چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

یکی از اتفاقات مهم از زمان روی کار آمدن آیت‌ا... رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضا، مخالفت ایشان با زندانی شدن افراد به خاطر مهریه بود و از زمان دستور ایشان به قاضی‌ها، بیش از ۵۰ درصد از زندانیان مهریه کاهش پیدا کرده است.

مهریه از سکه افتاد

سلامت نیوز: یکی از اتفاقات مهم از زمان روی کار آمدن آیت‌ا... رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضا، مخالفت ایشان با زندانی شدن افراد به خاطر مهریه بود و از زمان دستور ایشان به قاضی‌ها، بیش از ۵۰ درصد از زندانیان مهریه کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،به گفته رئیس سازمان زندان‌ها تا ابتدای سال ۱۳۹۸بیش از دو هزار و ۵۰۰ زندانی مهریه در کشور ثبت شده‌ است، این درحالی است که در سال ۱۳۹۷ آمار زندانیان مهریه توسط سازمان زندان‌ها ۴هزار و ۵۰۰ اعلام شده بود. این دستور قاضی‌القضات با واکنش مثبت بسیاری از جامعه‌شناسان و مددکاران اجتماعی مواجه شد، به این دلیل که بسیاری از مردانی که فقط پول پرداخت سکه‌های بیش از ۱۱ میلیون تومانی را نداشته و با نیت خیر قصد تشکیل خانواده را داشتند، سر از زندان در می‌آورند و طولی نمی‌کشید که با ویترینی از جرم و جنایت آشنا می‌شدند، حتی برخی از آنها به واسطه همین راه‌های خلاف قانونی که در زندان یاد می‌گرفتند، برای تامین هزینه‌های سکه‌های ماهانه که هر روز قیمتشان نجومی‌تر می‌شد به اقدامات مجرمانه دست می‌زدند.

در این بین و درسال‌های اخیر، موضوع مهریه‌های نجومی یکی از موضوعات جامعه بوده، که موجب شده بسیاری از مردانی که از همسرشان جدا می‌شدند، سر از زندان دربیاورند.طی چند روز گذشته تعدادی از نمایندگان طرحی را ارائه کرده‌اند که براساس آن، عدم پرداخت مهریه بالای 5سکه از سوی مرد دیگر زندانی نخواهد داشت، طرحی که فعالان حقوق زنان و بخشی از وکلا با آن مخالف هستند و می‌گویند این اتفاق به معنای تضعیف حقوق زنان خواهد بود و حتی می‌تواند باعث افزایش طلاق در جامعه شود. اما این طرح مجلس موافقان و مخالفان بسیاری دارد، مثلا مخالفان معتقدند که حقوق زنان ضایع می‌شود.

در این بین حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس در این باره گفت: اعضای کمیسیون قضائی معتقد هستند که زندان جای بزهکار است نه بدهکار از این رو بدهکار مهریه اگر توان پرداخت آن را ندارد نباید روانه زندان شود. بدهکاران مهریه به جای زندان باید آزاد باشند تا بتوانند کار کرده و مهریه را پرداخت کنند.

در مجلس گذشته قانونی در رابطه با مهریه مصوب شد که بالای 110 سکه مهریه زندان نخواهد داشت از این رو و با توجه به افزایش قیمت سکه کمیسیون قضایی مجلس یازدهم طرحی مدنظر دارد که مهریه بیش از 5 سکه زندان نداشته باشد. در چند سال گذشته قیمت سکه متعادل و معقول بود، اما اکنون این قیمت به بالای 10 میلیون تومان رسیده و افراد بدهکار مهریه نمی‌توانند این مبلغ گزاف را پرداخت کنند.


کاهش آمار طلاق
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال در تابستان 99، 161 هزار و 556 ازدواج و 48 هزار و 122 طلاق ثبت شده است. بر اساس این آمار در این مدت 161 هزار و 556 ازدواج و 48 هزار و 122 طلاق ثبت شده است. بیشترین ازدواج‌های ثبت شده با آمار 20 هزار و 768 مورد و بیشترین طلاق ثبت شده با 9 هزار و 68 مورد مربوط به استان تهران بوده است. همچنین کمترین میزان ازدواج با ثبت هزار و 520 مورد و کمترین طلاق با ثبت 330 طلاق مربوط به استان سمنان بوده است. این درحالی که در تابستان سال 98، 144 هزار و 251 ازدواج و 43 هزار و 613 طلاق ثبت شده است.


پای گرانی سکه در میان است
البته داستان کاهش و تعیین محدودیت برای پرداخت سکه در زمان طلاق سبقه‌ای طولانی دارد و در مجلس دهم نیز قانونی در این رابطه مصوب شد که براساس آن، تعیین مهریه بالای 110سکه و توانایی نداشتن مرد در پرداخت آن، موجب زندانی شدن مرد نمی‌شود. با وجود این، دوباره طرحی در کمیسیون قضائی مجلس در دست بررسی است که میزان مهریه به 5 سکه تقلیل پیدا کند.

نمایندگانی که این طرح را ارائه داده‌اند، می‌گویند با توجه به افزایش قیمت سکه، مردان زیادی در زمان جدایی توان پرداخت مهریه را ندارند و به همین دلیل زندانی می‌شوند. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس می‌گوید: «بدهکاران مهریه به جای زندان باید آزاد باشند تا بتوانند کار و مهریه خود را پرداخت کنند.»

‌فاطمه ذوالقدر، نماینده ادوار مختلف مجلس نیز با بیان اینکه ماده 22قانون حمایت از خانواده درخصوص مهریه است، می‌گوید: براساس این مصوبه قانونی اگر زن درخواست دریافت مهریه را داشته و مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد، سقف مهریه 110 سکه تعیین شده است، اما در هر صورت تعیین مهریه نباید به‌گونه‌ای باشد که حقوق بانوان در این خصوص تضییع شود. در مجلس دهم نیز طرحی درخصوص ساماندهی بحث مهریه مطرح شد و با مسئولان قوه قضائیه نیز در این خصوص صحبت‌هایی انجام گرفت تا مسأله تعدیل مهریه در دستور کار قرار بگیرد. در این موضوع نیز قرار بود تا حقی از بانوان کشورمان تضییع نشود و در عین حال مرد نیز به‌دلیل توانایی نداشتن در پرداخت مهریه به زندان نرود. براساس این طرح قرار بود تا با توجه به نرخ روز سکه و درآمد مرد این تعدیل انجام شده و تقسیط مهریه صورت پذیرد.


مهریه محل مناقشه
در این بین عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری با بیان اینکه مساله مهریه سال‌هاست که محل مناقشه و بحث و گفت‌وگو شده است،  می‌گوید: متأسفانه با وجود گذشت سال‌ها، هنوز فرهنگ‌سازی‌ در این خصوص انجام نشده است و همچنان تعیین مهریه بدون وجود پشتوانه انجام می‌شود.

سال‌های سال است که بخش زیادی از مردان در زمان ازدواج بدون داشتن هیچ پشتوانه‌ای مهریه‌های سنگین را می‌پذیرند و بعد از مدتی که در زندگی مشترک به مشکل برمی‌خورند، توانایی پرداخت مهریه را ندارند و با مشکلات حقوقی مواجه می‌شوند، به این دلیل که در هر صورت پرداخت مهریه برعهده زوج است و درصورت عدم‌پرداخت جزو دعاوی حقوقی محسوب شده و مرد نیز بدهکار به‌حساب می‌آید. او ادامه داد: از همان ابتدا و قبل از ازدواج باید جزئیات تعیین مهریه بین زوجین موافقت شود تا درصورت بروز مشکل در زندگی مشترک مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد و زن نیز بداند که هر زمان درخواست مهریه را داد، می‌تواند آن را بدون کم و کاست دریافت کند.

خرمشاهی با تأکید بر اینکه کاهش میزان مهریه گره‌ای از مشکلات زندگی مشترک باز نمی‌کند، می‌گوید: مهریه موضوعی توافقی بین 2فرد و 2خانواده است و برای زن به نوعی پشتوانه مالی محسوب می‌شود و درصورت کاهش می‌تواند بعد از جدایی آسیب‌های بسیاری را برای زنان سرپرست خانوار همراه داشته باشد و حقوق آنها را تضییع کند. زن و مرد باید قبل از هر چیزی نسبت به حقوق خود آگاهی داشته باشند نه اینکه به اتکای احساسات اولیه هر تعداد سکه به‌عنوان مهریه از سوی مرد تقبل شده و در نهایت همین مسأله باعث بسیاری از اختلافات بین زوجین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha