معصومه ابتكار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ایران سال‌ها دچار تحریم اقتصادی بوده و هم‌اكنون 3 سال است جنگ اقتصادی علیه ما شكل گرفته و این تحریم‌ها نه فقط علیه اتباع ایران بلكه علیه میلیون‌ها مهاجر مقیم در خاك ایران نیز است.

تولد ۷۰ درصد زنان‌ مهاجر در ایران

سلامت نیوز:معصومه ابتكار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ایران سال‌ها دچار تحریم اقتصادی بوده و هم‌اكنون 3 سال است جنگ اقتصادی علیه ما شكل گرفته و این تحریم‌ها نه  فقط علیه اتباع ایران بلكه علیه میلیون‌ها مهاجر مقیم در خاك ایران نیز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،هر چند كشور ایران همواره در زمینه مهاجران با مجامع بین‌المللی همكاری داشته اما متاسفانه این تحریم‌ها و عدم همراهی مجامع بین‌المللی بر خلاف انتظار در مسائلی مانند درمان و تامین داروها در شرایط تحریم  در خصوص مهاجران قابل توجیه نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده، نشست صمیمانه معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور با زنان موفق مهاجر مقیم  در ایران به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست كه طیبه سیاوشی، مشاور عالی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین لیلا فلاحتی مدیركل امور بین‌الملل معاونت حضور داشتند، مدعوین به بحث و تبادل نظر پیرامون پدیده مهاجرت، مهاجرت زنان و خانواده‌ها، مشكلات پیش روی مهاجران و ظرفیت‌های حاصل از مهاجرت پرداختند.

معصومه ابتكار در این نشست با اشاره به اینكه كشور ایران پس از انقلاب اسلامی ازكشورهای مهاجرپذیر جهان محسوب می‌شود، افزود: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران همراهی، همدردی و همدلی با مهاجران بوده و میزان پذیرش مهاجران در كشور ما در حد میلیون  بوده است. معاون رییس‌جمهور تصریح كرد: ایران سال‌ها  دچار تحریم اقتصادی بوده و هم‌اكنون 3 سال است جنگ اقتصادی علیه ما شكل گرفته و این تحریم‌ها نه فقط علیه اتباع ایران بلكه علیه میلیون‌ها مهاجر مقیم در خاك ایران نیز است. 

هر چند كشور ایران همواره در زمینه مهاجران با مجامع بین‌المللی همكاری داشته اما متاسفانه این تحریم‌ها و عدم همراهی مجامع بین‌المللی بر خلاف  انتظار در مسائلی مانند درمان و تامین داروها در شرایط تحریم در خصوص مهاجران قابل توجیه نیست. او با بیان اینكه متاسفانه خدماتی كه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهاجران ارایه می‌كند، نه به درستی در مجامع بین‌المللی معرفی و نه ارزیابی و قدردانی شده، افزود: ما این اقدامات را از نگاه خواهری، برادری، همسایگی و انسانی و اسلامی انجام داده‌ایم و كماكان انجام می‌دهیم و هیچ منتی هم بر سرمهاجران عزیز نداریم اما انتظار ما از مجامع جهانی و دولت‌های عضو جامعه بین‌المللی این است كه در شرایط سختی كه كشور ایران بر اثر تحریم‌ها به‌ خصوص در تامین برخی داروها با آن روبه‌روست، وظایف خود را به عنوان عضوی از جامعه بین‌المللی كه  در منشور ملل متحد تصریح شده، انجام دهد.

ابتكار با بیان اینكه فرمان مقام معظم رهبری برای تحصیل رایگان كودكان مهاجر بسیار موثر و دارای اهمیت است، افزود: ما شاهد سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه هستیم و نمونه‌هایی از تخصص عزیزان حاضر در این نشست نشان‌دهنده میزان تحصیلات بالایی است كه در بین مهاجرین به‌ خصوص مهاجرین افغانستانی شكل گرفته است.

معاون رییس‌جمهور اظهار كرد: تمام‌ سعی ما تاكنون بر این بوده كه مشكلات مهاجران در حدود قوانین حل شده و به حداقل برسد همچنین اگر به  صورت خاص تشكل‌هایی تحت عنوان سازمان مردم‌نهاد در داخل ایران به ثبت رسمی رسیده‌اند، عزیزان مهاجر می‌توانند از طریق همین سازمان‌هایی كه دارند، پروژه‌های مشتركی را به معاونت پیشنهاد دهند و ما از این طرح‌ها به منظور توانمندسازی و توان‌افزایی زنان مهاجر استقبال می‌كنیم.

  در ابتدای این نشست طیبه سیاوشی مدعوین در جلسه را معرفی و گزارشی از فعالیت‌های زنان موفق مهاجر مقیم در ایران ارایه داد. در ادامه جلسه نیز یكی از مدیران انجمن پیگیر آماری از حضور مهاجرین به‌ خصوص مهاجرین زن در ایران ارایه كرد و گفت: ۹۵ درصد از مهاجرین مقیم در خاك ایران افغانستانی و مابقی عراقی، پاكستانی و اهل تركیه هستند.

نسبت مهاجران مرد و زن نسبتا برابر بوده به گونه‌ای كه ۴۶ درصد از مهاجرین زن و ۵۴  درصد مرد هستند و این موضوع حاكی از مهاجرت‌های خانوادگی به داخل خاك ایران است. او همچنین گفت: تقریبا ۷۶۸ هزار نفر از مهاجران قانونی زن هستند كه از این تعداد ۷۰ درصد زنان‌ مهاجر نسل دوم و سوم‌ هستند كه در ایران به دنیا آمده‌ و زیر ۳۰ سال سن دارند كه ۴۶ درصد از این جمعیت زیر ۱۹ سال است.

پس از ارایه این آمار هر یك از زنان موفق حاضر در این جلسه مجازی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند. این زنان كه پزشك، استاد دانشگاه، پرستار، روانشناس، فعالان عرصه آموزشی، فرهنگی و حوزه، معلولان و اعضای سازمان‌های مردم‌‌نهاد بودند مهم‌ترین مسائل زنان مهاجر را مطرح كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha