رییس اتحادیه نانوایان بربری، تافتون و لواش گفت:به خاطر وجود گرما در نانوایی ما آماری نداشتیم كه نانوایان كرونا گرفته باشند.

چه تعداد از نانوایان کرونا گرفته اند؟

سلامت نیوز:رییس اتحادیه نانوایان بربری، تافتون و لواش گفت:به خاطر وجود گرما در نانوایی ما آماری نداشتیم كه نانوایان كرونا گرفته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بیژن نوروزی مقدم یكی از دست‌اندركاران نان در تهران است. او رییس اتحادیه نانوایان بربری، تافتون و لواش است. در تهران حدودا سه هزار و پانصد نانوایی فعال مجاز مشغول كارند و در استان تهران 9 هزار واحد نانوایی.

نزدیك به ۱۰ هزار كارگر دست‌كم در یك شیفت درنانوایی‌های تهران مشغول به كار هستند. جز این چون نانوایی‌ها مركز مراجعه عمومی مردم است و همه با نان سر و كار دارند محل رفت و آمد پرترددی است. همین موضوع سبب شده تا این قشر هم در خطر ابتلا به كرونا باشند و هم محل كسب و كارشان زیر ذره‌بین. نوروزی‌مقدم می‌گوید: اگر قرار باشد نانوا پروتكل‌های بهداشتی را رعایت كند نیاز به هزینه‌ای برای خرید لوازم بهداشتی و ضدعفونی كننده دارد.

شرایطی كه هزینه‌ها بالا رفته ولی نرخ‌نان همچنان ثابت مانده نانواها در تامین هزینه‌های معمول خود معطل مانده‌اند وسوال این است كه چگونه باید پروتكل‌های بهداشتی را رعایت كنند. در گفت‌وگویی كه پیش رو دارید این فعال پخت نان از گرفتاری‌هایی كه در این مدت با شیوع كرونا داشته، گفته است.
 
همه مردم در یك‌سال اخیر به ویژه ۱۱ماهی كه با شیوع ویروس كرونا دست و پنجه نرم كردیم خواسته یا ناخواسته تعطیلی داشته‌اند. چه در ابتدای سال و با تعطیلات نوروز كه حتی محدودیت تردد هم داشتیم و چه در فاصله اول آذر تا كنون كه مثلا منع تردد شبانه را داشتیم یا تعطیلی برخی مشاغل اجبار شد. اما نانواها جزو مشاغلی بودند كه در همه این مدت با وجود شیوع كرونا مشغول به كار بودند. در این مدت با چه وضعیتی مواجه بودید؟ چه مشكلاتی داشتید؟ به ویژه آنكه هر محل تجمعی از جمله نانوایی‌ها ممكن بود محل شیوع كرونا باشد؟


سال گذشته با شیوع كرونا همه اصناف و همه خانواده‌ها تشویق به در خانه ماندن می‌شدند ولی صنف ما و چند صنف انگشت شمار دیگر مجبور بودند كه سركار باشند و رزق مردم را بتوانند تهیه كنند و به دست مردم برسانند؛ باتوجه به اینكه این ویروس ناشناخته بود و خیلی هم اثر روانی شدیدی بر جامعه داشت.
تعداد كثیری از كارگران فعال در بخش ما كه در تهران كار می‌كنند از شهرستان‌ها هستند و فصلی كار می‌كنند.

این افراد در دوره كرونا خیلی وحشت‌زده بودند و خانواده این افراد آنها را تحریك می‌كردند كه به تهران نروید زیرا امن نیست و ما دیدیم كه اگر بخواهد این اوضاع ادامه پیدا كند كارگران‌مان را از دست می‌دهیم. بدون كارگر كه نمی‌شود به كار در نانوایی ادامه داد. این مهم‌ترین مشكل ما در این مدت بود. در پی این قضیه نانوایان یك طرح تشویقی برای این افراد گذاشتند و حقوق این افراد را اضافه كردند.

ماسك و دستكش و مواد ضد عفونی‌كننده برای این افراد تهیه كردند كه این افراد راضی شوند به كار خود ادامه بدهند. ولی متاسفانه با شروع سال جدید وافزایش هزینه‌ها و دستمزد‌ها و افزایش مخارج نانوایی مثل خمیرمایه و افزایش كرایه حمل همین‌طور افزایش بهای خورد و خوراك كارگران عملا این طرح تشویقی نتوانست هزینه‌های آنان را پوشش دهد. ما الان با این قضیه مشكل داریم و كارگران مرتب به ما می‌گویند كه حقوق‌مان كم است. ما هم به آنها می‌گوییم نرخ ما اضافه نشده و كاری نمی‌توانیم انجام دهیم. عمده كارگران ما هم به این فكر افتادند كه به سمت كارهای متفرقه بروند.

ما از اردیبهشت امسال درخواست‌مان را به سازمان‌ها داده‌ایم واز آنها خواستیم برای جلوگیری از هرج و مرج و ترك كار كارگران هزینه‌های ما را محاسبه كنند و فكری به حال كارمان بكنند. تقریبا همه سازمان‌ها هم می‌گویند كه حق با شماست و كار به جایی رسید كه ستاد تنظیم بازار به كارگروه ملی آرد و نان اعلام كرد كه خودتان تصمیم بگیرید و نتیجه را اعلام كنید.

كارگروه هم كار را به استاندار انتقال داد و استاندار تهران هم از وزارت كشور استعلام كرده است و اخیرا طی صحبت‌هایی كه شد می‌گویند كه ما درخواست داده‌ایم كه اجازه بدهند در استانداری جلسه‌ای بگذاریم و قضیه را حل كنیم ولی تا الان 10ماه از سال گذشته و ما هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم. نانوایان ما در فشار هستند. نانوایان لواش و تافتون ما الان با سیلی صورت خودشان را سرخ نگهداشته‌اند.

تقریبا دو هزار و دویست و پنجاه واحد از سه هزار و پانصد واحد نانوایی سنتی تهران لواش و تافتون هستند یعنی تقریبا دو سوم اگر اینها نتوانند به كار ادامه بدهند وضعیت اسف‌باری پیش می‌آید و ما امیدواریم به پاس خدمات و زحماتی كه نانوایان در همه برهه‌ها كشیده و می‌كشند از جمله زمان جنگ تحمیلی این مشكلات حل شود.


آیا اتحادیه به نانوایی‌ها تسهیلاتی برای تهیه مواد بهداشتی داده است؟ یا هر تسهیلاتی كه نانوایان در این مدت بتوانند وضعیت بهداشت را مضاعف رعایت كنند زیرا عمده‌ترین شكایت در این ۱۱ماه و اخطاری كه ستادملی كرونا داده است به نانواها بوده.

اوایل شیوع كرونا كه مواد بهداشتی و ضد‌عفونی كننده پیدا نمی‌شد از ستاد كرونا و ستاد تنظیم بازار و از اتاق اصناف درخواست كردیم كه به ما كمك كنند كه این وسایل بهداشتی را تهیه كنیم و به نانوایی‌ها ارایه دهیم. متاسفانه به دلیل كمیاب بودن این لوازم در آن دوره چیزی عایدمان نشد ولی تقریبا از 7-6 ماه گذشته با كمك بسیج اصناف شركت تعاونی ما یكسری از وسایل بهداشتی مثل ماسك و دستكش و... را تهیه كرده و تحویل نانوایی‌ها داده است.


به هر حال هنوز هم مهم‌ترین عامل در پیشگیری از كرونا رعایت اصول بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسك، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌هاست و اینكه نانوایی محل تجمع از همه افراد است و می‌تواند عامل انتقال كرونا باشد. چه كاری می‌توان كرد تا این قشر زحمتكش كه در همه این ماه‌ها شبانه‌روز كار كرده‌اند كمتر اخطاریه‌های عدم رعایت مسائل بهداشتی را دریافت كنند.

این حرف اشتباه است كه نانوایی‌ها مركز انتقال كرونا هستند و در كل اینها حرف‌هایی هستند كه بدون كارشناسی می‌گویند. ما خدا راشكر از ابتدای شیوع كرونا آماری نداشته‌ایم؛ نانوایی كه در مغازه‌اش كار می‌كرده مبتلا شده یا مغازه نانوایی مركز شیوع كرونا باشد. پاشنه آشیل این ویروس همان‌طور كه وزارت بهداشت گفته است گرمای 60 درجه سانتیگراد است و تنور‌های نانوایی ما چیزی حدود 200 تا 400 درجه بسته به نوع نان متفاوت است و وقتی 200 درجه باشد خمیر حتی اگر آلوده هم باشد بعد از پخت خود به خود از هرگونه ویروس پاك می‌شود.

تا وقتی كه آن گرما در آن وجود دارد مشكلی ندارد ولی بعضی از جاها خودم شاهد بودم كه مردم در نانوایی فاصله را رعایت نمی‌كردند. جدیدا اوضاع بهتر شده است و مردم بیشتر رعایت می‌كنند. در نانوایی شاتری كه نزدیك به تنور است نمی‌تواند از دستكش و ماسك استفاده كند. در مورد خمیرگیر هم او نمی‌تواند از دستكش استفاده كند و باید با دست كار كند.

پیشنهاد دادیم واحد‌هایی كه فروشنده دارند فروشنده‌ها به خاطر اینكه با مردم سرو كار دارند ماسك بزنند و پیشنهاد ما به مشتریان این بوده همیشه از ماسك و دستكش استفاده كنند. برای پرداخت وجه كارت را خودشان بكشند و از سفره پارچه‌ای برای پهن كردن نان استفاده كنند و بازهم برای اینكه از حالت شك بیرون بیایند در لحظه‌ای كه می‌خواهند نان را مصرف كنند آن را گرم كنند.


آیا كسی از نانوایان تهران به كرونا مبتلا شده یا فوت شده است؟
ما آماری كه چنین اعداد و ارقامی را نشان بدهد، نداریم. ممكن است مثلا من رییس اتحادیه دراجتماعات ودورهمی خانوادگی شركت ‌كنم و احتمال اینكه من هم ویروس بگیرم هست ولی در كل ما موردی نداشتیم كه در مغازه به كرونا مبتلا شده باشد.


در این مدت همكاران‌تان كه پروتكل‌های بهداشتی را رعایت نكردند چه سرنوشتی پیدا كردند؟
ما خیلی از این موارد را مشاهده كرده‌ایم. در كل كسی كه می‌خواهد پروتكل‌ها را رعایت كند هزینه‌ای باید پرداخت كند و الان در مملكت ما كه زندگی می‌كنیم هیچ كالایی قیمتش ثابت نمانده است. وقتی كه هیچ كالایی قیمتش ثابت نمانده و همه شیب صعودی دارند چگونه می‌توان انتظار داشت كه قشری با این شیوه كاری هزینه‌های بیشتری متحمل شود.

نانوا باید هزینه كند تا بتواند خودش را به این قضیه برساند. از كجا باید هزینه كند من باید درآمدی داشته باشم كه بتوانم هزینه اضافی پرداخت كنم. اگر این قضیه نرخ را حل كنند خیلی از مشكلات حل می‌شود. دركل همه اینها بستگی به این دارد كه ما بتوانیم نرخ نان را به موقع اعلام كنیم و هزینه‌ها را به موقع تامین بكنیم. در كنار این كار، از آنها بخواهیم این كار‌ها را انجام بدهند و در حال حاضر هم نانوا‌ها تحت فشارند و هم كارگران نانوایی و ما اگر به آنها زیاد فشار بیاوریم ممكن است عواقبش متوجه مصرف كننده شود.

اگر قرار باشد هر هفته یا هر ماه از نانواها تست كرونا بگیرند این موضوع شدنی است؟
اگر قرار بر این باشد كه نانوا خودش هزینه‌اش را پرداخت كند، اصلا شدنی نیست. به خاطر وجود گرما در نانوایی ما آماری نداشتیم كه نانوایان كرونا گرفته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha