شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و اشتغال وزارت کار، در جدیدترین اظهارات خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، خبر داده که در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شده‌اند.

یک میلیون نفر بیکار شدند

سلامت نیوز:علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و اشتغال وزارت کار، در جدیدترین اظهارات خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، خبر داده که در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل روزنامه آرمان ملی ، ناموفق‌بودن طرح‌های اشتغالزایی طی سالیان گذشته در دولت‌های مختلفی که تاکنون در کشورمان بر سر کار آمده‌اند، بحران کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان به افزایش بیکاری دامن زده است.بحران کرونا بدترین و شدیدترین بحرانی نامیده می‌شود که بشریت بعد از ناامیدی بزرگ اقتصادی در دهه 1930، گرفتار آن شده است.

بحرانی که اقتصاد جهانی را به لرزه درآورده و چهار برابر بیشتر از بحران مالی بزرگ 2009، بیکاری ایجاد کرده است. آمارهایی که در این باره منتشر شده است، نشان می‌دهد که در سال 2020 بازار کار جهان به‌طور بی‌سابقه‌ای از بحران کرونا آسیب دید و 8/8 درصد از کل نیروی کار جهان (در مقایسه با سه ماهه چهارم 2019) از دست رفت. برآوردها نشان می‌دهد که این میزان معادل از دست رفتن بیش از 250 میلیون شغل دائم است.

در ایران نیز، در ابتدای سال جاری برخی کارشناسان از افزایش شمار بیکاران ابراز نگرانی کرده و خواهان در نظر گرفتن سیاست‌های حمایتی از این گروه شدند. البته به طور مثال، داده‌های مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال، حکایت از کاهش این شاخص نسبت به فصل مشابه دارد. با این‌حال، صاحب نظران حوزه اشتغال همواره می‌گویند نمی‌توان به آمارهای رسمی اکتفا کرد چرا که فاصله معناداری با واقعیات اقتصادی دارند و عموما هم به صورت تعدیل‌شده منتشر می‌شوند.

در چنین شرایطی که بسیاری از مشاغل تولیدی و خدماتی آسیب جدی دیده‌اند، برخی پیشنهاد می‌کنند تا با توسعه کسب‌وکارهای خانگی درآمدزایی جدیدی اتفاق بیفتد، هرچند این امر هم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است که بعید به نظر می‌رسد در شرایط کنونی مسئولان مربوطه توجه کافی را به این بخش نشان دهند.


40درصد بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار گفت: دو میلیون و 400 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که 40 درصد آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود. به گزارش صداوسیما، علاءالدین ازوجی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شده‌اند، اظهار کرد: 730 هزار نفر از این تعداد بیمه بیکاری گرفته‌اند البته مبلغ کمی مانده است که آن نیز به‌زودی پرداخت می‌شود. او افزود: سالانه 600 تا 700 هزار نفر ورودی جدید به بازار کار داریم.

ازوجی ادامه داد: سیاست‌گذاری اشتغال وزارت کار بر اساس تبصره 18 بودجه حفظ اشتغال، توسعه کسب و کار و برنامه‌های بهبود وزارت کار است و بر اساس این تبصره از سال 96 تا 99 سالانه 450 هزار شغل ایجاد شده است. مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار گفت: با تغییری که مجلس در تبصره 18 لایحه بودجه ایجاد کرده است تولید ایجاد می‌شود، اما مشکل اشتغال رفع نخواهد شد و دفتر اشتغال وزارت کار با این تغییرات مخالف است.

بر اساس تبصره 18 لایحه دولت دستگاه‌ها برنامه سه ساله‌ای در دست اجرا دارند، اما سازوکاری که مجلس برای تبصره 18 ایجاد کرده برای سال‌های آینده است و چارچوب کار دستگاه‌ها را به هم می‌زند. او افزود: سالانه پنج درصد به جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل اضافه می‌شود و تبصره 18 مجلس این مشکل را رفع نمی‌کند و رویکرد حرکت دادن منابع تبصره 14 به تبصره 18 کاملا درست است.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، نیز در این برنامه گفت: دولت هفت هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال در نظر گرفته بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به 32 هزار میلیارد تومان افزایش داده شد. منابع این رقم کامل تأمین و تراز شده است و باید به زندگی مردم وارد شود. او ادامه داد: متن تغییر تبصره 18 لایحه دولت در مجلس مورد توافق وزارت نفت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صمت، سازمان میراث فرهنگی و معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری است و بر اساس این متن منابع درست مصرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha