فوتی‌های کرونا در کشور همچنان ادامه دارد، اگرچه شدت کاهش آن نسبت به قبل کمتر شده است.


زنگ خطر برای ایران؛ افزایش دوباره تعداد مبتلایان

اما متاسفانه وضعیت درباره نمودار تعداد مبتلایان کروناویروس به این شکل نیست و به نظر می‌رسد هشدار وزیر بهداشت مبنی بر افزایش تعداد بیماران سرپایی است.



در مجموع در این مدت ۴۳۵۴۷ نفر در ایران به کرونا مبتلا شدند، عددی که نسبت به هفته پیش ۴۲۷ نفر افزایش پیدا کرده است.

علیرضا زالی،رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، امروز در این رابطه گفته بود: «برای اولین بار در طول روزهای اخیر تعداد بیماران بستری جدید کرونایی در تهران از مرز ۳۰۰ گذشت و به ۳۰۹ نفر رسید که ۱۳۱ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.»

او افزود: «این خیز آماری ممکن است یک موج گذرا باشد اما  اگر در ۴۸ ساعت آتی همین روند افزایشی ادامه یابد، می‌تواند زنگ خطر جدی برای تهران باشد.»

البته به نظر می‌رسد با روند افزایشی نسبی مبتلایان کرونا در کشور در دو هفته اخیر از ۴۱۵۵۵ تفر به ۴۳۵۴۷ نفر، این زنگ خطر نه برای تهران بلکه برای ایران باشد.



کاهش تعداد بستری‌های کرونایی

البته خوشبختانه آن طور که آمار نشان می‌دهد بیشتر مبتلایان جدید کرونا، به شکل خفیف با این بیماری درگیر شدند چراکه تعداد مبتلایان نسبت به چند هفته گذشته کمتر شده است. به طور میانگین هفته گذشته ۵۶۶ نفر از مبتلایان کرونا در کشور بستری شدند.



در مجموع از ۱۹ تا ۲۵ دی ۳۹۶۵ نفر مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شدند، در حالی که بیش از یک ماه پیش این حدود ۱۱۴۹۷ بود.



درصد فوتی‌های کرونا؛ ایده‌آل

همانطور که انتظار می‌رود با افزایش تعداد مبتلایان و از سوی دیگر کاهش قربانیان نرخ مرگ‌ومیر این بیماری هم در کشور روند کاهشی خود را ادامه داده است و به عدد ۱.۳۸ درصد رسیده است. برخی مطالعات با در نظر گرفتن موارد بدون علامت بیماری تخمین زده‌اند که نرخ واقعی مرگ‌ومیر کروناویروس باید بین ۰.۵ تا یک درصد باشد.

وضعیت شهرستان‌ها؛ ۷ قرمز، ۱۹۲ آبی

به نظر می‌رسد این وضعیت افزایش مبتلایان در برخی از شهرستان‌ها هم دیده می‌شود چراکه تعداد شهرستان‌هایی که با وضعیت قرمز کرونایی درگیر هستند از چهار به هفت افزایش پیدا کرده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در واقع شهرهای آبی قبلا در همان گروه زرد قرار می‌گرفتند، اما به علت مناسب بودن وضعیت بیماری در این ۱۹۲ شهر، رنگ آبی تعریف شد تا اعمال محدودیت‌های کمتر نسبت به شهرهای زرد انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha