یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 306781

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: کاهش موقت بار بیماری کووید ۱۹ را نباید به حساب ضعیف شدن ویروس بگذاریم و با پرهیز از عادی انگاری این بیماری با رفتار پیچیده، آمار بالای مرگ و میرهای گذشته را به یکدیگر یادآوری کنیم.

مرگ‌های سه رقمی فراموشمان نشود

سلامت نیوز: سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: کاهش موقت بار بیماری کووید ۱۹ را نباید به حساب ضعیف شدن ویروس بگذاریم و با پرهیز از عادی انگاری این بیماری با رفتار پیچیده، آمار بالای مرگ و میرهای گذشته را به یکدیگر یادآوری کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر محمود کریمی با تاکید بر یادآوری اتفاقاتی که در پیک‌های گذشته شیوع کروناویروس در در کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: قدرت واگیری و بیماری‌زایی و نیز قدرت کشندگی ویروس تشدید شده و به همین دلیل نباید با سبک زندگی خود و عادی انگاری بیماری به ویروس کرونا فرصت دهیم و کمک کنیم که پیک جدیدی را ایجاد کند.


وی با اشاره به تجربیات تابستان امسال در دوران اوج کروناویروس در ایران بیان کرد: در حال حاضر میزان شیوع کروناویروس در کشورهای اروپایی و آمریکایی به حدی نگران کننده است که پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را در انی رابطه مصوب و اعمال کرده اند.


سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: متاسفانه عادی انگاری و ساده انگاری کروناویروس در کشور موجب شد که مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی حساسیت کمتری داشته باشند و با انجام سفرهای تابستانی و برگزاری تجمعات و ترددهای غیرضروری شاهد شکل گیری پیک خطرناکی در فصل پائیز باشیم و مرگ های سه رقمی را تجربه کرده و حتی تا مرز مرگ های چهاررقمی نیز رسیدیم.


وی تصریح کرد: اگر امروز شرایط شیوع کرونا در جامعه تقریبا وضعیت قابل قبولی نسبت به گذشته دارد، دلیلی برای ضعیف شدن ویروس نیست، بلکه ماحصل همکاری و همراهی مردم و رفتاری است که جامعه از خود برای مقابله با این ویروس نشان داد.


او با تاکید بر اینکه رفتار کروناویروس متاثر از رفتار انسان است، افزود: تجربه تقریبا یکساله شیوع بیماری کووید ۱۹ نشانگر آن است که هر زمان دچار غفلت و ساده انگاری نسبت به وضعیت موجود و دست کم گرفتن ویروس شدیم، مشکلات عدیده ای گریبانگیر جامعه شده است.


سخنگوی علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه تاکنون دارو و درمان خاصی برای مقابله با ویروس کشف نشده، اظهار کرد: در خصوص واکسن کرونای خارجی نیز چالش‌های متعددی برای تزریق آنها ایجاد شده است و با وجود ترزریق واکسن در آمریکا و اروپا همچنان از نظر آمار مبتلایان و مرگ و میرها در راس هرم بیماری قرار دارند و واکسن ایرانی نیز هنوز به بازار عرضه نشده است.


وی تصریح کرد: مهمترین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا انجام رفتارهای ساده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، تهویه هوای اماکن عمومی، منازل، ادارات و... و رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متر و شستشو و ضدعفونی دست و سطوح است.


کریمی افزود: براساس پیش بینی‌های انجام شده، پیک چهارم و جدید بیماری کووید ۱۹ به مراتب شدیدتر و سخت‌تر از پیک‌های قبلی است، گفت: تجربه ما نشان داده است که پیک سوم بیماری در پائیز به مراتب شدیدتر از پیک اول و دوم بود. این مسئله نشان می دهد که با گذشت زمان، قدرت سرایت، بیماری زایی و کشندگی ویروس افزایش می یابد.


وی با بیان اینکه سوش های جدیدی که از این ویروس در پیک سوم مشاهده شده دارای چسبندگی و سرایت پذیری بالاتری نسبت به پیک‌های قبلی بوده است، افزود: سوش های جدید و وحشی تری که در پیک سوم کرونا در دنیا مشاهده شده نشانگر آن است که در کودکان و نوجوانان نیز این بیماری با شدت بالایی ایجاد می شود و براین اساس باید دقت کرد در صورتی که مهمانی از خارج از کشور بویژه کشورهای اروپایی داشتیم، حتی اگر علائمی هم ندارند وضعیت جسمی آنها از نظر ابتلا مورد ارزیابی قرار گیرد.


وی همچنین به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: افراد علامت دار مبتلا به کرونا قبل از ظهور علائم، از قدرت بیشتری در حوزه انتقال و سرایت ویروس به دیگران برخوردار هستند. براین اساس توصیه می‌شود که فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک، تهویه هوا و ضدعفونی و شستشوی دست به دقت انجام شود چرا که هر یک از افراد جامعه می‌توانند ناقل بیماری باشند و در روزهای آینده علائم ظاهری آنها پدیدار شود.


دکتر کریمی همچنین گفت: نکته مهم دیگری که از رفتار پیچیده این بیماری در پیک سوم مشاهده شده است این است که افراد کمتر از ۲۰ سال به جهت حضور بیشتر در اجتماع، به احتمال بیشتر دیگر افراد را آلوده می‌کنند و در سوش‌های جدید کووید ۱۹ قدرت انتقال بیماری توسط این افراد بیشتر بوده و زنگ خطری برای جامعه است. متاسفانه علیرغم میل باطنی، موضوع بازگشایی مدارس، مراکز آموزشی و تجمعی انجام شده که تهدیدی برای انتقال ویروس در این سنین است.
وی الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور پیشگیری از خسارت بیشتر به حوزه اقتصادی و معیشتی مردم را مورد تاکید قرار داد و افزود: امروز وضعیت کشور از نظر بیماری کووید ۱۹ شکننده است و با کوچکترین سهل انگاری امکان دارد به شرایط سخت اپیدمی برگردیم و خسارت جبران ناپذیری بر اقتصاد، معیشت، و... وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha