سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 307192

خبر گران شدن ۱۴۰ درصدی موز ظرف روزهای گذشته و رسیدن آن به حدود قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار، سر و صدای بسیار در پی داشت و خیلی از مردم در این خصوص جملات طنزآمیزی را در شبکه‌های اجتماعی بیان داشتند.

شأن موز را حفظ کنید

سلامت نیوز:خبر گران شدن ۱۴۰ درصدی موز ظرف روزهای گذشته و رسیدن آن به حدود قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار، سر و صدای بسیار در پی داشت و خیلی از مردم در این خصوص جملات طنزآمیزی را در شبکه‌های اجتماعی بیان داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،عده‌ای بر این باورند موز را می‌توان یکبار دیگر میوه لاکچری در نظر گرفت که در سالیان دور هر خانواده‌ای توان خرید آن را نداشت. در این میان رئیس اتحادیه بارفروشان هم چندی قبل نسبت به گرانی این میوه اعلام کرد: بنده سه ماه است فریاد می‌زنم ثبت سفارش موز را انحصاری نکنید، اما کسی گوش نمی‌کند و اکنون حدود ۱۰۰ کانتینر ۱۰ روز است که پشت مرز بازرگان مانده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد و این درحالی است که موز را از جنوب با کشتی وارد می‌کنند و این مساله غیر از سوء‌مدیریت چیز دیگری نیست.

در حالی که مردم هر روز به شنیدن خبرهای عجیب و غریب عادت کرده‌اند و این مورد تازه‌ای نیست، اما مدت‌هاست که گرانی عجیب و غریب انواع محصولات مصرفی مردم، هرازچندگاهی به سوژه اصلی بسیاری از محافل خبری تبدیل شده است. همچنین در دفعات گذشته با گزارش‌های متعدد به افزایش قیمت افسارگسیخته انواع کالاها اشاره شد و این بار گرانی موز را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفت.

شأن موز را حفظ کنید
کمتر از دو ماه قبل در گزارشی به گرانی میوه‌ها در شب یلدا پرداخته شد که بسیاری از مسئولان در این خصوص اظهارات گوناگونی را بیان داشتند. از طرفی بر اساس گفته مردم و گزارش‌های میدانی اختلاف قیمت میوه‌ها در مغازه‌های مختلف نکته‌ای بود که در شبکه‌های اجتماعی بسیار به آن پرداخته شد و خیلی از مخاطبان به این مساله جنبه طنزآمیز دادند. اما قصه موز اکنون کمی متفاوت‌تر از باقی آنهاست.

میوه‌ای که متولدان دهه40، 50 و 60 آن را به‌عنوان یک میوه لاکچری می‌شناختند و هر شخصی که در آن زمان موز در یخچال داشت به‌عنوان فرد متمول شناخته می‌شد. کما اینکه در یکی سریال‌های تلویزیون (نابرده رنج) که چند سال قبل با جنبه تاریخی از زمان جنگ تحمیلی پخش می‌شد، یکی از شخصیت‌های فیلم که فردی ثروتمند بود به مهمان‌های خود موز تعارف کرد و از آن به‌عنوان میوه‌، نیست در جهان یاد کرد.

خلاصه ماجرا آنکه هر خانواده‌ای در آن زمان توانایی خرید این میوه را نداشت. اما بعدها شکل ماجرا تغییر کرد و جنبه طنزآمیز دیگری به میوه قصه ما اضافه شد، به طوریکه توصیه می‌شد در مهمانی‌ها موز نخورید چراکه شاید به مذاق صاحب مهمانی خوش نیاید. بر هرجهت با گذر زمان اکنون بار دیگر می‌بینیم که موز به همان میوه لاکچری سالیان دور تبدیل شده است.

به عبارت دقیق‌تر گران شدن عجیب و غریب و رسیدن آن به کیلویی 50 تا 60 هزار تومان منجر شد تا نسل جدید هم بتواند یکی از دغدغه‌های دو، سه نسل قبل خود را تجربه کند. البته همانگونه اشاره شد، این مورد طی روزهای اخیر به سوژه طنز بسیاری از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. به طوریکه عده‌ای اشاره کردند در حال حاضر دیگر موز پلاستیکی با واقعی فرقی ندارد، چون با خوردن یکی از آنها دندان می‌شکند با خرید دیگری کمر! در یک مورد دیگر هم، فردی در توئیتر نوشت، از مهمانان خود خواسته هر دو نفر یک موز بخورند و شان این میوه را حفظ کنند.

فارغ از مسائل طنزآمیز، مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد قیمت کالاهای خوراکی در دی ماه امسال در مقایسه با سال 98 به شدت افزایش یافته و بر این اساس قیمت هر کیلو موز که در دی ماه سال قبل به طور متوسط 13 هزار و 900 تومان بوده است در سال جاری به متوسط قیمت 33 هزار و 400 تومان رسیده و این نشان دهنده افزایش 3/140 درصدی است.

همچنین قیمت این میوه در آذر ماه 27هزار و 600 تومان اعلام شده که تا دی ماه با رشد 1/21 درصدی همراه بوده و این افزایش قیمت در حالی رخ داده که از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت‌های ارزی به نوعی ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سیب شده است. این در حالی است که براساس گزارش‌های میدانی و طبق صحبت برخی میوه‌فروشان آنها هم از علت گرانی یکباره قیمت موز اطلاعی ندارند، گرچه گفته می‌شود، که واردات این محصول بیشتر انحصاری است و توسط افرادی که تعداد آنها به انگشتان دست هم نمی‌رسد، وارد می‌شود.

لازم به ذکر است مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، نیز در مصاحبه‌ای با یکی از برنامه‌های صداوسیما اظهار کرد: بنده سه ماه است فریاد می‌زنم ثبت سفارش موز را انحصاری نکنید، اما کسی گوش نمی‌کند و الان هم قیمت موز از کیلویی 20 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده است. او ادامه داد: حدود 100 کانتینر 10 روز است که پشت مرز بازرگان مانده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد و این درحالی است که موز را از جنوب با کشتی وارد می‌کنند و این مساله غیر از سوء‌مدیریت چیز دیگری نیست.

نکته مهمی دیگری که او در صحبت‌های خود اشاره کرد، مملو بودن انبارهای کشور از برخی میوه‌هاست که در این میان دلالان با قیمت‌گذاری برای آنها اجازه کاهش نرخ را نمی‌دهند و در میان نهادی برای حل این معضل ورود نمی‌کند! به هر جهت با تمامی مواردی که عنوان شد، باید متذکر شویم در شرایط کنونی که مردم با شدیدترین مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و میزان درآمد خیلی آنها کفاف تهیه بسیاری از کالاهای اساسی را نمی‌دهد، گرانی خیلی از محصولات خوراکی سفره آنها را کوچک‌تر می‌کند و لازم است نهادهای ناظر هرچه سریع‌تر نسبت به این پیگیری این معضل و برخورد با متخلفان اقدام کنند.

گفتنی است چند روز قبل مطلبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد موزهای تولید شده در استان سیستان و بلوچستان، توسط عده‌ای سودجو خریداری و با قیمت‌های گزاف روانه بازار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha