انجمن قلب آمریکا اعلام کرد کسانی که از وعده صبحانه چشم‌پوشی می‌کنند، در طول روز بیش از سایرین دچار پرخوری می‌شوند و اضافه‌وزن را تجربه می‌کنند.

عوارض نخوردن صبحانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از استایل کریز، صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است. شما در حال شکستن روزه ای هستید که بدنتان در طول شب گرفته است و با مواد مغذی ضروری برای شروع روز به آن انرژی می دهید.

در حالی که برخی صبح ها از صبحانه مقوی لذت می برند، برخی ممکن است به دلیل دیر بیدار شدن یا نداشتن زمانی برای عجله سر کار، صبحانه خود را حذف کنند.

صبح زمان شلوغی است! وقتی سعی می‌کنید خود را به سر کار برسانید، حتی زمانی که از خانه کار می‌کنید، یا بچه‌هایتان را به مهدکودک یا مدرسه می‌برید، زمان صرف صبحانه به طور طبیعی فرا نخواهد رسید. تلاش آگاهانه می‌طلبد تا روی یک صندلی نشسته و حداقل ۱۵ دقیقه از خوردن یک صبحانه متعادل لذت ببرید

بیشتر بدانید: عوارض نخوردن شام


در این مقاله به بررسی اثر حذف صبحانه می پردازیم و اینکه چرا بیشتر از اینکه مفید باشد برای بدن ضرر دارد:

اثرات حذف صبحانه

اگر افراد صبحانه را حذف کنند، احتمال اینکه بعد از ظهر یا شب که بدن‌شان به کالری اضافی نیاز ندارد، پرخوری کنند، بیشتر است. این غذا خوردن در اواخر شب می تواند منجر به افزایش انسولین قبل از خواب شود و آن را در حالت ذخیره سازی چربی در شب قرار دهد.

نخوردن صبحانه برای قلب شما بد است

بر اساس مطالعه ای که در JAMA منتشر شده است، افرادی که صبحانه نمی خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می خورند، حدود 27 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار حمله قلبی شوند. دکتر لیا کیهیل، که این تحقیق را رهبری کرد، می گوید که میزان خطر چندان نگران کننده نیست اما او همچنین از این واقعیت حمایت می کند که خوردن یک صبحانه سالم در واقع می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

افرادی که از خوردن صبحانه اجتناب می کنند نیز به نوبه خود مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند که منجر به گرفتگی عروق می شود؛ از سوی دیگر، این امر آنها را در معرض افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته قرار می دهد.

نخوردن صبحانه خطر ابتلا بالاتر به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مطالعه ای را انجام داد که هدف آن یافتن ارتباط بین عادات غذایی و سلامتی بود.

46289 زن در تحقیقی که حدود شش سال انجام شد شرکت کردند؛ نتایج مطالعه شگفت انگیز بود. بر اساس نتایج، زنانی که عادت به پرهیز از صبحانه داشتند، نسبت به زنانی که صبحانه روزانه خود را می خوردند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند.

نخوردن صبحانه ممکن است بر ژن های دخیل در متابولیسم تأثیر بگذارد و منجر به افزایش سطوح قند پس از صرف غذا شود.

حتی بدتر از آن، زنان شاغلی که وعده‌های غذایی صبحگاهی خود را حذف می‌کنند، 54 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند .

نخوردن صبحانه ممکن است باعث افزایش وزن شود

اگر رژیم لاغری دارید و عادت به حذف صبحانه دارید، همین حالا به آن فکر کنید. با توجه به مطالعات انجام شده در مورد اثرات منفی نخوردن صبحانه، افرادی که وعده غذایی صبحگاهی را از دست می دهند، احتمال بیشتری دارد که به افزایش وزن دچار شوند.

کسانی که صبحانه را حذف می کنند، در طول ناهار و شام، کالری، چربی اشباع شده و قندهای ساده بیشتری مصرف می کنند.

Dominique Andreoli ، متخصص تغذیه، می گوید: «نخوردن صبحانه می تواند سطح هورمون ها، از جمله هورمون های گرسنگی، گرلین و لپتین را مختل کند که می تواند منجر به پرخوری در اواخر روز شود. علاوه بر این، نخوردن صبحانه باعث افزایش هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود.»

الیزابت کوین ، می‌گوید: «وقتی صبحانه را حذف می‌کنید، در بقیه روز با کمبود کالری مواجه هستید. بدن شما به هر طریقی این انرژی را دریافت خواهد کرد. هر چه بیشتر گرسنه شوید، اراده کمتری برای کنترل پرخوری خواهید داشت.»

نخوردن صبحانه میل به غذاهای شیرین و چرب را افزایش می دهد. به علاوه، از آنجایی که گرسنگی شما کاملاً شدید خواهد بود، در نهایت هر چیزی را که در طول روز به آن برخورد می کنید، میل می کنید.

هر چه میزان گرسنگی شما بیشتر باشد، مقدار غذای دریافتی بیشتر می شود که منجر به پرخوری در اواخر روز می شود و این مقدار در مواقعی از کالری دریافتی روزانه شما فراتر می رود.

تمرین مداوم حذف صبحانه در نهایت منجر به افزایش وزن و نه کاهش آن می شود.

نخوردن صبحانه تاثیر منفی بر خلق و خو و سطوح انرژی دارد

طبق مطالعه ای که در سال 1999 در مجله ای به نام رفتار فیزیولوژیکی منتشر شد، پرهیز از میل کردن صبحانه می تواند تأثیرات منفی بر انرژی و خلق و خوی داشته باشد.

تیم تحقیقاتی بریتانیایی بر روی 144 فرد سالم که یک شبه روزه گرفته بودند، مطالعه ای انجام دادند. این گروه به سه دسته تقسیم شد. به یک گروه صبحانه سالم و متوسط، به گروه دوم فقط قهوه و به گروه سوم صبحانه داده نشد. سپس گروه ها به مدت چند ساعت تحت نظر قرار گرفتند.

طبق این مطالعه، گروهی که صبحانه نمی‌خوردند ضعیف‌ترین مهارت‌های حافظه و بالاترین میزان خستگی را نشان دادند.

بین دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود نداشت.

پرهیز از صبحانه می تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد و بر حافظه شما تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بدانید: صبحانه نخوردن کودکان چه دلایلی دارد؟

نخوردن صبحانه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

نخوردن صبحانه باعث می شود در طول روز در خوردن غذا زیاده روی کنید. این به نوبه خود راه را برای افزایش شیوع چاقی هموار می کند.

طبق تحقیقاتی که توسط Cancer Research UK انجام شد، مشخص شد که فردی که دارای اضافه وزن یا چاق است در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان قرار دارد.

نخوردن صبحانه برعملکرد شناختی تأثیر می گذارد

گنجاندن صبحانه در رژیم غذایی روزانه به شما عملکرد شناختی بهتری می دهد. مطالعه ای بر روی گروهی از نوجوانان 12 تا 15 ساله در دو کارآزمایی انجام شد.

در یکی از آزمایش‌ها، به گروه اجازه داده شد صبحانه بخورند و در آزمایش دوم، از گروه خواسته شد از وعده غذایی صبح خودداری کنند.

نتایج جالب بود. این گروه، زمانی که رژیم صبحانه داشتند، دقت بهتری را در آزمایش جستجوی بصری نشان دادند، در حالی که کمبود صبحانه تمرکز ضعیفی را نشان داد و نتایج را مختل کرد.

میل کردن صبحانه عملکرد شناختی را تقویت می کند، در حالی که این مطالعه بر روی نوجوانان انجام شد، به راحتی می توان آن را به بزرگسالان نیز تعمیم داد.

نخوردن صبحانه می تواند باعث میگرن شود

هیپوگلیسمی اصطلاح پزشکی است که برای نشان دادن سطح پایین قند خون استفاده می شود.

حذف وعده های غذایی باعث کاهش شدید سطح قند می شود و به نوبه خود باعث ترشح هورمون هایی می شود که می توانند سطوح پایین گلوکز را جبران کنند. از سوی دیگر، سطح فشار خون را افزایش می دهد و باعث میگرن و سردرد می شود.

اگر می‌خواهید سردردهای میگرنی خود را آرام کنید، حتماً صبحانه خود را بخورید.

نخوردن صبحانه باعث ریزش مو می شود

یکی از عوارض جانبی مهم حذف نتایج صبحانه ریزش مو است.

یک وعده غذایی که حاوی سطوح کم پروتئین است می تواند بر سطوح کراتین تأثیر بگذارد، از رشد مو جلوگیری کرده و باعث ریزش مو شود.

صبحانه غذای اصلی هر روز است و نقش مهمی در رشد فولیکول های مو دارد؛ بنابراین، اگر می خواهید از موهای شاداب و قوی با ریزش موی صفر لذت ببرید، باید روزانه یک صبحانه غنی از پروتئین بخورید.



نخوردن صبحانه سطح حافظه را کاهش می دهد

به طور کلی تغذیه نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند. به عقیده محققان دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکا نیز کودکانی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی‌کنند بهره هوشی پایین‌ تری دارند. این در حالی است که کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می‌کنند حافظه کوتاه ‌مدت قوی ‌تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش‌های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می‌شود.

بیشتر بدانید: نخوردن صبحانه سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد



نخوردن صبحانه باعث بی‌نظمی در قاعدگی می شود

حذف وعده صبحانه در زنان با بی‌نظمی‌های دوران قاعدگی همراه است. علاوه بر این قاعدگی دردناک و یبوست نیز از عوارض دیگر هستند.



نخوردن صبحانه احساس گرسنگی مدام را همراه دارد

یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، عدم مصرف صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می‌کنند کمتر گرسنه می‌شوند. علاوه بر این، به عقیده محققان صبحانه نخورها بیشتر در دام تغذیه ناسالم می‌افتند. این افراد برای سیر شدن و مقابله با احساس گرسنگی ‌شان هر ماده‌ غذایی نامناسب را مصرف می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha