یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 306758

آی وی اف (لقاح آزمایشگاهی یا لقاح خارج رحمی) نوعی فناوری تولید مثل برای کسانی است که به صورت طبیعی باردار نمی‌شوند.این فناوری شامل بازیابی تخمک‌ها از تخمدان‌های زن و پرورش آن‌ها با اسپرم است.نطفه پس از آن برای ذخیره سازی فریز و به رحم زن منتقل می‌شود.

نکاتی که باید قبل از آی وی اف بدانید

سلامت نیوز:آی وی اف (لقاح آزمایشگاهی یا لقاح خارج رحمی) نوعی فناوری تولید مثل برای کسانی است که به صورت طبیعی باردار نمی‌شوند.این فناوری شامل بازیابی تخمک‌ها از تخمدان‌های زن و پرورش آن‌ها با اسپرم است.نطفه پس از آن برای ذخیره سازی فریز و به رحم زن منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، این مسیر ممکن است فرد دچار مشکلاتی شود،  برای مثال برخی خانم‌ها بعد از طی کردن تمام مراحل IVF می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را بعد از یک روز از سر بگیرند ولی بهتر است کمی استراحت کنند. درادامه بعضی دیگر از این موارد را مرور می‌کنیم. 

عوارض داروهای کمک باروری

داروهای کمک باروری می‌توانند عوارض جانبی مانند سردرد، تغییرات خلق و خو، انقباض های خفیف شکمی، درد شکم، گرگرفتگی، نفخ مختصر، یبوست و حساس شدن پستان‌ها را در کنار دیگر عوارض آی وی اف ایجاد کنند.

داروهای کمک باروری ممکن است به ندرت باعث ایجاد سندروم تحریک بیش از حد تخمدان  شوند که از علایم سندروم تحریک بیش از حد تخمدان می توان به  درد های شکم، احساس نفخ، احساس تهوع یا استفراغ، کاهش دفعات ادرار، تنگی نفس، غش و افزایش وزن ناگهانی در عرض سه تا پنج روز اشاره کرد. 

عوارض عمل تخمک گیری

عمل تخمک گیری هم  ممکن است با عوارض و مشکلاتی همراه باشد.بعد از تخمک گیری بهتر است علایمی مانند خون ریزی شدید واژینال، درد در ناحیه لگن، وجود خون در ادرار و تب بالای 38 درجه سانتی گراد را جدی بگیرید و در صورت مشاهده این علایم حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

  استرس

استرس‌های روانی و مشکلات احساسی هنگام انجام IVF، شایع هستند به خصوص زمانی که آی وی اف با شکست روبه رو شود.همچنین روش‌های کمک باروری پرهزینه هستند و در نتیجه در روند آی وی اف حمایت و پشتیبانی خانواده و نزدیکان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  احتمال بارداری چند قلو

از مهم ترین عوارض آی وی اف ، بارداری چند قلوست که مشکلاتی مانند زایمان زودرس، خون ریزی در مادر، احتمال انجام سزارین، افزایش فشار خون در دوران بارداری و دیابت بارداری را به همراه دارد. هر چه تعداد رویان‌های منتقل شده بیشتر شود، احتمال بروز این عوارض هم  افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha