شهر رامسر در شمال تهران به دلیل جاذبه‌های طبیعی‌ای که دارد، شهری معروف است اما این شهر به دلیل یک کنوانسیون بین‌المللی که نیم‌قرن قبل در همین شهر و نام رامسر به تصویب رسید، شهرت جهانی دارد.

حذف نیم‌قرن سابقه

سلامت نیوز:شهر رامسر در شمال تهران به دلیل جاذبه‌های طبیعی‌ای که دارد، شهری معروف است اما این شهر به دلیل یک کنوانسیون بین‌المللی که نیم‌قرن قبل در همین شهر و نام رامسر به تصویب رسید، شهرت جهانی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با وجود این، روز گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌‌دهد اسم «رامسر» از این کنوانسیون حذف شده و البته مسوولان دولت هم تاکنون هیچ‌ عکس‌العملی نسبت به حذف آن نشان نداده‌اند. کنوانسیون رامسر یک معاهده بین‌المللی است که دوم فوریه سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید؛ این کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که در ابتدا با حضور نمایندگان ۱۸ کشور شکل گرفت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو آن هستند.

خبری منتشر شد که در آن آمده بود نام «رامسر» برای نخستین‌بار طی ۵۰ سال گذشته از لوگوی رسمی این کنوانسیون که به مناسبت ‌پنجاهمین سالگرد آن منتشر شده، حذف شده؛ این در حالی است که دستگاه‌های دولتی و مراجع ملی کشور نسبت به این مساله بی‌خبر بوده‌اند و عصر دیروز به آن واکنش نشان دادند. اسماعیل کهرم، بوم‌‌شناس و فعال محیط‌زیست در این رابطه می‌گوید: «تلاش‌های اسکندر فیروز، رییس وقت سازمان محیط‌زیست ایران سبب شد تا اولین کنفرانس رامسر در سال ۱۳۴۹ در شهر ساحلی رامسر برگزار و از آن پس این پیمان به نام کنوانسیون رامسر شناخته شود؛ ۲ فوریه برابر با ۱۳ بهمن‌، روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌ است.

در چنین روزی در سال ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳۴۹ در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به معاهده رامسر مشهور شد.» این کارشناس محیط‌زیست ادامه می‌دهد: «در سراسر جهان رامسر نام شناخته‌شده‌ای است و نمی‌دانم کدام آدم بی‌سلیقه‌ای این نام را حذف کرده و قرار است به جای آن‌چه نامی انتخاب کند؟ در سال‌هایی که به سراسر کشور‌ها سفر می‌کردیم، در کنار تالاب‌ها تابلویی گذاشته بودند و روی آن نوشته بودند سایت رامسر و این یعنی به‌رسمیت‌شناخته‌شدن این نام در سراسر جهان و بین‌المللی‌شدن آن و حالا خبر حذف آن را می‌شنوم که باعث تاسف است.»

عکس‌العملی به حذف نام رامسر نشان نداده‌اند

روز گذشته مرجع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد در کنوانسیون رامسر در آستانه ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب‌ها ضمن بیان اینکه نام رامسر در شرف حذف‌شدن از عنوان تنها ‌پیمان بین‌المللی و معتبری است که نامی ایرانی دارد، گفت: این مساله که دولت ‌پس از گذشت بیش از یک ماه از انتشار لوگوها و ‌پوسترهای مرتبط با روز جهانی تالاب‌ها و ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر توسط دبیرخانه این کنوانسیون، هیچ‌ عکس‌العملی به حذف نام رامسر نشان نداده یا از آن بی‌خبر بوده‌ است، به‌هیچ عنوان قابل ‌پذیرش نیست.

حسین رفیع ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد در حال نگارش نامه‌ای اعتراضی به وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند مبنی بر اینکه چرا نسبت به انتشار این ‌پوستر از سوی دبیرخانه کنوانسیون بین‌المللی رامسر عکس‌العملی نشان نداده‌اند و چرا سازمان حفاظت محیط‌زیست این ‌پوستر را بدون توجه به لوگو و حذف نام رامسر از آن در سراسر کشور منتشر کرده‌است؟

رفیع با اشاره به تاریخچه قرارداد بین دولتی کنوانسیون رامسر که در دوم فوریه ۱۹۷۱ در شهر رامسر استان مازندران منعقد شد، گفت: از سال ۱۹۶۵ برخی فعالان حوزه محیط‌زیست به‌دلیل آسیب‌های فراوانی که در ‌پی اجرای برنامه‌های توسعه به اکوسیستم‌های تالابی وارد می‌شد، درباره اهمیت تالاب‌ها حساس شدند؛ از این رو ایران برای نخستین‌بار اقدام به انعقاد ‌پیمانی بین‌المللی به‌منظور حفاظت از تالاب‌ها کرد و از آنجایی که محل انعقاد این قرارداد در شهر رامسر بود، این ‌پیمان بین‌المللی با عنوان «کنوانسیون بین‌المللی رامسر» و روز دوم فوریه به نام «روز جهانی تالاب‌ها» ثبت شد.

مرجع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد درکنوانسیون  رامسر  با اشاره به اینکه در گذشته ارزش اکوسیستم‌های تالابی در ایران و جهان به‌درستی شناخته‌شده نبود، اظهار کرد: تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی هستند که به‌راحتی می‌توانند خشکانده و به زمین‌های کشاورزی یا کاربری‌های دیگر تبدیل شوند؛ این در حالی است که اکوسیستم‌های تالابی محل‌های بسیار حساسی هستند که بیشترین زاد‌آوری گونه‌های مختلف حیات وحش و گیاهان در آن‌ها اتفاق می‌افتد؛ از این رو ارزش بسیار بالایی برای تنوع زیستی دارند.

به گفته وی، بخش بسیار زیادی از تنوع‌زیستی جهان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مدیون تالاب‌هاست و این اکوسیستم‌های باارزش محل استقرار ‌برخی گونه‌های آبزیان و ‌پرندگان مهاجری هستند که بین نقاط مختلف دنیا در فصل‌های سرد و گرم سال حرکت می‌کنند. از این رو تالاب‌ها علاوه‌بر ارزش ملی دارای ارزش بسیار بالای بین‌المللی نیز هستند.


تکذیب حذف نام رامسر

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست عصر دیروز به این مساله واکنش نشان داد و گفت: نام «رامسر» از لوگوی رسمی کنوانسیون رامسر که معاهده‌ای بین‌المللی و در راستای حفاظت از تالاب‌های ارزشمند است، حذف نشده است. وی در ادامه افزود: آن چیزی که در فضای مجازی مشاهده می شود لوگوی کنوانسیون نیست بلکه پوستر پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر است، این هم سلیقه‌ای است و ممکن است هر سال با یک تفکری چاپ شود، در حالی که در پوسترهای سال‌های قبل هم نام رامسر نبود. لاهیجان‌زاده ادامه داد: پوسترهای از سال‌۲۰۱۱ تاکنون را چک کرده‌ایم و فقط در چهلمین سالگرد کنوانسیون کلمه «رامسر» در آن استفاده شده بود و بقیه پوسترها بدون رامسر بودند، بنابراین مساله تازه‌ای نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha