سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

پست‌چی‌ها از جمله قشرهای زحمت‌کشی هستند که با شیوع ویروس کرونا نه تنها خانه نشین نشدند بلکه با حضور بی سپر در دل خطر و جابه جایی مرسوله‌ها باعث ماندگاری بیشتر مردم در خانه‌ها و پیشگیری از گسترش بیشتر بیماری کووید ۱۹ در شهر و روستاها شدند.

پست‌چی‌ها، فداکارانه در دل خطر کرونا

سلامت نیوز: پست‌چی‌ها از جمله قشرهای زحمت‌کشی هستند که با شیوع ویروس کرونا نه تنها خانه نشین نشدند بلکه با حضور بی سپر در دل خطر و جابه جایی مرسوله‌ها باعث ماندگاری بیشتر مردم در خانه‌ها و پیشگیری از گسترش بیشتر بیماری کووید ۱۹ در شهر و روستاها شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شیوع کرونا دردنیا شیوه زندگی افراد را برهم زد، بسیاری از مشاغل را تعطیل و بازار برخی کسب و کارها را کساد کرد اما برخی را هم به سمت فعالیت در فضای مجازی سوق داد، در این میان برخی مشاغل مانند پست چی‌ها که شاید زیاد هم به چشم نیایند راه فعالیت در این عرصه را هموار کردند.


شاید پست‌چی‌ها انگشت شمار شاغلانی هستند که در روزگار سخت کرونایی دورکاری و تعطیلی ندارند و ایثارگرانه در کنار مدافعان سلامت در رویارویی با این ویروس خطرناک در خط مقدم خدمت رسانی به مردم حاضر هستند.
 کارکنان پست در تمام ۱۰ ماه گذشته با وجود همه خطرها حتی یک روز تعطیل نبودند و با خدمت‌رسانی خود این فرصت و شرایط را برای بسیاری از هموطنان فراهم کردند که در خانه بمانند تا از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.
پستچی‌های در روز اول نوروز، چند صد تُن مرسوله جابه‌جا کردند اما این خدمات کمتر دیده می‌شود تا مظلومیت این قشر در روزهای کرونا مضاعف شود.
این روزها مسئولیت سختی بر عهده کارکنان پست است، کاری که در این شرایط خاص، طاقت‌فرسا شده‌است. شاید بتوان گفت شرکت ملی پست در ایام شیوع ویروس کرونا، بعد از مجموعه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نهادی است که برای حفظ سلامت جامعه در پیشخوان قرار گرفته و خدمات‌رسانی می‌کند. 


کار در شرایط خطر بدون مزایای سخت و زیان‌آوری 
در این روزهای کرونایی کار شرکت پست نه تنها کمتر نشده بلکه دوچندان شده‌است و نقش حلقه اتصال فروشنده فضای مجازی و مشتری را ایفا می‌کند، پست‌چی‌ها با وجود اضطراب و نگرانی اما برای کمک به مردم و جلوگیری از تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، به دل خطر زدند تا مردم با مشکل روبرو نشوند.


علیرضا ابراهیمی پست‌چی بوشهری که از هفت صبح تا ساعت ۲۱ و یا شاید ۲۲ شب مشغول کار است، روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ مرسوله را توزیع و باید چندین نوبت مرسوله‌ها را با موتورسیکلت از مخزن پست بارگیری و در سطح شهر توزیع ‌کند.
وی که در حال جدا کردن بسته‌های پستی است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در این روزها نیاز مردم به دریافت خدمات پستی بیشتر شده‌است، بسیاری از خانواده‌ها و کسب و کارها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا خریدهای خود را  اینترنتی انجام می‌دهند و همین امر باعث شده کار اداره پست بویژه پست‌چی‌ها بیشتر شود.


ابراهیمی ادامه می‌دهد: امروز پاکت نامه‌های اداری و مجله‌ای به بسته‌های کوچک و بزرگ تبدیل شده‌است و همین امر کار توزیع را قدری با سختی همراه کرده‌است، در این بین آنچه به پست‌چی‌ها کمک می‌کند، صبوری مردم است.
وی معتقد است: در روزهایی که اداره‌های استان بوشهر با کاهش ساعت کاری و دورکاری کارکنان خود تلاش می‌کنند تا آنها از خطر ابتلا به کرونا محفوظ دارند، پست‌چی‌ها با تردد دائمی در شهر، ارتباط با افراد مختلف و احتمال وقوع تصادف به دلیل انتقال بسته‌های پستی با موتور سیکلت هر روز به دل خطر می‌روند در حالی که مشمول شرایط سخت و زیان‌آور هم نمی‌شوند.


این پست‌چی با بیان اینکه بخش بزرگی از کار در سطح شهر و روی موتور انجام می‌شود گفت: بعد از مدافعان سلامت این پستچی‌ها هستند که با وجود خطر ابتلا به ویروس کرونا اما در صحنه ماندند و اجازه ندادند کار مردم حتی برای لحظه‌ای تعطیل شود.
به گفته ابراهیمی در گذشته بیشترین کار پست در ۲ ماه آخر سال بود اما امروز به دلیل تغییر رویکرد و کارکرد پست و روی آوردن بیشتر کسب و کارها به سمت اینترنت همه روزها و ماه‌های سال‌ جاری همانند آخر سال شلوغ است.
ابراهیمی در حالی که نگران بسته‌های پستی روی موتور سیکلت خود است  ادامه می‌دهد: با وجود همه مشکلات و کمبودها در این مدت هیچ یک از پست‌چی‌ها در انجام وظیفه کوتاهی نکرده‌اند و تلاش شده بسته‌ها و مرسوله‌های پستی مردم بموقع به دست صاحبانشان برسند.


وی در باره برخی انتقادهای مردمی از دیر رسیدن برخی مرسوله‌ها می‌گوید: مردم باید بدانند یکی از عوامل، ننوشتن آدرس صحیح و کامل و نداشتن کدپستی است که همین سبب اختلال در روند کار پست و یا در بعضی مواقع  تاخیر در رسیدن مرسوله می‌شود.


افزایش کار پست‌چی‌ها در روزگار کرونایی
به گفته مدیرکل پست بوشهر، اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی افزایش مرسوله‌های پستی را در بوشهر به دنبال داشته است به گونه‌ای که در زمان حاضر شمار مرسوله‌های پستی در استان بوشهر به طور میانگین روزانه از ۶ به ۱۴ هزار مرسوله افزایش یافته است.
علی پارسیده ادامه می‌دهد: در روزهایی که بیشتر مشاغل تعطیل یا نیمه تعطیل بود و مردم خانه نشین بودند مجموعه کارکنان شرکت ملی پست بویژه نامه رسان‌ها با تحمل بیشترین فشار کاری ماندند تا مردم دغدغه خرید و ارسال و دریافت مرسوله‌های خود را نداشته باشند.


براساس آمارها، ۶۰ درصد مرسوله‌ها در استان بوشهر تبدیل به بسته‌ها یا امانت‌های پستی شده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۱۲۰ درصدی داشته است که اگر این امانت‌های پستی از سوی مردم جابه جا می‌شد زیان‌های جبران ناپذیری بر سلامت عمومی وارد می‌کرد اما این کار امروز با همت ۸۰ نامه رسان پستی انجام می‌شود.
مدیرکل پست استان بوشهر می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۶ نفر از کارکنان اداره کل پست استان بوشهر به این ویروس مبتلا اما پس از بهبودی در محل کار خود حاضر شدند و با تمام توان مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.
 او گفت: با اینکه پستچی‌ها در معرض آسیب‌های جسمی هستند اما این مجموعه بدون هیچ گونه کسر نیرویی و یا تعطیل شدن دفتری به خدمتگزاری ادامه می‌دهد.
پارسیده یادآور می‌شود: پستچی‌ها و یا همان نامه رسان‌های شرکت پست در حالی در روزهای شیوع ویروس کرونا به‌صورت شبانه‌روزی خدمت کرده‌اند، که مشمول شرایط سخت و زیان‌آور نمی‌شوند.
او می‌گوید:یکی از اعتراض‌های ما همین است چون توزیع‌کنندگان شرکت پست برخلاف موزّعان نهادهای دیگر که درداخل ساختمان کار جا به جایی نامه‌ها و بسته‌ها را انجام می‌دهند باید در فضای بیرون و در سطح شهر و روی موتور این کار را انجام دهند و به نوعی همیشه در معرض آلودگی هوا، خطر تصادف و این روزها نیز خطر ابتلا به ویروس کرونا آنها را تهدید می‌کند.
به گفته پارسیده در این شرایط این افراد زحمت کش مشمول شرایط سخت و زیان آور نیستند و انتظار می‌رود در راستای تقدیر از زحمت این افراد در این شرایط سخت این آیتم برای آنها در نظر گرفته شود.


وی ادامه می‌دهد: ۱۰ سال است که ردیف بودجه استانی برای شرکت پست حذف شده است و پست از درآمدهای خود هزینه می‌کند این درحالی است که اگر این ردیف بودجه برقرار شود امکان تقویت زیرساخت‌ها بویژه  در بخش تجهیزات مورد نیاز نامه رسان‌ها فراهم و موجب رضایت مندی بیشتر می‌شود.
مدیرکل پست استان بوشهر معتقد است: امروز نامه‌ها تبدیل به بسته‌های پستی با حجم و وزن زیاد شده و بیشتر آنها همان خرید و فروش‌های اینترنتی است که مردم به دلیل شرایط بهداشتی در فضای فیزیکی انجام نمی‌دهند و در خانه می‌مانند تا از سوی توزیع کننده پستی به دست آنها برسد.
جابه جایی سه میلیون و ۶۳۰ هزار مرسوله در استان بوشهر
به گفته پارسیده از اول سال جاری تاکنون سه میلیون و ۶۳۰ هزار مرسوله پستی در استان بوشهر توزیع شده‌است که در مقایسه با جابه جایی ۲میلیون و ۸۵۰ هزار مرسوله در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.


وی یادآور شد: هر چند زیرساخت‌های پستی از لحاظ خودرو، فضا و تعداد نیروها برای این میزان ورود و خروج مرسوله تعریف نشده بود اما با وجود همه مشکلات و تلاش کارکنان پست امروز این اداره کل رتبه ۶ رضایتمندی مشتری  را در کشور کسب کرده‌است.
مردم در سنگر خانه بمانند، پستچی‌ها در صحنه هستند
پارسیده می‌گوید: همچنین با تمهیدات اندیشیده شده فضای قبول محموله پستی از ۲۰۰ به ۴۷۰ متر و فضای تجزیه و توزیع مرسوله‌های پستی شهر بوشهر نیز از ۴۰۰ به ۸۰۰ متر افزایش یافته است. 
 وی تاکید کرد: پست استان بوشهر بر اساس تکلیف مقام ارشد وزراتخانه و احساس مسئولیت اجتماعی برای این که در پایداری سلامت عمومی موثر باشد، به مردم اطمینان داده و می‌دهد که در خانه بمانند و کارهای خود را با ظرفیت‌های مجازی و فیزیکی مجموعه این وزارتخانه انجام دهند.
پارسیده یادآور شد: اگرچه محدودیت و مشکلات مربوط به خدمات پستی اختلال‌های غیرقابل کنترلی ایجاد کرده که منجربه تاخیر در توزیع برای تعداد محدودی از مرسوله‌های پستی شده‌است اما همه تلاش خود را بکار برده‌ایم تا با تغییر شرایط، مطلوبیت مورد نظر مردم در دریافت خدمات پستی پوشش داده شود.
پستچی‌ها نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به خانه‌ها می‌آورند
 هر چند این روزها نمایشگاه حقیقی کتاب نیست ولی فضای فروش مجازی آن توسط پستچی‌ها حقیقی شده و پست زمینه‌ای برای تولید درآمد و فرهنگ خدمات الکترونیک شده‌است.


به گفته پارسیده از ۳۰ دی‌ ماه سال جاری تاکنون ۲۴۳ هزار جلد کتاب خریداری و تبدیل به ۶۰ هزار بسته پستی شده و از این تعداد از یکم تا چهارم بهمن ماه ۱۳۰ بسته پستی وارد استان بوشهر شده‌است و پیش بینی می‌شود تا ۱۵ بهمن ماه همچنان توزیع بسته‌های کتاب از مهمترین مرسوله‌های پست‌چی‌ها باشد.


پست به کمک رونق کسب و کار زنان تولید کننده استان بوشهر آمد
باتوجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ و تغییر و تحولات در فعالیت اقتصادی و مشاغل خرد زنان تولید کننده تلاش شد در قالب تفاهم نامه با دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با استفاده از توان این شرکت و کاهش برخی هزینه‌ها زمینه رونق کسب و کار این قشر از تولیدکنندگان استان فراهم شود.
مدیرکل پست استان بوشهر می‌گوید: تلاش شد ارسال مرسوله‌های خریدهای مجازی و آنلاین، فرآیند خرید و فروش برای زنان تولید و عرضه کننده کم هزینه تر شود تا با این کاهش هزینه دستیابی به کالای مورد نیاز، جذاب تر و مشتری پسندتر شود.
پارسیده هدف از امضای این تفاهم نامه را بهره گیری از امکانات موجود و پتانسیل‌های حمایتی و خدماتی نهادها و شرکت‌های دولتی در روان سازی و  بهبود فضای کسب و کار برای زنان فعال اقتصادی و صاحب کسب و کارهای متوسط، خرد و خانگی در قالب همکاری‌های مشترک عنوان کرد.
وی ادامه داد: در این مدت تاکنون چهار تن خرما و نزدیک به ۴۰۰ مرسوله صنایع دستی پذیرش و جابه جا شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha