قانون بودجه سال 1400 در حالی در مجلس مطرح است كه معلولان هنوز از عدم تخصیص بودجه‌های سنوات گذشته گله‌مندند. این وضع تا به آنجا پیش رفته كه چندی قبل مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان نسبت به سهم تخصیص داده شده به قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ انتقاد كرد.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان: دردی دوا نمی‌شود

سلامت نیوز:قانون بودجه سال 1400 در حالی در مجلس مطرح است كه معلولان هنوز از عدم تخصیص بودجه‌های سنوات گذشته گله‌مندند. این وضع تا به آنجا پیش رفته كه چندی قبل مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان نسبت به سهم تخصیص داده شده به قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ انتقاد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،با این حال دو نفر از نمایندگان مجلس یازدهم تاكید كردند باید در بودجه 1400 كاستی‌های گذشته را جبران كرد. شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان و مهدی اسماعیلی، عضو كمیسیون تلفیق مجلس یازدهم در این باره توضیحاتی به «اعتماد» دادند. حسن‌پور در گفت‌وگوی خود  تاكید كرد: باید در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس حمایت‌های ویژه از معلولان و سازمان‌های حمایتی داشته باشیم تا بخشی از كمبودهای اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تامین كنیم.


دردی از معلولان دوا نمی‌شود

 علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان نسبت به سهم تخصیص داده شده به قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ انتقاد كرد و در گفت‌وگویی كه با ایسنا داشت، گفت: افزایش ۳۰ درصدی بودجه حمایت از معلولان، نه تنها مشكلی از افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰ حل نمی‌كند، بلكه حتی با تورم واقعی و گرانی وسایل توانبخشی مورد نیاز افراد دارای معلولیت نیز همخوانی ندارد.

 محمودنژاد در توضیحات: مهم این نیست كه هزار و 700 میلیارد تومان برای بودجه حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی شده، اما مهم‌تر این است كه چه مقدار از این بودجه تخصیص می‌یابد و در زندگی معلولان نقش ایفا می‌كند. مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان این را هم گفت كه متاسفانه در چند سال اخیر، هیچ‌گاه بودجه به افراد دارای معلولیت صد درصد اختصاص نیافته و در این خصوص تمام وعده‌های نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه عملی نشده است.

باید بودجه را جراحی می‌كردیم

 مهدی اسماعیلی، عضو كمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه قانون حمایت از معلولان سال ۹۶ در مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است  گفت: به دلیل عدم تخصیص بودجه‌های لازم در سال‌های گذشته این قانون به خوبی اجرا نشده است.  او با بیان اینكه دولت در لایحه بودجه سال آینده نیز مبلغ ناچیزی برای اجرای این قانون در نظر گرفته بود، ادامه داد: حدود هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده بود، وقتی لایحه بودجه به مجلس رسید نمایندگان به این نتیجه رسیدند كه باید یك جراحی عمیق روی این لایحه به خصوص برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه انجام دهند. 

نماینده میانه در مجلس با تاكید بر اینكه در زمان بررسی لایحه بودجه در كمیسیون تلفیق اصلاحات مورد نظر در جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و محرومیت‌زدایی انجام شد، عنوان كرد: سعی شد در بودجه سال آینده مبالغ خوبی جهت حمایت از اقشار آسیب‌دیده كه تحت حمایت نهادهایی همچون بهزیستی هستند در نظر گرفته شود.

این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینكه نمایندگان شرایط اقتصادی كشور و شرایط درآمدی دولت را نیز در نظر دارند، اظهار داشت: نمایندگان بر این اعتقاد هستند كه باید در بودجه سال آینده با وجود مشكلات كشور حمایت‌های خوبی از اقشار آسیب‌پذیر به ویژه معلولان انجام شود تا در سال آینده این قشر از جامعه دچار سختی نشوند. 

عضو كمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس با بیان اینكه نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم به دنبال رفع مشكلات مردم به ویژه اقشار كم‌درآمد جامعه هستند، اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان و ساخت مسكن و حوزه هدفمندی یارانه‌ها مبالغ خوبی برای بحث حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در نظر گرفته شده است كه پس از تصویب لایحه بودجه در صحن علنی مجلس و تبدیل شدن آنها به قانون آثار آنها را خواهیم دید.

 توجه ویژه به معلولان  داشتیم 

اظهارات نمایندگان مجلس و جامعه حمایت از معلولان در حالی مطرح است كه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه سازمان بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۴۰۰، به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، به ایسنا گفت: آنچه در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود هزار و 700 میلیارد تومان است. باتوجه به افزایش قیمت‌ها لازم است هیات وزیران و نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بررسی وضعیت بودجه حوزه توانبخشی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان كرد: سازمان بهزیستی از دو ردیف ۱۳۱۵۰۰ (بودجه عمومی سازمان بهزیستی) و ۱۳۱۵۱۰ (بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان) بودجه سالانه خود را دریافت می‌كند كه تاكنون حدود ۶۰ درصد از بودجه عمومی و ۷۵ درصد از بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سال ۹۹ برای ما محقق شده؛ البته باتوجه به شرایط مالی كه كشور با آن مواجه است، این میزان محقق شده رقم قابل توجهی است. 

او با اشاره به وضعیت بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: سال ۱۳۹۹ اولین سالی بود كه از ابتدای سال بودجه‌ای كه از محل قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص یافت به‌طور مرتب به سازمان بهزیستی پرداخت شد و اكنون سازمان بهزیستی در انتظار دریافت بودجه سه‌ماهه سوم سال ۹۹ است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور ادامه داد: سازمان بهزیستی در سال ۹۹ بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون را حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد كرد، اما آنچه به ما پرداخت شد، حدود هزار و 300 میلیارد تومان از محل بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان و حدود هزار میلیارد تومان نیز از محل بودجه‌های جاری بود.

  نفریه در ادامه به بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی و همچنین بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره و تصریح كرد: سازمان بهزیستی برای اجرای قانون در سال ۱۴۰۰، به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، اما آنچه در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود هزار و 700 میلیارد تومان است. او با بیان اینكه برخی بندهای قانون حمایت از حقوق معلولان هزینه‌بر است، گفت: در ماده ۲۷ قانون آمده كه «دولت مكلف است كمك هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی كشور منظور كند.»

این بخش نیازمند بودجه‌ای حدود 7هزار الی 8هزار میلیارد تومان است. در ماده ۷ قانون نیز آمده یارانه مراكز باید بر اساس تورم و به قیمت تمام شده پرداخت شود، این در حالی است كه اكنون تفاوت چشمگیری میان یارانه‌ای كه به مراكز پرداخت می‌شود (كه حدود یك میلیون و ۱۵۰ هزار تومان) با هزینه تمام شده (كه حدود ۳ میلیون تومان است) وجود دارد؛ لذا بودجه‌ای كه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پرداخت می‌شود نسبت به بودجه‌ مورد نیاز قابل مقایسه نیست.


 انتقاد از عدم اجرای قانون 

شهباز حسن‌پوربیگلری، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اجرای قانون جامع حمایت از معلولان به «اعتماد» گفت: سال ۹۶ این قانون ابلاغ شده اما درصد كمی از آن اجرایی شده است.  او با بیان اینكه در سال‌های گذشته و به ویژه در سال گذشته با افزایش تورم زندگی این قشر از جامعه با سختی‌های زیادی مواجه شده است، ادامه داد: افزایش چند برابری قیمت ویلچر و مواد بهداشتی باعث ایجاد مشكلاتی برای این قشر سختی كشیده جامعه شده است.

  نماینده سیرجان در مجلس تصریح كرد: باید در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس حمایت‌های ویژه از معلولان و سازمان‌های حمایتی داشته باشیم تا بخشی از كمبودهای اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تامین كنیم.  عضو كمیسیون اقتصادی مجلس اضافه كرد: برای اشتغال‌زایی، مسكن و مناسب‌سازی معابر و اماكن و ادارات برای معلولان، باید در بودجه سال ۱۴۰۰ تمهیداتی اندیشیده شود البته نباید نقش بخش‌های حمایتی به ویژه بهزیستی را در بودجه 1400 فراموش كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha