رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک ضمن بیان اینکه شهرستان قرچک دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی نیست، گفت: نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهرستان باعث بروز مشکلاتی برای سلامت مردم و محیط زیست شده که انتشار بوی نامطبوع، رها شدن فاضلاب در جوی‌ آب معابر و استفاده از آن در برخی فعالیت‌های کشاورزی از جمله این مشکلات است.

سلامت نیوز:رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک ضمن بیان اینکه شهرستان قرچک دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی نیست، گفت: نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهرستان باعث بروز مشکلاتی برای سلامت مردم و محیط زیست شده که انتشار بوی نامطبوع، رها شدن فاضلاب در جوی‌ آب معابر و استفاده از آن در برخی فعالیت‌های کشاورزی از جمله این مشکلات است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،محمد طاهر ظاهری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی شهرستان نبود سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی است، گفت: شهرستان قرچک با وجود تمام ‌پیگیری‌هایی که از سوی اداره حفاظت محیط زیست، شهرداری و فرمانداری و آبفای این شهرستان صورت گرفته، هنوز سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب ندارد.


وی ادامه داد: محل استقرار تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان بررسی، ارزیابی و توسط اداره حفاظت محیط زیست تایید شده است اما با توجه به بودجه زیادی که این ‌پروژه نیاز دارد بعید می‌دانم در آینده‌ای نزدیک آغاز شود و به بهره‌برداری برسد.


رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک ضمن بیان اینکه نبود تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی در شهرستان قرچک باعث شده فاضلاب شهرستان به‌صورت کنترل نشده‌ای رها شود، اظهار کرد: بیشتر حجم فاضلاب معمولا به ‌پایین‌دست شهرستان منتهی می‌شود و بعضا در شرایطی مورد برداشت برای برخی فعالیت‌های دیگر مانند کشاورزی قرار می‌گیرد.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک چندین مرتبه با اداره جهاد کشاورزی و اداره بهداشت از این محل‌ها بازدید کرده‌اند و هیچ مورد از استفاده فاضلاب در بخش کشاورزی سبزیجات و صیفیجات مشاهده و گزارش نشده است اما در بخش‌های دیگر کشاورزی بعضا استفاده از آب فاضلاب مشاهده و گزارش شده‌ است. با این حال تا زمانی‌که تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان راه‌اندازی نشود نمی‌توان اقدام کارآمدی در مقابله با این گونه اقدامات انجام داد.


ظاهری همچنین با اشاره به فعالیت برخی واحدهای آلاینده در شهرستان قرچک اظهار کرد: فعالیت برخی واحدهای غیر مجاز مانند واحدهای شستشوی پلاستیک و واحدهای اکسیدور را اداره حفاظت محیط زیست نه تایید و نه رد می‌کند چراکه اقدامی که این واحدها می‌کنند منتج به بازیافت و استفاده مجدد از مواد ‌پلاستیکی است اما این فعالیت همراه با انتشار آلایندگی‌هایی است که مدیریت و کنترل نمی‌شوند.


وی ادامه داد: واحدهای شست وشوی وسایل ‌پلاستیکی با جمع‌آوری ‌پلاستیک‌هایی که در مخازن زباله یا در معابر رها شده‌اند، اقدام به شستشو، خرد کردن و فروش مجدد این مواد به‌عنوان مواد اولیه واحدهای صنعتی  دیگر می‌کنند اما فاضلابی که این واحدها تولید می‌کنند باعث آلایندگی می‌شود همچنین واحدهای اکسیدور با ذوب مواد ‌پلاستیکی از آن‌ها برای ساخت وسایل دست دوم مانند گلدان ‌پلاستیکی استفاده می‌کنند اما میزان دودی که این واحدها تولید می‌کنند مورد تایید اداره حفاظت محیط زیست واقع نمی‌شود.


رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک اضافه کرد: با وجود اخطارهایی که به این واحدها داده می شود اما متأسفانه اقدام به نصب سیستم تصفیه فاضلاب یا فیلتر جهت رفع آلایندگی نمی‌کنند که در این صورت مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری می کنیم.


ظاهری با اشاره به تراکم جمعیت بالا در شهرستان قرچک گفت: میزان جمعیت نسبت به وسعت آن زیاد است بنابراین میزان زیادی فاضلاب طی شبانه روز در بخش‌های مختلف خانگی، واحدهای تولیدی، خدماتی و … تولید می‌شود اما بخش عمده فاضلاب مربوط به بخش خانگی است.


وی ادامه داد: اگر این حجم از فاضلاب تصفیه نشود مشکلات زیادی را برای محیط زیست و سلامت افراد به وجود خواهد آورد. کمااینکه اکنون بخشی از فاضلاب‌های خانگی داخل جوی‌های آب رها می‌شوند و باعث انتشار بوی نامطبوعی در معابر شده‌اند همچنین بخش عمده فاضلاب به اطراف روستاها ختم می‌شود و مناظر بسیار ناخوشایندی و مشکلات زیادی را برای ساکنان آن مناطق ‌پدید آورده است.


ظاهری در ‌پایان صحبت‌های خود ضمن تاکید بر لزوم راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی در شهرستان قرچک گفت: در دسترس بودن فاضلاب می‌تواند علاوه‌بر مشکلات زیست محیطی و انتشار بوی نامطبوع باعث شیوع و گسترش بیماری‌های مختلفی شود. درصورتی‌که فاضلاب تصفیه‌ شود علاوه بر رفع این مشکلات، می‌توان از ‌این ‌پساب مجدد در فعالیت‌های کشاورزی و واحدهای تولیدی و صنعتی استفاده کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha