«اعظم زحمتکش هنگامی» یکی از زنان صیاد جزیره هنگام در استان هرمزگان است که به گفته خودش از زمانی که فقط 9 سال داشت، همراه پدربزرگ و پدرش برای صیادی به دریا می‌رفته و امروز هم ماهیگیری و صیادی شغل اصلی اوست.

صیادان زن جزیره هنگام مجوز می‌گیرند

سلامت نیوز:«اعظم زحمتکش هنگامی» یکی از زنان صیاد جزیره هنگام در استان هرمزگان است که به گفته خودش از زمانی که فقط 9 سال داشت، همراه پدربزرگ و پدرش برای صیادی به دریا می‌رفته و امروز هم ماهیگیری و صیادی شغل اصلی اوست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در طول بیش از 30 سال که در این حرفه مشغول است، ماجراها و گفتنی‌های بسیار از دریا دارد. از خراب شدن موتور قایق و ساعت ها ماندن در دریا و روزهایی که با تور خالی به خانه برگشته تا واژگون شدن قایق و شنا کردن در زیر آب برای برگرداندن قایق و از لحظه‌های پرهیجان و شعف انگیز تک زدن ماهی‌ها به طعمه و بعد سختی شیرین بالا کشیدن تور پر از ماهی به داخل قایق و... اما در همه این سال‌ها آنچه او را آزار می‌داده این است که با وجودی که دوشادوش مردان صیاد به دریا می‌رفته و در سختکوشی و درآمد صیادی چیزی از آنان کم نداشته، به‌عنوان صیاد رسمی شناخته نشده و از امکاناتی چون سهمیه سوخت، وام برای تعمیر و خرید تجهیزات ماهیگیری و... بهره‌ای نداشته است. اما رشته طولانی این محرومیت قرار است برای 25 صیاد زن جزیره هنگام شکسته شده و مجوز صیادی برایشان صادر شود.

«زحمتکش هنگامی» که نمایندگی امور بانوان و مدیرعامل شرکت تعاونی زنان ساحل نشین هنگام را نیز برعهده دارد با  تشکر از شورای دهیاری جزیره هنگام و اداره شیلات قشم و استان برای پیگیری گرفتن مجوزها و معرفی بانوان صیاد به دنیا، درباره تعداد بانوان فعال در این حوزه می‌گوید: در جزیره هنگام حدود 25 نفر بانوی صیاد مشغول به کار هستند. هر کدام از اینها اوایل کار، همراه با همسران خود یا حتی با قایق‌های پارویی می‌رفتند تا درآمدی برای خانواده کسب کنند، تعدادی هم سرپرست خانوار هستند.

«حورا اربابی»، بانوی صیادی که سرپرست خانوار نیز است، در این باره می‌گوید: در حال حاضر ما مجوز صید نداریم و اگر حراست شیلات در دریا باشد، مجوزی برای ارائه به آنها نداریم بنابراین اگر به زنان صیاد جزیره مجوز صیادی بدهند کار برای ما راحت تر می‌شود. همچنین الان سوخت شناورها را لیتری 3 هزار تومان می‌خریم در صورتی که اگر مجوز داشته باشیم سهمیه سوخت به ما تعلق می‌گیرد و می‌توانیم لیتری یکهزار و 500 تومان بخریم و برای افرادی مثل من که سرپرست خانوار هستند وضعیت خیلی بهتر می‌شود.

وی برخلاف تصور خیلی از افراد، حرفه ماهیگیری را سخت نمی‌داند و شغلی عادی و معمولی به حساب می‌آورد و فقط سختی آن را زمان به آب انداختن قایق روی آب عنوان می‌کند.این بانوی صیاد تصریح می‌کند: قایق‌ها سنگین هستند و وقتی می‌خواهیم به دریا برویم اگر مردها در ساحل نباشند، حرکت دادن قایق برایمان بسیار سخت می‌شود چون برخی ساعت 2 صبح کار را شروع می‌کنند و برخی دیگر 2عصر وارد دریا می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اگر مشکل دیگری در دریا پیش آید، هم تلفن همراه داریم که چون فاصله زیادی از ساحل نداریم می‌توانیم از آن استفاده کنیم و هم اینکه سعی می‌کنیم به همراه قایق‌های دیگر برویم تا در صورت ایجاد مشکل بتوانیم کمک بگیریم.این بانوی 54 ساله که از 20 سالگی وارد این حرفه شده است، درآمد این شغل را برای خانواده 4 نفره خود کافی می‌داند در صورتی که هنوز در خانه پدری زندگی می‌کند اما معتقد است با صیادی، برای امرار معاش دیگر نیازی به کسی ندارد بنابراین همیشه خدا را شاکر است.

وی از مسئولان تقاضا دارد که اگر قرار است مجوزها به بانوان صیاد داده شود به گونه‌ای نباشد که به دو نفرصیاد با عملکرد متفاوت به ‌صورت اشتراکی یک مجوز داده شود یعنی این طور نباشد که یک بانوی صیاد فعال با بانوی صیاد دیگری که فعالیت زیادی ندارد به‌صورت اشتراکی مجوز صیادی بگیرند چون در این صورت به ضرر صیاد فعال می‌شود.

هرمزگان تنها استانی است که بانوان آن مالک شناورها هستندمعاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان درباره اعطای این مجوزها به بانوان صیاد جزیره هنگام می‌گوید: بانوان جزیره هنگام از سال‌های گذشته تاکنون به وسیله قایق‌های کوچک به صیادی اقدام می‌کردند که اغلب به روش صید قلاب در اطراف جزیره صورت می‌گرفت بنابراین یکی از خواسته‌های آنها اخذ مجوز صید بوده تا بتوانند به‌صورت قانونی از دریا برداشت کنند لذا اداره کل شیلات هرمزگان پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام داد تا با اعطای این مجوزها هم بانوان فعال این حوزه ساماندهی شده و به‌صورت قانونی وارد دریا شوند و هم همانند مردان بتوانند از امتیازات مجوز استفاده کنند. نتیجه این پیگیری‌ها هم منجر به اختصاص 15 فقره مجوز صید برای این بانوان شد.

ابراهیم عالی‌زاده می‌افزاید: هم اکنون فرآیند اعطای مجوز صیادی به بانوان جزیره هنگام در مرحله تکمیل پرونده‌ها قرار دارد و از آنجا که قرار است این مجوزها برای نخستین بار به بانوان اعطا شود، نیاز به دستورالعمل دارد لذا در حال به روز کردن و اصلاح دستورالعمل‌هایی هستیم که از قبل وجود داشته است.وی ادامه می‌دهد: بزودی پرونده‌های تکمیل شده را تحویل می‌گیریم تا پس از اخذ مجوز صید، تمامی بانوان صیاد از مزایای این مجوزها که مهم‌ترین آن استفاده از سوخت یارانه‌ای و خدمات بیمه‌ای است، بهره‌مند شوند.

عالی‌زاده اضافه می‌کند: از طریق این مجوزها، شناور آنها در اداره ثبت شناوران اداره بنادر و ماهیگیری استان هرمزگان نیز ثبت خواهد شد همچنین تا 5 نفر نیز می‌توانند از معافیت بیمه‌ای استفاده کنند.وی تصریح می‌کند: تلاش می‌کنیم در دهه مبارک فجر امسال این مجوزها را به بانوان صیاد ارائه کنیم.عالی‌زاده، مجموع تعداد شناورهای کل استان هرمزگان را در حدود 4 هزار و 500 فروند اعلام می‌کند که تقریباً 4 تا 5 درصد مالکان شناورهای صیادی استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی می‌افزاید: هرمزگان تنها استانی است که بانوان آن مالک شناور هم هستند چون در استان‌های دیگر کشور که صیاد زن فعال است هیچ بانویی مالک شناور نیست در صورتی که داشتن مالکیت شناور همانند داشتن مسکن و... می‌تواند پشتوانه مالی برای بانوان باشد.عالی‌زاده درباره کافی بودن مجوزها با توجه به تعداد بانوان صیاد در این استان می‌گوید: برای تخصیص مجوز صید، قبل از هر اقدامی باید ظرفیت‌یابی توسط مراکز علمی و مؤسسه تحقیقات شیلات انجام می‌شد تا در صورت وجود ظرفیت، مجوز اختصاص داده شود لذا 15مجوز برای آنها در نظر گرفته شده که تعداد بیشتری از بانوان و خانواده‌های آنان را زیرپوشش قرار می‌دهد و می‌توان گفت با دادن این مجوزها دیگر بانویی بدون مجوز فعالیت نخواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: هر فقره مجوز به‌صورت مشترک به دو نفر اعطا می‌شود که با توجه به هزینه بالای تأمین و ساخت شناور، امکان اشتغالزایی برای 3 نفر نیز وجود خواهد داشت. البته در مجوزهای جدیدی که در شهرستان جاسک و سیریک  برای عموم در حال صدور است نیز هر مجوز قایق برای دو نفر خواهد بود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با بیان اینکه بانوان صیاد می‌توانند شریک خود را برای گرفتن مجوز صیادی انتخاب و به ما اعلام کنند، درباره شرایط اعطای مجوزها نیز می‌گوید: همان شرایطی که برای صیادان مرد در نظر داشتیم برای بانوان هم در نظر داریم اما به طور کلی در حال به روز کردن دستورالعمل‌های این حوزه هستیم.

وی درباره چگونگی اشتغال بانوان در حرفه صیادی که شغلی مردانه است، اظهار می‌دارد: زنان هرمزگانی بسیار فعال هستند و از کودکی کنار ساحل بزرگ شده‌اند لذا ترسی از دریا ندارند و به این شغل علاقه‌مند شده‌اند بنابراین شاید در تصور افرادی که دور از دریا زندگی می‌کنند این شغل برای بانوان سخت باشد اما برای بانوان این جزیره این‌طور نیست.

ضمن اینکه بانوان به روش قلاب و در نزدیکی ساحل، ماهی صید می‌کنند و طی چند ساعت ماندن در دریا دوباره به ساحل برمی گردند و مهارت کافی هم در این زمینه دارند.عالی‌زاده می‌افزاید: بانوان صیاد در حدود 3 تا 4 مایلی ساحل فعالیت می‌کنند و به عمق دریا نمی‌روند چون طبق قانون دریانوردی، شناور قایق اجازه ندارد از ساحل فاصله زیادی بگیرد و از آنجا که منطقه بکر صید است، همان حوالی جزیره به کار صیادی مشغول هستند.

وی درباره اولویت واگذاری مجوزهای صیادی نیز می‌گوید: در اعطای این مجوزها اولویت نخست با بانوانی است که سرپرست خانوار هستند و اولویت بعدی شامل بانوانی می‌شود که همسرانشان شغلی ندارند یا شغل مناسبی ندارند که بتوانند تأمین کننده هزینه‌های زندگی باشند.معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه مناطق اطراف جزیره هنگام، به‌دلیل وجود دولفین‌ها، جاذبه گردشگری دارد، می‌توان از این اقدام در جهت جذب بیشتر گردشگر نیز استفاده کرد چون جزیره هنگام جزیره‌ای گردشگری است و وقتی صیادی بانوان با گردشگری تلفیق می‌شود، جاذبه بسیاری را برای گردشگران ایجاد خواهد کرد چرا که صیادی بانوان در دریا برای بسیاری از گردشگران تازگی دارد و جالب خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha