رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)دیروز از صدور مجوز تزریق برای ۱۴ داوطلب دیگر واکسن ایرانی کرونا ستاد اجرایی خبر داد. وزیر بهداشت نیز در سخنانی از ورود نخستین پارت واکسن خارجی کرونا از منابع مطمئن خبر داد.

دروغگویی انگلیسی‌ها درباره کرونا

سلامت نیوز: رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)دیروز از صدور مجوز تزریق برای ۱۴ داوطلب دیگر واکسن ایرانی کرونا ستاد اجرایی خبر داد. وزیر بهداشت نیز در سخنانی از ورود نخستین پارت واکسن خارجی کرونا از منابع مطمئن خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، این دو خبر امیدهای زیادی را در دل مردم زنده کرده است چراکه در صورت دستیابی به واکسن کرونا از یک‌سو و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر، حتما می‌توان با قدرت بیشتری در برابر ویروس منحوس ایستادگی کرد.تولید واکسن برای بیماری کرونا، آن هم در یک‌سال جزو دستاوردهایی است که در تاریخ بهداشت و سلامت جهان ثبت خواهد شد.

این اتفاق در شرایطی روی داده است که برخی بیماری‌ها همچون ایدز هنوز واکسن ندارد اما تلاش تیم‌های تحقیقاتی در گوشه‌و‌کنار جهان موجب شده است که هم‌اکنون واکسن‌های مختلفی در کشورها تولید شود و به مراحل تست انسانی و حتی تزریق عمومی برسد. در این میان ایران هم تلاش‌های بسیاری کرده است. جدیدترین خبرها در این رابطه نیز مربوط به خبری است که آقای حجت نیکی‌ملکی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حساب توییتری خود منتشر کرد.

وی در این رابطه نوشت: «پس از بررسی سلامت ۲۱ داوطلبی که واکسن کرونای تولیدشده توسط ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟به آنها تزریق شده است و تایید سلامت داوطلبان، مجوز تزریق برای ۱۴ داوطلب دیگر صادر شد.» اما آقای سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان نیز روز گذشته در تشریح وضعیت کرونا و تهیه واکسن برای کشور گفت: درباره واکسن این مژده را بدهم که ما واکسن را برای تزریق، قبل از رسیدن واکسن تولید خودمان تدارک دیدیم و منابع آن را تامین کردیم.آقای رییس‌جمهور هم هر روز پیگیر هستند و ان‌شاءالله در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد.

 دریافت‌کنندگان نخستین

حالا این سوال برای بسیاری از مردم به وجود آمده است که دریافت‌کنندگان نخستین واکسن‌های وارداتی چه کسانی خواهند بود. وزیر بهداشت نیز در این زمینه خبر داده که گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت دریافت واکسن هستند.

وی در ادامه تاکید‌کرد: در عین حال فرزندان اصیل و دانشمند این سرزمین هم خوشبختانه در ساخت واکسن ملی‌مان با تلاش شبانه‌روزی پیش می‌روند و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم ساخت واکسن بیماری کووید۱۹ در جهان خواهیم بود.دکتر سعید نمکی در حاشیه بازدید از ستاد پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران، گفت: ما برای واکسیناسیون کشور به‌ویژه گروه‌های پرخطر از قبل برنامه‌هایی داشتیم و مقام معظم رهبری هم هرگز درباره اینکه ما واکسیناسیون را با واکسن وارداتی قبل از رسیدن تولید داخل انجام دهیم، بیانی نداشتند و فقط درمورد واکسن برخی کشورها توصیه‌هایی فرمودند که قطعا مدنظر خواهد بود.

ما پیگیر واردات واکسن از مبادی مختلف و مطمئن هستیم و واکسن در حال ورود به کشور است و کار واکسیناسیون را بر اساس طبقه‌بندی گروه‌های پرخطر آغاز خواهیم کرد.نمکی درباره واکسن کرونای تولید مشترک با کشور کوبا، تاکید کرد: ما واکسن کوبایی نداریم؛ ما واکسنی داریم به نام واکسن انستیتوپاستور که با انتقال دانش فنی از کشور کوباست و قبلا چنین تجربه‌ای ۲۰ سال قبل در ارتباط با واکسن هپاتیت B داشتیم و امروز هم با واکسن کرونا و انتقال دانش فنی خواهیم داشت. 

نگرانی درباره ویروس کرونای انگلیسیوزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت کرونا در کشور توضیحاتی داد. دکتر نمکی تاکید کرد: این ویروس بسیار پیچیده است و هر لحظه ممکن است شکل خاصی را از خودش بروز‌دهد که با شکل قبلی و نوع علامت‌های قبلی کاملا متفاوت باشد و به همین دلیل باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم.

در بازی شطرنج با این ویروس منحوس نمی‌توان لحظه‌ای غفلت کرد. ما نگران موج سفرهای آینده هستیم. یکی از دغدغه‌ها در استان هرمزگان، سفرهای سنگین به جزایر جنوب کشور بود. وقتی ویروس جهش‌یافته به چرخش درآید، بسیار خطرناک است. وی با اشاره به جهش ویروس کرونا در انگلیس، گفت: امروز اثبات شد انگلیسی‌ها دروغ گفتند که ویروس جهش‌یافته فقط 70 درصد قدرت سرایتش بالا رفته است چون چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام ‌کردند که این ویروس هم بیماری‌زایی‌اش بالاتر است و هم مرگ‌زایی آن.

این جهش فقط مختص اروپا نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد؛ حتی اگر تمام راه‌ها را بر ویروس اروپایی و انگلیسی ببندیم که کار صعبی است چراکه ویروس نه به پاسپورت نیاز دارد و نه به ویزا. همان‌طور که ویروس ووهان را در قطب جنوب یافتید، ویروس انگلیس هم می‌تواند در دنیا بچرخد.نمکی درخصوص احتمال تشدید محدودیت‌های کرونایی برای نوروز ۱۴۰۰، بیان کرد: این موضوع فعلا بحث زودرسی است؛ ما پیشنهاداتی به قرارگاه مقابله با کرونا می‌بریم و وزیر کشور و کمیته مخصوص این کار به جمع‌بندی می‌رسند و اجرایی‌شدن آن بررسی می‌شود. ما هنوز تصمیم جدید قابل اعلامی در این زمینه نگرفتیم.


۸۹ فوتی و ۵۹۴۵ ابتلای جدید کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی پنج هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه، 5 بهمن خبر داد. دکتر سیماسادات لاری گفت: در مدت زمان یادشده بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۷ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر رسید.

لاری افزود: متاسفانه در مدت زمان یادشده، ۸۹ بیمار کووید۱۹ نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۳۸۳ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۰۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. وی ادامه داد:

تا کنون هشت‌میلیون‌و ۹۰۵ هزار و ۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.لاری همچنین گفت: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha