2ماه از اعمال محدودیت‌ها می‌گذرد و نگرانی‌ها از بازگشت به شرایط قبل از قرنطینه‌، بالا رفته است. با اینکه از اواسط آذر، آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا، روند نزولی به‌خود گرفته بود و سیر آن هم کم‌وبیش پس از نزدیک به 2ماه همچنان ادامه دارد، اما بالا رفتن مواردی از ابتلا، مسئولان را نگران کرده است.

خطر بازگشت روزهای بد کرونا/ شیوع کرونا بدتر می‌شود

سلامت نیوز:2ماه از اعمال محدودیت‌ها می‌گذرد و نگرانی‌ها از بازگشت به شرایط قبل از قرنطینه‌، بالا رفته است. با اینکه از اواسط آذر، آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا، روند نزولی به‌خود گرفته بود و سیر آن هم کم‌وبیش پس از نزدیک به 2ماه همچنان ادامه دارد، اما بالا رفتن مواردی از ابتلا، مسئولان را نگران کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،حالا رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران از افزایش بستری بیماران 5تا 17سال مبتلا به کرونا در 2هفته اخیر خبر داده و نسبت به شروع پیک جدید هشدار داده است. به‌گفته او، قدرمطلق مرگ‌ومیر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال هم شاهد افزایش مرگ‌ومیر بوده‌ایم. هرچند که رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید می‌گوید که هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان درباره افزایش موارد ابتلا در میان کودکان نظر داد، اما شواهد نشان می‌دهد که آمار بستری در این گروه، به‌تدریج در حال افزایش است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، روز گذشته گفت که تعداد بستری‌ها در بخش کرونا و موارد مراجعه بالا رفته است. او این وضعیت را خطری برای بازگشت به سناریوی تلخ اردیبهشت دانست. به‌گفته او، موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری در استان تهران با شیب ملایمی کاهش یافته؛ به‌طوری‌که میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هفته اخیر به 76.6 رسیده؛ این درحالی است که میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در هفته‌های قبل به ۸۲.3 درصد می‌‌رسید و این کاهش نشان‌دهنده پایین رفتن میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

به‌گفته او، مجموع بستری‌های کرونا در تهران، یک‌هزار و 915نفر است و در روزهای اخیر این عدد به بالای 1900نفر رسیده که 760نفر از آنها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری‌اند: «شرایط تهران نسبت به هفته قبل در یک حالت ناپایدار است و باید مراقب باشیم شتاب در بازگشایی‌ها مشکل ایجاد نکند.» 

 
 شرایط شیوع بدتر می‌شود

ماجرای افزایش موارد ابتلا در میان کودکان موضوعی است که از سوی شهناز آرمین، رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌شود، با این توضیح که موارد ابتلا به کرونا در میان کودکان نسبت به یک‌ماه گذشته بیشتر نشده، اما این انتظار وجود دارد که در روزهای آینده موارد ابتلا بالا رود؛ دلیل آن هم افزایش میزان سفرها و کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

او می‌گوید، نشانه‌های بالا رفتن آمار ابتلا در میان کودکان، به‌تدریج خودش را نشان می‌دهد، اما تا زمانی که به‌طور جدی در آمارها مشخص شود، کمی طول می‌کشد: «از ابتدای آذر که سختگیری‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز و ممنوعیت تردد اعمال شد، موارد ابتلا تا حد زیادی کنترل شد، اما حالا که دوباره رعایت پروتکل‌ها کمرنگ شده، نگران وضعیت آینده شیوع این ویروس هستیم.»

رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید می‌گوید هر پیکی از شیوع می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ چراکه حالا با ویروس جهش‌یافته کرونا هم مواجه هستیم؛ هر چند که هنوز اطلاعات دقیقی درباره آن و بروز آن در میان کودکان به‌دست نیاورده‌ایم. این متخصص می‌گوید نمی‌توان گفت که پیک بعدی چگونه خواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که شرایط از وضعیت فعلی بدتر شود.

ممکن است به دوره آبان برگردیم

شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان هم نگران شرایط آینده شیوع ویروس است. او نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی انتقاد دارد و می‌گوید که قرنطینه تنها در 2، 3هفته اول با جدیت اعمال می‌شد و بعد از آن پشت گوش انداخته شد. حالا شاهد هستیم که مردم به خیابان‌ها می‌آیند و درصورت جریمه شدن، هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد دیگر حالا حتی ارگان‌های اجرایی به‌دنبال جریمه کردن بیشتر هستند تا واقعا اعمال پروتکل‌ها. او می‌گوید با این وضعیت حتی مشخص نیست که چرا آمار ابتلا و فوت در هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما به هر حال در مدت اخیر موارد ابتلا کاهش پیدا کرد، اما حالا شاهد هستیم که دوباره سیر صعودی به‌خود گرفته است و به‌شدت هم ظرفیت بالا گرفتن آمارها را دارد: «ما انتظار داریم با توجه به شرایط پیش‌آمده، موارد بستری افزایش پیدا کند؛ به هر حال در دوره‌ای به‌دلیل رعایت پروتکل‌ها، آمار ابتلا کاهش پیدا کرد، اگر مردم رعایت نکنند، ممکن است شرایط شیوع به دوره آبان برگردد.

ویرس کاملا ظرفیت این را دارد که ما را به همان دوران برگرداند.» به‌گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان، مردم حافظه کوتاه‌مدتی دارند و فراموش کرده‌اند که ما چه شرایطی را از سر گذرانده‌ایم تا به این تعداد موارد مرگ برسیم. آنها در انتظار واکسن هستند، اما باید بدانند که قرار نیست واکسن کار مهمی انجام دهد؛ بنابراین باید همچنان ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند: «در همه جای دنیا مردم خسته شده‌اند، همه اینها در شرایطی است که هنوز هم خبری از واکسیناسیون عمومی نیست و تأثیرگذاری آن ثابت نشده است.»

به‌گفته او، موارد بستری کرونا، با سرعت کم رو به افزایش است؛ این در حالی است که پیش از این به‌دلیل قرنطینه‌ای که اعمال شد، ترددها به‌شدت کم شده بود. ما باید آن شرایط و وضعیت را به همان شکل نگه می‌داشتیم، اما مردم خسته شده‌اند، همه‌‌چیز به رفتار خود افراد بستگی دارد، همه اینها در شرایطی است که نه‌تنها مردم که کادر درمان هم خسته‌ و فرسوده شده‌اند و عارضه‌های روانی و روحی برای آنها ایجاد شده و در کنار آن هم دستگاه‌های تشخیصی و درمانی مثل ونتیلاتور و... هم در ماه‌های گذشته به‌دلیل حجم بالای بیماران، دچار فرسایش شده است.»  

جابه‌جایی ویروس از شهرهای آلوده به مناطق سفید

ماجرای رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یوی بیمارستان مسیح‌دانشوری هم مطرح می‌شود. او نسبت به بالا رفتن سفرها و تجمع‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید، این حجم از سفرها برخی از استان‌های شمالی را وارد وضعیت قرمز کرد و احتمال جابه‌جایی ویروس از مناطق آلوده به سفید را ایجاد کرد. این متخصص اما می‌گوید که با این شرایط، هنوز برخی از بیمارستان‌ها در وضعیت سفید به‌سرمی‌برند و بخش‌هایی که به‌دلیل کاهش موارد ابتلا بسته شده، هنوز باز نشده‌اند.

او می‌گوید که نگرانی نسبت به بازگشت وضعیت کم است، اما به هر حال احتمالا بالا رفتن آمارها وجود دارد؛ چراکه موارد اعلام شده در ابتدای قرنطینه با شدت گذشته رعایت نمی‌شود؛ درحالی‌که باید تمام این اقدامات زیرنظر استانداری انجام شود. او می‌گوید با اینکه مدارس تعطیل است، اما شاهد حضور کودکان در خیابان‌ها و مراکز عمومی هستیم که این موضوع خطرناک است. هاشمیان می‌گوید که موارد بستری به میزان جزئی بالا رفته، اما بخش‌آی‌سی‌یوی بیمارستان مسیح‌دانشوری که پیش از این در اختیار بیماران کرونایی بود و با کاهش موارد، بسته شد، هنوز باز نشده است.

بیمارستان به‌تدریج جراحی‌های پیوند قلب و کبد را شروع کرده و در حال بازگشت به انجام اقدامات درمانی برای بیماری‌های ریوی است. او درباره شیوع ویروس انگلیسی هم می‌گوید که این ویروس جهش‌یافته، مسری‌تر است، اما شدت بیشتری ندارد، ولی منجر به بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر می‌شود. به اعتقاد این متخصص، با واکسیناسیون 70درصدی است که می‌توان به ایمنی درست و کامل  رسید. در بسیاری از کشورها واکسیناسیون آغاز شده، اما فعلا در ایران خبری نیست. بحث اصلی واکسیناسیون است، اما تاکنون صحبت دقیقی درباره آن نشده است. مردم نمی‌دانند چه زمانی واکسن وارد کشور می‌شود و این مسئله جامعه را دچار استرس کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha