دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: برداشتن شرط انجام تعهدات قانونی یا انجام خدمت نظام وظیفه برای شرکت در آزمون دستیاری رشته‌های بیهوشی و طب اورژانس، شاید به صورت مقطعی ظرفیت‌های دستیاری این رشته‌ها را پر کند اما مشکل عمیق تر از این حرف‌ها است و باید ریشه‌ای حل شود.

عدم گرایش به سمت رشته های تخصصی مادر آینده پزشکی ایران را تهدید می کند

سلامت نیوز: دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: برداشتن شرط انجام تعهدات قانونی یا انجام خدمت نظام وظیفه برای شرکت در آزمون دستیاری رشته‌های بیهوشی و طب اورژانس، شاید به صورت مقطعی ظرفیت‌های دستیاری این رشته‌ها را پر کند اما مشکل عمیق تر از این حرف‌ها است و باید ریشه‌ای حل شود.


به گزارش سلامت نیوز، معاون اموزشی سازمان نظام پزشکی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی منخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در فاصله 15 بهمن ماه تا 15 اسفند گفت: برای این کنگره بیش از2000 نفر از متخصصان بیهوشی ثبت نام کرده‌اند و استقبال برای یک کنگره که به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می شود، بسیار قابل توجه و درخشان است، اما برگزاری کنگره موجب شد تا در تماس نزدیک با بسیاری از متخصصان بیهوشی در گوشه و کنار کشور باشم و کاملا حس می کنم که همه متخصصان بیهوشی ایران با توجه به فشار کاری و سختی های دوران کووید دچار خستگی مفرط و فرسودگی هستند. این موضوع درکنار این مورد که علاقه به تخصص بیهوشی آشکارا کم شده، و البته این درخصوص رشته های مادر دیگر مثل طب اورژانس و کودکان و داخلی هم صادق است و بیشتر گرایش به رشته های لوکس است، بسیار نگران کننده است و من هشدار می دهم که با نبود گرایش به این رشته های مهم و بسیار ضروری اینده پزشکی ایران درخطر است. ما باید به سمت عدالت بین رشته ای برویم و مسائل و مشکلات دستیاران و متخصصان را حل کنیم تا بهترین های جامعه گرایش به رشته های اصلی و مادر داشته باشند.


دکتر سلیمی ادامه داد: متخصصان بیهوشی هم در صف اول مبارزه با همه گیری کووید 19 شرایطی بسیار حساس و پراضطراب داشتند و متاسفانه شاهد از دست دادن چهارده متخصص ارزشمند بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور بودیم که ضایعه‌ای بسیار سخت برای همه ما بوددر عین حال بسیاری از متخصصان بیهوشی بیمار و حتی در بخش های مراقبت های ویژه بستری شدند و همه این عوامل نشان می دهد که متخصصان بیهوشی در صف اول و پیشاپیش همه در حال مقابله با بیماری کووید 19 هستند.


دکتر افشین جعفرزاده عضو هئیت مدیره انجمن بیهوشی هم گفت: رشته بیهوشی از رشته‌های مادر است که اهمیت آن به همه ثابت شده؛ در زمان جنگ، بلایای آسمانی، کووید 19، در برخورد با بیماران بدحال و موقعیت‌های خطیر این رشته مادر در کنار سایر رشته‌ها بوده که توانستیم این پیچ‌های پرخطر را پشت سر بگذاریم. متاسفانه علی رغم اینکه رشته بیهوشی در دنیا جایگاه بالایی به لحاظ علمی و مالی دارد اما در ایران این جایگاه خیلی مناسب نیست و عدالت بین رشته ای در ایران وجود ندارد. شاید وقت آن باشد که تجدیدنظری شود و عدالت بین رشته ای طوری برقرار بشود که رشته‌های مادر بتوانند جایگاه مطمئن و جذابیت ویژه خودشان را داشته باشند. چندین سال بود که ورودی دستیاری رشته‌هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس، داخلی و اطفال یک شیب نزولی داشت و تمایل پزشکان برای حضور در این رشته‌هی تخصصیا کم و کمتر می‌شد. تا این که امسال این رشته‌ها به طور جدی خالی ماندتد و این یک زنگ خطر است برای تمامی مسئولین نظام سلامت، زیرا این مسئله در آینده نزدیک بحران ساز خواهد بود.


وی با اشاره به بررسی های انجام شده در این خصوص گفت: شاید همه گیری کووید 19 علائم این مشکل را سریع تر بروز داد اما این یک بیماری مزمن بود که حالا با حاد شدن شرایط ناشی از کووید 19 زودتر خودش را نشان داده است. این بیماری مزمن، یعنی نداشتن جذابیت و به خصوص نداشتن درآمد متعادل با سایر رشته‌های پزشکی و همچنین سختی‌های کار به ویژه استرس، و خطیر بودن چه در دوره تحصیل و چه دوره کاری موجب شده افراد به این رشته‌ها ورود نکنند. ولی این یک اشکال بومی و قابل حل است. در سایر کشورها جایگاه رشته‌های مادر مانند بیهوشی از هر لحاظ حمایت شده و جزو چند انتخاب اول دستیاران است.


وی ادامه داد:متاسفانه ما امروز با راهکارهای موقت و شکننده ای سعی داریم مشکلات را حل کنیم که مثلاً در فلان رشته تخصصی دستیاران بدون گذراندن طرح و یا نظام وظیفه وارد رشته بشوند که به نظر نمی‌رسد در درازمدت و حتی میان مدت مشکلات موجود در این رشته و رشته های مشابه را حل کند. انتظار است که مسئولان این مشکل را جدی تر و عمیق ببینند و راهکارهای جدی تر انتخاب کنند. از جمله اصلاح تعرفه رشته، ایجاد شرایط بهتر کاری، ایجاد تسهیلات استخدامی و شغلی، ایجاد بورسیه که در درازمدت و میان مدت وضعیت را بهتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha