تنگی نفس یا گرفتگی شدید سینه به ویژه اگر به صورت ناگهانی رخ دهد، نشانه وجود برخی مشکلات جسمی است.فعالیت‌های شدید بدنی، دمای بسیار زیاد یا کم، چاقی شدید و ارتفاع زیاد می‌تواند باعث تنگی نفس در فرد سالم شود و علاوه بر این تنگی نفس احتمالاً نشانه یک مشکل پزشکی است.

تنگی نفس نشانه وجود چه مشکلاتی در بدن است؟

سلامت نیوز:تنگی نفس یا گرفتگی شدید سینه به ویژه اگر به صورت ناگهانی رخ دهد، نشانه وجود برخی مشکلات جسمی است.فعالیت‌های شدید بدنی، دمای بسیار زیاد یا کم، چاقی شدید و ارتفاع زیاد می‌تواند باعث تنگی نفس در فرد سالم شود و علاوه بر این تنگی نفس احتمالاً نشانه یک مشکل پزشکی است.

دلایل بروز تنگی نفس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، بیشتر موارد تنگی نفس به دلیل مشکلات قلب یا ریه‌ها ایجاد می‌شود. قلب و ریه‌ها در رساندن اکسیژن به بافت‌های بدن و از بین بردن دی اکسید کربن نقش دارند، بنابراین مشکلات موجود در هر یک از این فرایند‌ها بر تنفس شما تأثیر می‌گذارد.

آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید)، آسم، مسمومیت با مونوکسیدکربن، تامپوناد قلب (وجود مایعات بیش از حد در اطراف قلب)، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و تشدید آن، بیماری کرونا، حمله قلبی، آریتمی قلب، نارسایی قلبی، ذات الریه، خونریزی ناگهانی، گرفتگی راه هوایی فوقانی، سرطان ریه، پلوریت (تحریک غشای اطراف ریه ها)، ادم ریوی (مایعات اضافی در ریه ها)، فیبروز ریوی (ریه‌های زخمی و آسیب دیده) و فشار خون ریوی.

چه موقع باید به  پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علایم زیر و تنگی نفس، باید به پزشک مراجعه کنید:تورم پا و مچ پا، مشکل در تنفس هنگام خوابیدن به پشت، تب بالا، لرز و سرفه، خس خس سینه و افزایش دشواری در تنفس.مراقبت‌هایی که باید برای جلوگیری از بدتر شدن تنگی نفس انجام دهیم:

۱- ترک سیگار

۲-  خودداری از قرار گرفتن در معرض سموم 

۳- ورزش کردن به طور منظم

۵ -  مصرف دارو‌های خود 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha