دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 307173

با وجود اینکه استفاده از ماسک بخش جدانشدنی زندگی ما در یک سال گذشته شده است، اما هنوز درباره بعضی موقعیت‌های استفاده از آن دچار مشکل هستیم. یکی از آن فعالیت‌ها ورزش‌کردن است.

ورزش با ماسک خطرناک است؟

سلامت نیوز: با وجود اینکه استفاده از ماسک بخش جدانشدنی زندگی ما در یک سال گذشته شده است، اما هنوز درباره بعضی موقعیت‌های استفاده از آن دچار مشکل هستیم. یکی از آن فعالیت‌ها ورزش‌کردن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، نزدیک یک سال است که استفاده از ماسک بخش مهمی از زندگی ما شده است. با تمام چالشی که با ماسک‌ها داریم، استفاده از آن‌ها در همه‌جا ضروری است. اما گاهی در استفاده از آن‌ها دچار مشکلات جدی می‌شویم. یکی از آن مواقع حین ورزش‌کردن و فعالیت‌های هوازی است. ماسک‌ در بیشتر اوقات خیلی اعصاب‌خردکن است خصوصاً وقتی که قرار است ورزش کنیم. اما این همۀ ماجرا نیست. درست است که ماسک هنگام ورزش کردن عرق می‌کند، خیس می‌شود و خیلی اعصاب‌خردی‌های دیگر دارد اما بعضی تحقیقات ورزش کردن با ماسک را حتی مفید هم می‌دانند. ماسک تنفس با بینی را تقویت می‌کند و این یعنی بالارفتن میزان اکسیژن. بالارفتن میزان اکسیژن یعنی کاهش اسید لاکتیک در عضلات. اسید لاکتیک در عضلات موجب تولید درد و خستگی هنگام ورزش می‌شود. هرچه بیشتر با ماسک بدویم احساس خستگی کمتر خواهد بود چرا که تحریک به تنفس بیشتر می‌شود.

در این باره دو مطالعه معتبر در سال گذشته میلادی منتشر شد یکی در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی و دیگری در مجله پزشکی و علوم در اسکاندیناوی. هر دو مطالعه تعجب‌برانگیز بودند. در حالی که همه فرض کرده بودند استفاده از ماسک منجر به خستگی مفرط می‌شود، اما نتایج نشان داد که اگرچه سطح دی اکسید کربن به ویژه در ماسک های N۹۵ افزایش یافته است، اما هیچ سردرد یا مشکل تنفسی گزارش نشده است.

در چه شرایطی احتیاط کنیم؟

در این دو مطالعه از شرکت کنندگانی استفاده شد که از قبل سالم و فعال بوده‌اند. دوم اینکه نمونه مورد مطالعه فقط مردانی بوده‌اند که در حال دوچرخه‌سواری بودند نه سایر اشکال فعالیت. محققان تصور می‌کنند که این یافته در مورد دویدن و تمرین با وزنه نیز صدق می کند، اگرچه بدون انجام مطالعات بیشتر با ماسک، مطمئناً نمی‌توان به قطع چنین ادعایی کرد.

در یک مطالعه از مطالعات منتشر شده در نوامبر، ۱۰ محقق آمریکایی و کانادایی مروری بر تحقیقات موجود انجام دادند و همه تحقیقات در این زمینه را بررسی کردند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که هیچ نشانه‌ای اثر منفی ماسک روی ورزش وجود ندارد و به جز تعداد معدودی افراد مبتلا به معضلات ریوی و قلبی، پوشیدن ماسک اثری منفی بر فعالیت‌های ورزشی و بدنی نگذاشته بود. استفاده از ماسک شاید ناراحت‌کننده باشد و باعث شود هوایی گرم‌تر و با محتوای دی‌اکسید کربن بیشتری را تنفس کنیم و صورت را گرم کند و تعریق صورت را بالا ببرد اما روی عملکرد ریه یا قلب اثر ندارد.

هرچند هنوز یافته‌ها در این مورد خیلی دقیق نیستند اما از مطالعاتی که موجود هستند هیچ شاهد منفی ای تاکنون یافت نشده است. هرچند برای کسانی که به عارضه‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند اکیداً توصیه می‌شود که برای ورزش کردن با ماسک حتماً با پزشک خود مشورت کنند. سطح تنفس دی‌اکسید کربن با ماسک بالاتر می‌رود اما در عین حال تحریک تنفسی هم بیشتر می‌شود و بدن تلاش می‌کند اکسیژن بیشتری را از محیط جذب کند. این کار البته به قلب و ریه فشار بیشتری وارد می‌کند که این فشار برای افراد سالم چیز منفی یا بدی نیست اما برای افراد مبتلا به بیماری و عارضه ممکن است این فشار اثراتی منفی داشته باشد.

در مجموع پوشیدن ماسک برای ورزش نکردن بهانه‌ خوبی نیست. شما با ماسک هم می‌توانید ورزش کنید بدون اینکه نگرانی ویژه‌ای داشته باشید.

منبع: Mashable

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha