سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 306876

روزهای پاک تهران در سال جاری به ۳۰ روز هم نمی‌رسد در حالی‌که کمتر از دو ماه به ‌آغاز سال جدید مانده و به‌نظر هم نمی‌رسد برنامه‌ای برای کنترل آلودگی در سال جدید وجود داشته باشد چراکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول صرفا عاشق دریافت بودجه کاهش آلودگی هوا هستند نه عمل به وظایف‌شان!

دلایل تنگی نفس مردم در هوای آزاد!

سلامت نیوز: روزهای پاک تهران در سال جاری به ۳۰ روز هم نمی‌رسد در حالی‌که کمتر از دو ماه به ‌آغاز سال جدید مانده و به‌نظر هم نمی‌رسد برنامه‌ای برای کنترل آلودگی در سال جدید وجود داشته باشد چراکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول صرفا عاشق دریافت بودجه کاهش آلودگی هوا هستند نه عمل به وظایف‌شان!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، امسال به‌ویژه در هفته‌های اخیر تشدید آلودگی هوا گفته شد که بسیاری از نیروگاه‌ها در پی کمبود گاز از مازوت استفاده کردند، برخی هم موتور و ماشین‌ها را مقصر دانستند. عده‌ای هم به وزارت نفت و بنزین تولیدی کشور حمله کردند که استاندارد بودن این سوخت پرمصرف باعث ایجاد آلودگی بیشتر شده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در کنار پدیده وارونگی هوا، منابع ثابت یعنی نیروگاه‌ها به دلیل استفاده از مازوت و همچنین موتورخانه‌ها را عامل تشدید آلودگی هوا در زمستان عنوان کرد و از تدوین پیش نویس استاندارد یورو 5 بنزین خبر داد و گفت که گازوئیل هنوز مطابق استاندارد نیست. وحید مرندی‌مقدم در نشست خبری خود با بیان اینکه در حال حاضر بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو 4 است، گفت: «پیش‌نویس استاندارد یورو 5 تهیه و تدوین شده و در آینده نزدیک استاندارد بنزین کشور به یورو 5 ارتقا خواهد یافت.»

او با بیان اینکه هنوز گازوئیل تولیدی کشور مطابق استاندارد ملی نیست، اضافه کرد: «در قانون هوای پاک تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوئیل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد و ماده 18 این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان قرار داده است که البته با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین نداریم.» مرندی مقدم با اشاره به پایان مهلت وزارت نفت برای استاندارد گازوئیل و مازوت، گفت: «در حال نمونه‌گیری برای مشخص کردن استاندارد آلایندگی محصولات هستیم.»

معاون نظارت بر اجرای استاندارد درباره زمان تصویب پیش‌نویس استاندارد یورو 5 بنزین افزود: «در این مورد اختلافی بین وزارت نفت و وزارت صنعت وجود دارد که در مورد آن با معاون اول رئیس جمهوری نامه‌نگاری کرده‌ایم و در صورت برطرف شدن، استاندارد یورو 5 برای بنزین اعمال خواهد شد.» او همچنین درباره وضعیت کیفی مازوت مصرفی در کشور اظهار کرد: «طبق قانون هوای پاک از ابتدای شهریور 1396 برای وزارت نفت مهلت سه ساله‌ای تعیین شد تا نسبت به استانداردسازی مازوت اقدام کند که این مهلت در تاریخ یک شهریور 1399 به اتمام رسیده است. همچنین سازمان محیط زیست موظف است نسبت به کنترل وزارت نفت در مورد فرآورده‌های سوختی برخورد لازم را داشته باشد. البته ارزیابی ما در مورد کیفیت مازوت آغاز شده که بعد از مشخص شدن نتایج، آن را منتشر خواهیم کرد.»

ادامه تناقض‌گویی‌ها
نتایج آزمایش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان از افزایش گوگرد بنزین توزیعی در پایتخت به میزان دو تا سه برابر حد استاندارد داشت، وزارت نفت بخشی از این افزایش گوگرد را در مقطعی تایید کرد، اما کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران هر گونه افزایش را رد کرد. نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر تهران در تابستان 1396 نشان می‌دهد در سوخت بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها، عدد اکتان پایین و محتوای گوگرد و بنزن بالاست که نتایج این گزارش از افت کیفیت بنزین توزیعی در تهران و هشدارآمیز بودن سطح گوگرد آن خبر می‌دهد. نتایج این آزمایش‌ها که توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام شده به صورت نمودار منتشر شده و نشان می‌دهد مقدار گوگرد بنزین توزیعی تهران در پنج نقطه مختلف چند برابر حد متعارف بوده است.

درحالیکه اطلاعیه این شرکت نیز با نتایج آزمایش میدانی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تناقض داشت، در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که در استانداری تهران برگزار شد به طور کامل نتایج آزمایش‌ها مردود اعلام شد. دبیر کار گروه کاهش آلودگی هوای تهران در این باره گفت: «یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه موضوع بنزن، گوگرد و ترکیبات آروماتیک بنزین بود که با تایید نمایندگان شرکت توزیع استان تهران، اداره کل استاندارد و شهرداری تهران وجود هرگونه گوگرد و بنزن بالای حد استاندارد در سوخت مصرفی تهران مردود شمرده شد.»

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز گفت: «خودروهای داخلی به دلیل کیفیت ساخت قدیمی توان پاسخگویی به استانداردهای سوخت یورو 4 و 5 را ندارند.» او با بیان اینکه سرمنشا 80 درصد آلایندگی‌ها خودرو است، اضافه کرد: «ایران دارای مزیت‌های خاص خدادادی است و باید از این مزیت‌ها همچون گاز طبیعی استفاده شود، زیرا گاز طبیعی کاهش تولید co2 را به همراه دارد.»

او با اشاره به کیفیت بنزین در کشور افزود: «برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیاز بر آن است تا در کنار ارتقای فنی خودروها کیفیت سوخت خروجی از پالایشگاه‌ها نیز افزایش یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha