بالاخره انتظارها به سر رسید و ساعت 15:45 عصر روز پنجشنبه، 16 بهمن نخستین محموله از واكسن‌های خارجی وارد كشور شدند. واكسن اسپوتنیك‌وی، نخستین واكسن رسمی جهان در برابر ویروس كروناست، ساخته كشور روسیه است.

واردات واكسن مطمئن ادامه دارد

سلامت نیوز:بالاخره انتظارها به سر رسید و ساعت 15:45 عصر روز پنجشنبه، 16 بهمن نخستین محموله از واكسن‌های خارجی وارد كشور شدند. واكسن اسپوتنیك‌وی، نخستین واكسن رسمی جهان در برابر ویروس كروناست، ساخته كشور روسیه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، در هفته‌های اخیر نیز بارها مسوولان وزارت بهداشت و درمان كشور درباره واردات این واكسن به كشور نكاتی را مطرح كرده بودند. اگرچه برخی رسانه‌های معاند و نیز برخی افراد به‌اصطلاح كارشناس به‌دلیل گرایش‌های سیاسی شروع به تخریب اقدام برای خرید این واكسن كرده بودند كه البته پاسخ‌های كارشناسی مبسوطی نیز دریافت كردند؛ البته بعد از این اظهارات نشریه معتبر لنست در مقاله‌ای اعلام كرد كه واكسن اسپوتنیك روسیه با 91.6 درصد اثرگذاری در برابر ویروس كرونا، یكی از واكسن‌های رسمی و ثبت‌شده جهان برای مقابله با كروناست.

این خبر نیز موجب شد تا منتقدان واكسن روسی كرونا در سكوتی عجیب به سر برند؛ البته روز گذشته نیز خبرها و جزئیات جدیدی درباره این واكسن اعلام شد. به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان كشور تزریق واكسن كرونا در كشور رایگان خواهد بود. همچنین دو میلیون دوز واكسن اسپوتنیك خریداری شده است كه به مرور وارد كشور خواهند شد.

در كنار واردات واكسن روسی كرونا، محققان داخلی نیز در حال تولید چهار واكسن مختلف برای مقابله با كرونا هستند كه خبرهای خوبی از آنها منتشر شده است و امید می‌رود از بهار 1400 این واكسن‌ها نیز برای تزریق عمومی تولید شوند.با ورود واكسن كرونا به كشور حالا همه منتظر هستند تا اطلاعات جدیدی درباره زمان تزریق و شیوه توزیع آن بدانند.

روز گذشته رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح جزئیات واردات اولین محموله واکسن روسی کرونا، درباره وضعیت تزریق این واکسن و میزان واردات آن توضیح داد و گفت: به طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک‌وی دو میلیون عدد واکسن است. دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره جزئیات واردات واکسن کرونا از روسیه گفت: اولین محموله واکسن کرونا خوشبختانه وارد کشور جمهوری اسلامی ایران شد و همکاران ما در گمرک فرودگاه حضرت امام ؟ره؟ آن را تحویل ‌گرفتند.

واردات این محموله به نوعی آغاز کار بود. اولین محموله وارد شده و از این به بعد قراردادمان برای واردات سایر محموله‌ها از کشور روسیه اجرایی می‌‌شود. طبیعی است که گروه‌هایی که در حال حاضر در اولویت هستند، به عنوان اولین گروه‌هایی که در حال حاضر دریافت‌کننده این واکسن هستند، واکسن را دریافت خواهند کرد. 

2 میلیون واكسن وارد كشور خواهد شد

شانه ساز تاکید کرد: به سرعت محموله‌های بعدی واکسن وارد می‌شوند.به طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک‌وی دو میلیون عدد واکسن است؛ البته بقیه منابع معتبری هم که شناسایی شده است را مدنظر داریم؛ همچنین کمپانی‌هایی هستند كه می‌توانند در تعداد بالا واکسن کرونا را تولید کنند؛ کشورهایی مانند چین، هند و کوبا که با کوبا کار مشترکی در زمینه تولید واکسن در دستورکارمان هست.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا باید در دو دوز در یک فاصله زمانی برای هر نفر تزریق شود و این میزان محموله اول واکسن که وارد شده، برای ۱۰ هزار نفر است، ادامه داد: به هر حال محموله‌های بعدی هم طی یکی، دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت خواهد شد تا به تولید داخلی خودمان در حجم و تعداد مورد نیاز برسیم؛ البته بار اصلی در زمینه تامین واکسن از منابع داخلی خواهد بود. 

رایزنی برای راه‌های دیگر

این سوال برای بسیاری از هموطنان ایجاد شده است كه با این تعداد واكسن وارداتی چه افرادی واجد شرایط دریافت هستند و بقیه مردم چه زمانی به واكسن خواهند رسید. شانه‌ساز در این‌باره نیز گفت: محموله‌های بعدی طبق برنامه زمان‌بندی‌ای که اعلام شده، به فاصله زمانی یکی، دو هفته پشت سر هم خواهند رسید و تا قبل از پایان سال آن‌ها را دریافت می‌کنیم؛ البته ما فقط واردات واکسن کرونای روسی را در دستور کار نداریم، بلکه منابع مطمئن و معتبر دیگری هم هستند که آنها را شناسایی کردیم؛ منابعی که توانستند فاز سه کارآزمایی بالینی را انجام دهند و در کشورهای معتبر و مطمئن دیگر علاوه بر کشور سازنده مصرف شدند. این منابع هم در سبد وارداتی ما قرار دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: واردات از کووکس هم در برنامه واردات ما قرار دارد؛ البته اگر کووکس می‌توانست در بازه زمانی کوتاه‌تری اقلام را به ما برساند، ما آن اقدام را انجام می‌دادیم اما از آنجایی که ظاهرا تا یکی، دو ماه آینده نمی‌توانیم روی بحث محموله کووکس حسابی باز کنیم، از ابتدا هم پیش‌بینی شده بود که اگر قرار باشد در این زمینه فاصله زمانی وجود داشته باشد، همه تخم‌مرغ‌هایمان در یک سبد نباشد و بر همین اساس وزیر بهداشت شخصا همه راه‌ها و منابعی را که امکان تهیه واکسن از آن‌ها مدنظر قرار داشت، پیگیری کرد.

وی درباره اولین دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در کشور گفت: اولویت‌ها را معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرد که شامل کادر درمان، افراد سالمند، بیماران خاص و... می‌شود و بر اساس آن تزریق واکسن آغاز می‌شود. ما تلاش‌مان این است که حتما در سامانه «تی‌تک» ثبت شود تا بدانیم هر فردی کدام‌یک از این واکسن‌ها را دریافت کرده است و از شایعات یا احیانا خروج این واکسن‌ها از شبکه رسمی توزیع پیشگیری کنیم.

 دوری از فاز مطالعات بالینی

شانه‌ساز در ادامه گفت گفت: در اولین فرصت از منابع معتبر واردات را انجام می‌‌دهیم. هموطنان‌مان بدانند که بسیاری از کشورهای دیگر در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت ‌کردند اما ما اجازه ندادیم.

در سطح کلان کشور تصمیم گرفتیم که حتما از مطالعات انجام‌شده در سایر کشورها استفاده کنیم و اینطور نباشد که واکسنی را روی هموطنان خودمان آزمایش کنیم. طبیعی است اگر ما در فاز سه مطالعه بالینی می‌خواستیم وارد شویم، می‌‌توانستیم واردات را زودتر از این‌ انجام دهیم اما این تصمیمی بود که گرفته شد که همه آزمایشات در کشور سازنده و خارج از کشور انجام شود و بعد از حصول اطمینان واردات را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: به هر حال منبع، منبع مطمئنی است و خوشبختانه هم از نظر مصونیت و ایمنی‌زایی و هم از نظر ایمنی و سلامت محصول مورد تایید است و نشریه «لنست» هم به عنوان یک نشریه معتبر مستندات آن را چاپ کرده؛ البته ما قبل از آن در سازمان غذا و دارو همه این اطلاعات را دریافت کرده بودیم و تمام مستندات را داشتیم و کمیسیون قانونی هم بر اساس این اطلاعات تایید کرد. خوشبختانه چاپ آن در نشریه «لنست» هم برای اقناع افکار عمومی با توجه به شبهاتی که پیش آمده بود، می‌‌توانست موثر باشد. وگرنه ما همه این اطلاعات را قبلا دریافت کرده بودیم و بر اساس آن تصمیم گرفتیم که از این منبع به عنوان واردات استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha