یک روانشناس درباره ابعاد رفتاری ماجرای اخیری که یک نماینده مجلس در خط ویژه بی آر تی رقم زد اظهار داشت: ما کم کم به سمت کاهش قبح برخی قضایا می رویم ولی اگر قبح یک سری مسایل پایین بیفتد بسیار خطرناک می شود. وقتی قبح کار بریزد جامعه خشن تر می شود. باید بدانید که امنیت را برای کدام طرف دعوا ایجاد کرده اید، برای هر طرف دعوا اطمینان ایجاد کنید در جامعه پاسخ متفاوتی خواهید داشت.

پیامدهای روانی و رفتاری ورود ممنوع یک نماینده مجلس

سلامت نیوز: یک روانشناس درباره ابعاد رفتاری ماجرای اخیری که یک نماینده مجلس در خط ویژه بی آر تی رقم زد اظهار داشت: ما کم کم به سمت کاهش قبح برخی قضایا می رویم ولی اگر قبح یک سری مسایل پایین بیفتد بسیار خطرناک می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، وقتی قبح کار بریزد جامعه خشن تر می شود. باید بدانید که امنیت را برای کدام طرف دعوا ایجاد کرده اید، برای هر طرف دعوا اطمینان ایجاد کنید در جامعه پاسخ متفاوتی خواهید داشت.

بعضی به این جمع بندی رسیده ایم که رسیدن به قدرت ثروت زا و فرصت زا است

دکتر سهیل رضایی در تحلیل و ارزیابی بعد پیامدهای رفتاری و روانشناسی ماجرای عبور ممنوع یک نماینده مجلس از خط ویژه اتوبوسرانی و ادعای برخورد یا سیلی زدن به مامور انجام وظیفه راهور ناجا اظهار داشت: این مساله مفهومی دارد؛ برخی از ما در حال علاقمند شدن به این هستیم که به قدرت قانونی دست پیدا کنیم تا فراقانونی عمل کنیم. این چیزی است که امروز جامعه در برخی ابعاد دیده می شود‌ و برخی از کسانی که قانونا به قدرت می رسند شروع می کنند به فراقانونی عمل کردن و از این رو آدم ها برای به قدرت رسیدن هزینه می کنند. به نظر می رسد بعضی به این جمع بندی رسیده ایم که رسیدن به قدرت ثروت زا و فرصت زا است. وقتی چنین احساسی دارید فرصت مرتبا دامنه خود را پهن می کند. از امضای طلایی تا رفتن به سمت جاده های طلایی، من می توانم از این مسیر عبور کنم و هیچ کسی نمی تواند. من احساس می کنم که اهمیت دارم و می توانم قوانین آدم های معمولی را نقض کنم. شما در این اتفاقات کمتر دیده اید پاسخی قطعی به جامعه داده شود. وقتی نماینده ای در گمرک آن برخورد زشت را داشت چه نتیجه ای گرفت؟! تصویب کردند آن کسی که فیلم گرفته باید مجازات شود.  می گویند ما می خواهیم به سوت زن های فساد جایزه بدهیم هر کسی هرجایی فسادی دید سوت بزند. ولی در عمل می بینید باید برای کسی که فیلم گرفته سوت بزنیم.

در جامعه ما چه بسیار تکلیف حقیقت روشن نیست

وی افزود: آنچه که فهمیدنش دشوارتر از هر چیزی است این است که در جامعه ما چه بسیار تکلیف حقیقت روشن نیست. آقای نماینده مجلس می گوید: من نزده ام و سرباز می گوید: زده است. آیا فهمیدن مرز حقیقت آنقدر سخت است؟ جامعه کجا به جمع بندی می رسد؟ آیا یک سرباز می تواند دروغی به این بزرگی بگوید؟ آیا یک نماینده مجلس می تواند دروغ به این بزرگی بگوید؟ آیا می توانند این مساله را ثابت کنند؟ برای من بسیار عجیب است. مگر می شود موضوعات در جامعه این همه شکاف درست و غلط داشته باشد؟ معنی این چیست؟ این نشات گرفته از عدم شفافیت است. ما هنوز از شفافیت بی خبریم و برخی درصدد این هستند که فلان شبکه اجتماعی باید فیلتر شود. گویی از شفافیتی که درست می شود عده ای ناراحت هستند. از نزدن تا زدن فاصله زیاد است و ساعتها گذشته و هنوز حقیقت معلوم نشده است.

وی در خصوص اینکه ورود غیرقانونی نماینده مجلس به خط ویژه مشخص بوده است گفت: بله ولی کسی به آن مساله رسیدگی نکرد، ما به حداقل ها نمی پردازیم. برخی مسائل آنقدر فراگیر و متکثر است که یک نمونه اش بولد می شود و متاسفانه ما کم کم به ارزشمند شدن فساد نزدیک می شویم.

دکتر رضایی در خصوص اینکه آیا جامعه این اجازه را می دهد؟ اظهار داشت: جامعه این اجازه را نمی دهد ولی فساد و رانت اجازه می دهد. چون ابزار دفاعی جامعه همین انتشار کلیپ است و ابزار بعدی را ندارد. اگر چهار نفر فیلم بگیرند بعدا چه چیزی از این در می آید؟ فیلم ها باز گرفته می شود و اینبار جامعه در قبال مسئولین خود بی اعتماد و معترض می شود و اینجا جایی است که جامعه پشت مدیران خود را خالی می کند و نیروهای های خارجی می توانند هر نوع عملکردی داشته باشند و هر رسانه خارجی هر دروغی و هر چیزی را به شما بگوید باور می کنید که راست است.

برخی مسایل افعالی شخصی نیست بلکه افعالی اجتماعی است

این روانشناس در مورد اینکه به نظر شما بهترین راهکار در این بعد از حادثه چیست؟ تصریح کرد: باید بپذیریم که این مسایل افعالی شخصی نیست بلکه افعالی اجتماعی است. این  نوع جرم ها وجه عمومی دارد. ولی ما از همه کسانی که این کارها را کرده اند چه چیزی شنیده ایم آیا آنها عزل شدند؟! در مورد نماینده مجلس می گویند شانزدهم بررسی می کنیم چرا؟ باید ۲۴ ساعته بررسی شود و حقیقت روشن شود.

اگر قبح یک سری مسایل پایین بیفتد جامعه خشن تر می شود

نحوه رفتار ما تقویت کننده وضعیت آینده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا حقیقت که جامعه طالب آن است باید به سرعت روشن شود؟ گفت: باید اتفاق بیفتد ولی نمی افتد. در جایی مهاجران مادر و فرزند را جدا کردند نخست وزیر آن کشور استعفا داد. آنها فهمیده اند که اعتماد اجتماعی یعنی چه؟! ولی ما هنوز به این نتیجه نرسیده ایم و فکر می کنیم فلان فرد سرمایه نظام است و نه اعتماد جامعه. ما کم کم به سمت کاهش قبح برخی قضایا می رویم ولی اگر قبح یک سری مسایل پایین بیفتد بسیار خطرناک می شود. وقتی قبح کار بریزد جامعه خشن تر می شود. خشونت تراز دارد. وقتی جلوتر بروید دیگر به سیلی زدن تمام نمی شود، چون فضا برای شما بازتر شده و برایتان اطمینان ایجاد شده است. باید بدانید که امنیت را برای کدام طرف دعوا ایجاد کرده اید. برای هر طرف دعوا اطمینان ایجاد کنید در جامعه پاسخ متفاوتی خواهید داشت. اگر برای سرباز امنیت ایجاد کنید جامعه به طور قدر تری در مقابل اشتباهات ایستاده است و اگر برای کسی که اشتباه می کند فضای امن ایجاد کنید این بخش تقویت می شود، رفتار ما تقویت کننده وضعیت آینده است. سرباز می تواند بگوید برو و اشکالی ندارد ولی همچنان کسانی در جامعه ما هستند که در مقابل بی قانونی مقاومت می کنند و می ایستند.

اگر نیروی انتظامی نتوانست در مقابل بی قانونی بایستد پیام خطرناکی به جامعه مخابره می شود

دکتر رضایی افزود: شما می بینید که یک فرد در پایین‌ترین سطح ایستاده و باید روشن شود هزینه این کار چیست؟ این مساله در رفتارهای اجتماعی دیده می شود اگر هزینه ها بالا برود همه نمی توانند چنین کاری بکنند در این صورت تنها قدرتها خواهند بود که در مقابل قدرت ها می ایستند و مردم نمی توانند در مقابل قدرت ها بایستند. امروز یک سرباز ایستاده و باید دید این ایستادگی چه هزینه و وسعی خواهد داشت. اگر این ایستادگی نتیجه داد باید گفت پس یک سرباز می تواند بایستد، پس همه ما می توانیم در برابر بی قانونی برخی بایستیم. ولی اگر یک سرباز نتوانست بایستد اتفاقات پیچیده تر خواهد شد. سرباز وابسته به نیروی انتظامی است و اگر نیروی انتظامی نتوانست در مقابل بی قانونی بایستد پیام خطرناکی به جامعه مخابره می شود. در این صورت دیگر وسع چه کسی می رسد؟ وسع بچه وزیر و وکیل می رسد و وسع بقیه نمی رسد و در آن شرایط است که فساد جامعه را می بندد. چون خشونت ساختاری امنیت پیدا می کند.

وقتی برای مستند واقعی جایی ندارید جا برای شایعات گسترش پیدا می کند

وی با بیان اینکه کشف حقیقت نباید آنقدر کش پیدا کند اظهار داشت: کار سختی نیست؛ جوان واضح گفت این آدم ها هستند و آنجا هم دوربین است. چیز ییچیده ای وجود ندارد می توان همان روز فیلم دوربین را پیاده کرد و شب در خبرها نشان داد. علت همین عدم شفافیت است که شما برای تحلیل های غیر مستمر جا می دهید و همینطور توسعه پیدا می کنند. وقتی برای مستند واقعی جایی ندارید جا برای شایعات گسترش پیدا می کند و طبیعتا آدم های سیاسی با انواع و اقسام نیت ها روی موج سوار می شوند و شما حتی اگر شش روز دیگر حقیقت را هم آشکار کنید خواهند گفت دست ساز است. نیازی نیست فیلم چند روز بعد منتشر شود. ما همیشه فکر می کنیم می توانیم یک کاری بکنیم. این ها چیز هایی است که یک موقع جمع می شود و دردسر درست می کند. اگر شما قبض برقتان را ندهید باز به عنوان بدهی شما جمع می شود و یکجا باید بدهی و جریمه را بدهید لذا این کار هزینه ساز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha