اگر اختلال عملکرد تیروئید کنترل نشود، به میزان چشمگیری بر کیفیت زندگی اثر خواهد گذاشت. بنابراین باید بدانید چه عادت‌های بدی سلامت تیروئیدتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ضمناً باید نسبت به روش‌های پیشگیرانه‌ای که می‌توانند جلوی اختلال عملکرد تیروئید را بگیرند آگاه باشید.

عادات بدی که بر سلامت تیروئید اثر می‌گذارند

سلامت نیوز: اگر اختلال عملکرد تیروئید کنترل نشود، به میزان چشمگیری بر کیفیت زندگی اثر خواهد گذاشت. بنابراین باید بدانید چه عادت‌های بدی سلامت تیروئیدتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ضمناً باید نسبت به روش‌های پیشگیرانه‌ای که می‌توانند جلوی اختلال عملکرد تیروئید را بگیرند آگاه باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، در این مطلب در مورد سلامت تیروئید می‌گوییم. تیروئید غده‌ای کوچک و پروانه شکل است که در جلوی گردن، درست بالای ترقوه قرار دارد. تیروئید غده‌ای اندوکرین (درون‌ریز) است که عملکرد اصلی آن، ترشح هورمون‌هایی است که فعالیت‌های حیاتی بدن را تنظیم می‌کنند.

لازم به ذکر است که تیروئید برای فعالیت‌های متابولیکی بدن لازم است و در خلق و خو، ضربان قلب و دمای بدن نیز نقش دارد. به همین دلیل عملکرد نامناسب تیروئید منجر به یک سری پیامدهای منفی برای سلامتی می‌شود. اگر اختلال عملکرد تیروئید کنترل نشود، به میزان چشمگیری بر کیفیت زندگی اثر خواهد گذاشت. بنابراین باید بدانید چه عادت‌های بدی سلامت تیروئیدتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ضمناً باید نسبت به روش‌های پیشگیرانه‌ای که می‌توانند جلوی اختلال عملکرد تیروئید را بگیرند آگاه باشید.

سیگار کشیدن و به طور کلی مصرف دخانیات
زیاد سیگار کشیدن، احتمال بیماری‌های تیروئید را افزایش می‌دهد زیرا سموم موجود در سیگار بر سلامت غده تیروئید اثر می‌گذارند. هر چند سیگار بر سیستم تنفسی اثر می‌گذارد، اما عجیب نیست که سیگاری‌ها بخش بزرگی از افراد مبتلا به مشکلات تیروئید را تشکیل می‌دهند. علتش هم این است که تنباکو، ترشح هورمون‌های تیروئید که کارشان کمک به سوخت و ساز، سلامت بینایی و فعالیت‌های قلبی و عروقی است را کاهش می‌دهد.

بی‌تحرکی و سبک زندگی یکجانشینی
سبک زندگی یکجانشینی می‌تواند علت انواع گسترده‌ای از بیماری‌هایی باشد که بر سلامت فیزیکی و هیجانی اثر می‌گذارند. اما تأثیرات آن، ناشی از اختلال در عملکرد تیروئید است. فعالیت نداشتن، تمایل بدن برای تجمع چربی را افزایش می‌دهد. بنابراین پیامد آن افزایش وزن، چاقی و دیگر مشکلات متابولیکی خواهد بود. همچنین از آنجایی که بی‌تحرکی سبب کاهش ترشح هورمون‌های تیروئید می‌شود، می‌تواند کم کاری تیروئید نیز ایجاد نماید.
این اختلال نه تنها بر توانایی کالری سوزی و چربی سوزی فرد اثر می‌گذارد، بلکه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریزش مو و خستگی را نیز بیشتر کند.

خوب کنترل نکردن استرس
اگر ندانید چگونه استرس خود را کنترل کنید، فاکتوری اساسی در اختلال تیروئید را فعال می‌کنید. سیستم غدد درون‌ریز نسبت به وضعیت روانی و هیجانی حساس است. وقتی در شرایطی استرس برانگیز قرار می‌گیرید، سطح هورمون‌های تیروئیدتان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه، هورمون‌ها نامتعادل شده و بر سلامت دیگر سیستم‌های بدن نیز اثر می‌گذارد.

رژیم غذایی کم یُد
کم بودن میزان یُد در رژیم غذایی، یکی از علت‌های اصلی مشکلات تیروئید مانند کم کاری تیروئید است. بدن برای بهینه کردن تولید هورمون‌های تیروئید به یُد نیاز دارد. بنابراین لازم است به میزان کافی یُد دریافت کنید. خوشبختانه در مواد غذایی زیر می‌توانید یُد را پیدا کنید:
. نمک دریا
. سبزیجات دریایی
. تخم مرغ
. ماست طبیعی
. حبوبات
. سیب زمینی
. نخود سبز
. ماهی
. شکلات

نوشیدنی‌های الکلی
خطر تأثیرات مصرف زیاد الکل چیز جدیدی نیست؛ اما باید یادآوری کنیم که تیروئید یکی از آسیب‌پذیرترین ارگان‌های بدن است. هرچند کبد مسئول فیلتر کردن و متابولیسم این نوشیدنی‌هاست؛ اما سموم آن‌ها از طریق جریان خون بر تولید هورمون‌ها اثر می‌گذارند. به همین دلیل، مصرف الکل می‌تواند بر توانایی شما در کاهش وزن اضافی اثر گذاشته و شما را دچار مشکلات متابولیکی نماید.

مصرف گلوتن مخصوصا در مبتلایان به سلیاک
افرادی که دچار بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن هستند بعید نیست دچار مشکلاتی در عملکرد تیروئید خود شوند که ناشی از تأثیرات گلوتن بر بدن خواهد بود. سیستم ایمنی به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند تا ماده گلوتن را در بدن شناسایی و نابود نماید، در نتیجه واکنشی التهابی و متابولیکی در بدن ایجاد می‌کند که بر کیفیت زندگی اثر می‌گذارد.
بنابراین رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند عملکرد تیروئید را حتی در بیمارانی که عدم تحمل گلوتن ندارند نیز بهبود ببخشد. در نتیجه به کاهش وزنتان نیز کمک خواهد کرد.

مصرف زیاد سویا
ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که سویا یک ماده غذایی است که ارزش غذایی قابل توجهی دارد و تا حدود زیادی می‌تواند فوایدی به سلامتی ما برساند؛ اما نباید در مصرف سویا زیاده‌روی کنید زیرا می‌تواند جذب هورمون‌های تیروئید را کاهش دهد، خصوصاً در بیمارانی که در حال حاضر در معرض بیماری‌های تیروئید هستند. در واقع کسانی که در حال حاضر بیماری تیروئید دارند، باید سویا و هر غذای تهیه شده از سویا را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
آیا شما هم برخی از عادت‌های گفته شده را دارید؟ اگر چنین است پس باید سعی کنید تا جایی که ممکن است آن‌ها را کنار بگذارید تا از سلامت تیروئید خود حمایت نمایید. داشتن این عادت‌ها گاهی می‌تواند یک عامل بالقوه در ایجاد مشکلات تیروئید باشد، حتی اگر مستعد بیماری‌های تیروئید نباشید.

چند توصیه برای پیشگیری از بیماری‌های تیروئید
از رژیم‌های سفت و سخت اجتناب کنید
دریافت کالری‌هایتان را خیلی محدود کرده‌اید یا سراغ رژیم‌های سخت رفته‌اید و ورزش‌های بسیار سنگین انجام می‌دهید تا وزن کم کنید؟ آیا می‌دانید رژیم‌های بسیار کم کالری چقدر می‌توانند به شما آسیب بزنند؟ مطالعات نشان داده‌اند مدت‌های طولانی چیزی نخوردن و کالری بسیار کم در اختیار بدن گذاشتن منجر به کاهش قابل توجه هورمون T3 (افزایش دهنده سوخت و ساز بدن) و افزایش RT3 (کاهنده فعالیت هورمون تیروئید) می‌شود.

زیاد ورزش استقامتی انجام ندهید
دویدن‌های طولانی و زیاد رکاب زدن می‌تواند مانند بسیار محدود کردن دریافت کالری به تیروئیدتان آسیب بزند. ورزش‌های بسیار سنگین و طولانی‌مدت، کورتیزول‌تان را خیلی بالا می‌برند و اجازه نمی‌دهند هورمون T4 تیروئید به هورمون T3 تیروئید تبدیل شود.

در معرض اشعه ایکس قرار نگیرید
غده تیروئید یکی از اندام‌هایی است که بیشترین حساسیت را نسبت به پرتوهای مضر دارد. فرقی نمی‌کند اشعه ایکس ناشی از یک عکس دندانپزشکی باشد یا ماموگرافی و یا ام آر آی، به هر حال همه این‌ها به سلامت تیروئیدتان آسیب می‌زنند. یافته‌ها نشان می‌دهند افرادی که در معرض تابش اشعه ایکس قرار می‌گیرند، دو برابر دیگران احتمال دارد دچار سرطان تیروئید شوند.

در مورد مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید
گفتیم که میان مصرف ید و سلامت تیروئید ارتباط وجود دارد. کمبود ید یکی از علت‌های بزرگ شدن غده تیروئید و کم کاری آن است. اما کمبود یُد در کشورهای توسعه یافته به دلیل غنی کردن نمک آشپزخانه و برخی از غذاها با یُد، به ندرت دیده می‌شود. به عبارت دیگر در حال حاضر شما به احتمال زیاد ید کافی دریافت می‌کنید. یُد زیاد نیز می‌تواند پُرکاری تیروئید ایجاد کند، بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک از مکمل ید استفاده نکنید.
از سویی دیگر، اگر تردید دارید که ممکن است تیروئید شما نیاز به یُد بیشتری داشته باشد، حتماً درباره‌ی مصرف سلنیوم یا ویتامین D با پزشک صحبت کنید. هر دوی این مواد می‌توانند سلامت تیروئید را بهبود دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha