چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3074

محققان در حال یافتن راه‌های جدیدی هستند تا با فرستادن ابزارهای بلند و باریك از طریق منافذ باز بدن بیمار، بتوانند جراحی كنند و از بریدن پوست و ماهیچه جلوگیری كنند.

به نظر می‌رسد به زودی انقلابی در جراحی رخ می‌دهد. اگر روزگاری جراحی به معنای شكافتن پوست و گوشت و خونریزی و خطر مرگ بود، جراحان امروز قدم به قدم به جراحی‌های بسته، تمیز و كم‌خطر نزدیك می‌شوند.پزشكان دانشگاه پیتسبورگ چند هفته پیش راهی پیدا كردند كه یك پسر چهار ساله را كه توموری به مغز و پایه جمجمه وی رسوخ كرده بود بدون شكافتن صورت و جمجمه‌اش عمل كنند.

درصورتی‌كه جراحی متعارف و معمول در مورد این پسر انجام می‌شد باید صورت وی باز می‌شد و زخم آن روی صورتش باقی می‌ماند كه رشد صورت وی را در هنگام بلوغ با مشكل روبه‌رو می‌كرد.

با این اوصاف پزشكان راهی برای جلوگیری از بروز این عواقب مخرب یافتند و قسمت اعظم این تومور را از طریق بینی این پسر بیرون كشیدند. هفته گذشته یك جراحی دیگر هم انجام شد كه خبر آن جراحان دنیا را شگفت‌زده كرد: پزشكان نیویورك اعلام كردند كه كیسه صفرای یك زن را از طریق واژن او درآوردند. این خبر را در كنار اخباری بگذارید كه از هند می‌رسد. پزشكان هندی می‌گویند موفق شده‌اند آپاندیس‌های متعددی را از طریق دهان بردارند!

 این یعنی محققان در حال یافتن راه‌های جدیدی هستند تا با فرستادن ابزارهای بلند و باریك از طریق منافذ باز بدن بیمار، بتوانند جراحی كنند و از بریدن پوست و ماهیچه جلوگیری كنند. با این روش جراحی، بیمار سریعتر بهبود می‌یابد، درد كمتری تحمل می‌كند و جای زخم قابل رؤیتی روی بدن او بر جای نمی‌ماند. همچنین استفاده از این روش از لزوم دستكاری بافت‌ها كه می‌تواند عملكرد آنها را بر هم زند، پیشگیری می‌كند و چون بافت‌ها درد طولانی را احساس نمی‌كنند انجام این كار می‌تواند كمتر دردناك باشد.

در برخی جراحی‌های شكمی مانند جراحی‌های روده لازم است كه بیمار یك هفته و یا مدت زمان بیشتری را در خانه سپری كند تا بهبود یابد اما با روش‌های جدید كه از لاپاراسكوپی هم یك گام جلوتر است، بیماران حتی می‌توانند روز بعد به سر كارهای خود بازگردند. می‌شود گفت جراحی با استفاده از منافذ باز بدن مانند مراجعه به دندانپزشك برای انجام روت كانال است.

پزشكان مركز پزشكی دانشگاه پیتسبورگ در همان روز كه یك پسر چهار ساله را درمان كردند، مهره‌های گردن یك مرد مسن را از طریق بینی وی عمل كردند. پزشكان این مركز پزشكی برای اولین بار دو سال پیش توانستند كه از طریق بینی به مهره‌های ستون فقرات برسند. آنها حتی توانسته‌اند كه از طریق بینی تومورهای مغزی به اندازه توپ‌های بیس بال را بیرون بكشند به این صورت كه آنها را ذره ذره خرد كردند و تكه‌هایی را كه به اندازه یك دانه فندق شده بود بیرون آوردند.

 البته از طریق بینی نمی‌توان تومورهای مغزی را از برخی نقاط خارج كرد، به این علت پزشكان مجبور شدند بقیه قسمت تومور این پسر چهار ساله را از طریق دیگری درآورند. آنها برای درآوردن این تومور كنار جمجمه وی را باز كردند. پزشكان برای این كار شكافی در جمجمه وی ایجاد كردند كه در زیر موهای این پسر مخفی می‌شود.

ابزارهای ویژه باریك و بلندی كه می‌توانند درون كانال‌های طبیعی بدن كار گذاشته شوند، وسایلی كه محیط درون بدن را روشن می‌كنند و یك لنز دوربین فیلمبرداری در محل جراحی از ابزارهای مهم و اساسی برای انجام جراحی از طریق منافذ باز بدن هستند و پزشكان در حین كار با ابزار جراحی پیشرفت خود را از طریق صفحه ویدیو مشاهده می‌كنند.

 پزشكان فرانسوی هم كه با استفاده از ابزارهای پیشرفته كیسه صفرای یك بیمار ۳۰ساله را از طریق واژن خارج كردند،‌ از یك لوله بلند و انعطاف‌پذیر به نام آندوسكوپ كه مجهز به یك دوربین ویدیویی كوچك و ابزارهای كوچك است استفاده كردند. جراحان از طریق صفحه رایانه، آندوسكوپ را كه از طریق برشی در دیواره واژن وارد حفره شكمی شده بود هدایت كردند. تنها بخش تهاجمی این عمل جراحی ورود یك سوزن ۲میلی متر مجهز به یك دوربین به ناحیه شكم بود كه به منظور ایجاد دید بیشتر برای جراح استفاده می‌شد و گاز بی‌ضرر داخل حفره شكمی می‌فرستاد تا فضای كافی برای فعالیت آندوسكوپ فراهم شود.

 این عمل جراحی كه روز دوم آوریل در بیمارستان دانشگاهی استراسبورگ انجام شد به نام یك الهه باستانی مصر «آنوبیس» نامگذاری شده است. این عمل جراحی حاصل یك طرح تحقیقاتی سه ساله با هزینه ۷/۲ میلیون یورو بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha