ریزش مو در همه افراد اتفاق می افتد؛ اما موهای ریخته شده توسط موهای جدید جایگزین می شوند. ریزش حداکثر ۱۰۰ تار مو در روز، طبیعی است. همه ما هنگام شانه کردن موها، استحمام و زمان خواب شاهد موهای ریخته شده هستیم. در افراد جوان، موهای جدید، جایگزین موهای ریخته شده می شوند. در شرایط طبیعی بین ریزش مو و رویش موهای جدید، یک تعادل وجود دارد. در چنین شرایطی فرد دچار کچلی یا طاسی نمی شود. دلایل طاسی و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.

بررسی رایج ترین علل ریزش مو در زنان و درمان آن

سلامت نیوز:ریزش مو در همه افراد اتفاق می افتد؛ اما موهای ریخته شده توسط موهای جدید جایگزین می شوند. ریزش حداکثر ۱۰۰ تار مو در روز، طبیعی است. همه ما هنگام شانه کردن موها، استحمام و زمان خواب شاهد موهای ریخته شده هستیم. در افراد جوان، موهای جدید، جایگزین موهای ریخته شده می شوند. در شرایط طبیعی بین ریزش مو و رویش موهای جدید، یک تعادل وجود دارد. در چنین شرایطی فرد دچار کچلی یا طاسی نمی شود. دلایل طاسی و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.


کلینیک رویان سلامت در ادامه مقاله به بررسی رایج ترین علل ریزش مو و کاشت مو در زنان و مردان می پردازد.


یکی دیگر از خدمات کلینیک رویان سلامت تزریق چربی به صورت است.


آلوپسی آندروژنی
آلوپسی (طاسی) آندروژنی یکی از دلایل اصلی ریزش مو در زنان و مردان است. در آلوپسی آندروژنی عوامل ژنتیکی و هورمونی نقش دارند. در مردانی که پدر، عمو، دایی و سایر بستگان دچار ریزش مو شده اند، احتمال ریزش مو بیشتر است.


هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون در زنان و مردان وجود دارد؛ با این تفاوت که مقدار آن در بدن مردان بیشتر از زنان است. در صورتی که مقدار این هورمون در بدن بیشتر از حالت عادی باشد، ریزش مو افزایش می یابد.


رژیم غذایی نامناسب
کمبود مواد غذایی از عوامل ریزش مو در مردان و زنان است. کمبود مواد پروتئینی، ویتامین های گروه B به ویژه نیاسین و بیوتین، کمبود آهن و مواد معدنی از عوامل ریزش مو در بسیاری از افراد هستند.


گوشت ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات از منابع اصلی پروتئین هستند. داروها، مکمل ها و شامپوهای تقویت کننده مو حاوی ویتامین های مورد نیاز برای موها هستند. کلسیم و منیزیم به وفور در مواد غذایی از خانواده لبنیات وجود دارند. زینک نیز از مواد مورد نیاز برای رشد موها‌ست. کمبود هر کدام از مواد عنوان شده سبب ریزش موها می شود.


اغلب افرادی دچار ریزش موی ناشی از سوء تغذیه می شوند که دچار بیماری های گوارشی (مشکل سوء تغذیه) هستند یا افرادی که از رژیم های غذایی غیراصولی پیروی می کنند.

بیماری تلوژن افلوویوم
چرخه زندگی موها در حالت طبیعی شامل ۳ مرحله است.


•   مرحله آناژن یا فاز رشد: در این مرحله موها رشد می کنند. طول این دوره ۳ سال است. ۹۰ درصد تارهای موی افراد در مرحله آناژن قرار دارند؛


•    مرحله کاتاژن یا فاز موقت: کاتاژن یک مرحله موقت و پل بین مرحله آناژن و تلوژن است. مدت زمان این مرحله کمتر از ۳ هفته است و کمتر از ۱ درصد از تارهای موی فرد در این مرحله قرار دارند؛


•    مرحله تلوژن یا فاز استراحت: در این مرحله تارهای مو رشد نمی کنند. مدت زمان این دوره حدود ۳ ماه است و ۱۰ درصد تارهای مو در این مرحله قرار می گیرند. در مرحله تلوژن تارهای مو از پیاز جدا می شوند و می ریزند.


در بیماری تلوژن افلوویوم، تارهای مو سریع تر مرحله آناژن و کاتاژن را طی می کنند و به مرحله تلوژن می رسند. در این بیماری به جای ۱۰۰ تار مو، روزانه ۴۰۰ تار مو می ریزد. علت اصلی تلوژن افیوویوم استرس است.


مصرف برخی داروها
استفاده از برخی داروها نیز سبب ریزش مو می شود. در چنین شرایطی پس از چند ماه قطع مصرف دارو، رشد موها به حالت عادی بر می گردد. در صورتی که افراد پس از مصرف دارویی خاص، شاهد ریزش مو شدند، لازم است که به پزشک مراجعه کنند. گاهی لازم است که فرد از یک داروی جایگزین استفاده کند.


داروهای شیمی درمانی و داروهای ضد بارداری از جمله داروهایی هستند که سبب ریزش مو در فرد می شوند.


بیماری های تیروئیدی
کم کاری غده تیروئید یکی از دلایل ریزش مو است. در کم کاری تیروئید علائم دیگری از قبیل ضعف و خستگی، چاقی و پف کردن صورت، کند شدن حرکات و خشکی پوست نیز مشاهده می شود.


انجام آزمایش خون راه حل تشخیص بیماری است.


عفونت ها
برخی عفونت ها عامل ریزش مو هستند. عفونت های قارچی و فولیکولیت از جمله عفونت هایی هستند که سبب ریزش مو در فرد می شوند.


سندرو تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
سندورم تخمدان پلی کیستیک که به آن پیکوز نیز گفته می شود، یکی دیگر از عوامل ریزش مو در زنان است. اختلال در تعادل هورمون های جنسی که در اثر سندروم تخمدان پلی کیستیک حاصل می شود، باعث افزایش ریزش مو در افراد می شود.


تریکوتیلومانیا
اختلال وسواس موکنی یا تریکولومانیا نوعی اختلال روانی است که در مردان و زنان مشاهده می شود. تریکوتیلومانیا در بین دختران جوان شایع تر است. درمان های دارویی و روش های روان درمانی در درمان این بیماری به کار می روند.


لوپوس و آلوپسی آره آتا
 بیماری های لوپوس و آلوپسی آره آتا، بیماری های خودایمنی هستند که سبب ریزش مو می شوند. در این بیماری ها، سیستم ایمنی اشتباهی به سلول های بدن حمله می کند. در بیماری لوپوس کل بدن و در آلوپسی آره آتا، تنها موی سر درگیر می شود. در این بیماری ها فرد دچار ریزش موی سکه ای می شود.

با کاشت مو در کلینیک رویان سلامت دیگر نگران ریزش موی خود نباشید


دلیل ریزش مو هر چه باشد، درمان های دارویی و پیوند موی طبیعی یا کاشت مو در کلینیک رویان سلامت، شما را از تمام نگرانی هایی که بابت ریزش موهای خود دارید خلاص می کند.


در کلینیک رویان سلامت از به روزترین تجهیزات کاشت مو و تزریق چربی به صورت باتجربه ترین پزشکان کشور، برای ارائه خدمات جراحی های زیبایی ازجمله کاشت مو استفاده می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha